مراحل و شرایط دریافت گواهینامه ایزو و HSE:

مراحل و شرایط دریافت گواهینامه ایزو و HSE – به منظور استقرار، پیاده سازی، مشاوره و ثبت و صدور گواهینامه ایزو و HSE به گام ها و مراحل ذیل توجه کنید.

اینها بخشی از سوالات و ابهاماتی است که ذهن بسیاری از مدیران و کارشناسان سازمان ها را به خود مشغول کرده است:

  • از کجا گواهینامه ایزو دریافت نماییم؟

  • شرایط و مراحل دریافت گواهینامه ایزو به چه صورت می باشد؟

  • کدامیک از استاندارد های سری ایزو را برای کسب و کار خود دریافت کنیم؟

  • هزینه دریافت گواهینامه ایزو چقدر است؟

  • آیا اعتبار گواهینامه ایزو دریافتی بین المللی هست یا خیر؟

  • آیا با گواهینامه ایزو دریافتی می توانیم محصولات به سایر کشورها صادر نماییم؟

  • کدامیک از شرکت های صدور گواهینامه ایزو معتبر هستند؟

ما در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده ایم که البته برای اینکه شما با جواب و سوالات بیشتری آشنا شوید لازم است و حتما پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید

در خصوص هزینه گواهینامه ایزو به این مقاله مراجعه کنید و در خصوص گواهینامه ایزو فوری نیز به این مقاله سر بزنید

برای دریافت مشاوره و گواهینامه های ایزو و HSE با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید.

گام اول: فعالیت و کسب و کار شما چیست؟

و چه استاندارد ایزویی با فعالیت کاری شما در ارتباط است. مثلا شمایی که در حوزه مواد غذایی فعال هستید (تولید کننده مواد غذایی، رستوران داری و…) می توانید ISO 22000  سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را که در زنجیره مواد غذایی هست را دریافت نمایید. البته سایر استانداردهای عمومی که در اکثر کسب و کارها قابل پیاده سازی و اجرا هستند نیز می توانید دریافت نمایید مثلا ISO 9001 سیستم مدیریت کیفیت، ISO 14001 سیستم مدیریت زیست محیطی، ISO 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، ISO 50001 سیستم مدیریت انرژی و … به استاندارد های عمومی سازمان جهانی استاندارد مراجعه کنید.

ما در این موضوع به سازمان شما کمک خواهیم کرد که در گام اول چه استانداردهایی را پیاده سازی کنید و در نهایت گواهینامه آن را دریافت نمایید.

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت

لازم نیست مجموعه شما 5 مدل گواهینامه ایزو دریافت کند! براساس شرایط سازمان شما و بودجه بندی در نظر گرفته شده بهتر است از ایزو 9001 مدیریت کیفیت شروع نمایید که عموم مردم با آن آشنا هستند و در کنار آن گواهینامه ایزو 14001 مدیریت محیط زیست و گواهینامه ایزو 45001 مدیریت ایمنی و بهداشت را دریافت نمایید.

البته قابل توجه برخی از شرکت ها که پیمانکار هستند و کارفرما آنان گواهینامه های خاصی را طلب می کنند موضوع فرق می کند مثلا برخی از کارفرمایان در مناقصات گواهینامه ایزو 9001 و گواهینامه HSE را می خواهند.

همچنین توجه داشته باشید برای صادرات کالا و محصولات غذایی گواهینامه HACCP و کد IR سازمان دامپزشکی لازم است.

اخذ گواهینامه ایزو

گام دوم: بررسی مجوزها و استاندارد های ملی داخل کشور

اگر شما در کسب و کاری که فعالیت می کنید باید مجوزهای آن را از مراجع ذیصلاح کسب نمایید.

شرایط اولیه دریافت و اخذ گواهینامه ایزو

به عنوان مثال اگر خدمات درمانی فعالیت می کنید مجوزهای وزارت بهداشت، اگر تولید کننده هستید مجوزهای وزارت صمت، یا اگر پیمانکار ساختمانی و یا مهندسین مشاور هستید رتبه بندی از سازمان برنامه و بودجه و … پس از دریافت مجوزها، لازم است برای برخی از محصولات خود استاندارد ملی دریافت کنید مثلا اگر تولید کننده محصولات لبنی هستید و یا حتی تولید کننده بتن آماده می باشید این کار اجباری می باشد. پس دریافت مجوزها و استاندارهای ملی هر کشور پیش نیاز دریافت استانداردهای ایزو می باشد. برای آشنایی با استانداردهای ملی و اجباری به وب سایت سازمان ملی استاندارد مراجعه نمایید.

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو

برای دریافت گواهینامه ایزو لازم است دو نوع مدرک را تهیه نمایید:

مدارک فنی و مورد نیاز استاندارد ایزو: که این مورد بر حسب نوع استاندارد و الزامات آن شامل یکسری روش های اجرایی، دستورالعمل ها و آیین نامه می باشد و در برخی از استانداردها مدارک و تکنیک های کیفی و مهندسی نیز مورد نیاز می باشد مانند طرح های کنترلی 

مدارک حقوقی مورد نیاز: در بالا اشاره نمودیم برخی از کسب و کارها بایستی از مراجع قانونی کشور اجازه مکتوب کسب نمایند از اساسنامه شرکتی گرفته تا مجوز و پروانه های ساخت و بهره برداری که قبل از دریافت گواهینامه ایزو باید ابتدا آنها را کسب نمایند یا در شرف اخذ و دریافت تاییدیه اولیه آنها باشند.

گام سوم: پیاده سازی و استقرار سیستم ایزو – مشاوره ایزو 

پس از انتخاب استاندارد ایزو مرتبط به کسب و کار باید ببینید سازمان و کسب و کار شما چقدر به قوانین و الزامات اشاره در استاندارد ایزو نزدیک است که برای این منظور بهتر است از یک مشاور خوب استفاده نمایید تا براساس گپ آنالیز اولیه خود این مورد را بررسی نماید و راهنمایی های لازم را به منظور رفع نواقص انجام دهد.

دارا بودن گواهینامه ایزو و استفاده از آن در تبلیغات های مدیریتی همیشه خوب است و نشان از توجه سازمان و کسب و کار شما به برخی از موضوعات از جمله کیفیت خدمات و محصولات، رعایت اصول ایمنی در کار و توجه به محیط زیست و … می باشد اما پیاده سازی یک استاندارد به شکل کارآمد حتما و حتما به بهره وری مجموعه شما مشتری عزیز کمک می کند و در نهایت کاهش هزینه برای سازمان شما را به همراه خواهد داشت که این یک اصل مهم است لذا از یک مشاور سیستمی خوب غافل نشوید!

گام چهارم: انتخاب یک شرکت صدور گواهینامه ایزو

که ما به طور مفصل در خصوص انتخاب یک شرکت صدور گواهینامه ایزو توضیحات لازم را در این بخش داده ایم. این را بدانیم شرکت های صدور گواهینامه ایزویی رو انتخاب نماییم که سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو در وب سایت خود به آن توصیه کرده که زیر گروه مجمع اعتباردهی IAF باشد. لینک آن در پارگراف بعدی می باشد.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر چگونه است؟

بارها و چندین بار توضیح داده ایم و اینجا نیز تکرار می کنیم تنها مرجع اصلی و رسمی صدور گواهینامه های ایزو براساس توصیه سازمان جهانی استاندارد -ایزو- که در وب سایت آن به صراحت اشاره کرده است مرجع اعتباربخشی IAF می باشد (برای صحت مطلب حتما کلیک کنید) این مرجع دارای تعدادی اعضای از کشورهای دنیا می باشد که به عنوان مثال از کشور ترکیه TURKAK و از کشور آمریکا IAS و از کشور ایران NACI می باشد و شرکت های صدور گواهینامه ای که زیر مجموعه یکی از این اعضاء باشد براساس توصیه سازمان جهانی استاندارد شرکت های ذیصلاح جهت ممیزی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو می باشند. (حتما دقت کنید و تاییدیه این مراکز را برای شرکت صدور گواهینامه رسمی بخواهید) ما در گروه مدیریتی جلالی آنقدر اطلاع رسانی خواهیم کرد تا مشتریان به اشتباه نیافتند!! لطفا لینک مربوط به گواهینامه ایزو معتبر را کلیک نمایید

مدت زمان اعتبار گواهینامه ایزو چند سال است؟

مشتریان عزیز دقت نمایید گواهینامه های ایزو مانند گوهینامه ایزو 9001 سه سال اعتبار دارد با شرط اینکه هر سال برای شما ممیزی مراقبتی انجام شود. در تشریح این موضوع باید بگوییم شما برای دریافت گواهینامه ایزو یکبار ممیزی اصلی خواهید شد و در صورت هیچ گونه مشکل، فرآیند ثبت و صدور گواهینامه انجام خواهد شد. که در روی گواهینامه صادر اشاره به سه ساله بودن آن می کند اما در روی گواهینامه به تاریخ دو بار ممیزی مراقبتی هم اشاره می کند که در طی سه سال بایستی انجام شود پس یک ممیزی اصلی و دو ممیزی مراقبتی داریم.

در پایان سال سوم که تاریخ انقضاء گواهینامه تمام شد شما می توانید مجدد با شرکت صدور گواهینامه فعلی خود قرارداد منعقد نمایید و ادامه کار دهید حتی می توانید از یک شرکت صدور گواهینامه دیگر که زیر مجموعه IAF است نیز استفاده نمایید.

نکته اینکه ما گواهینامه های 5 ساله 10 ساله یا مادم العمر نداریم!! از طرفی استانداردها براساس برنامه ریزی سازمان جهانی استاندارد  – ایزو – و برحسب نیاز ویرایش می خورند که خود این امر نیز باعث باطل شدن ویرایش قبلی استاندارد و در نتیجه گواهینامه شما خواهد شد.

هزینه دریافت گواهینامه ایزو چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه ایزو به نوع استاندارد، تعداد نفرات، تعداد روز ممیزی، تعداد سایت کارگاهی مشتری و سایر عوامل دیگر بستگی دارد و البته برند و اعتبار شرکت صدور گواهینامه CB اما برای دستیابی به اطلاعات دقیق و حدود قیمتی لطفا لینک مرتبط با آن را مطالعه فرمایید.

خلاصه مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو

  • انتخاب نوع استاندارد و گواهینامه براساس نوع کسب و کار
  • پیاده سازی و استقرار استاندارد ایزو و استفاده از مشاور ذیصلاح
  • انتخاب شرکت صدور گواهینامه ایزو – فقط از مجمع اعتبار بخشی IAF (توصیه سازمان جهانی استاندارد – ایزو)
  • ممیزی و دریافت گواهینامه بین المللی

مشاوره استاندارد و گواهینامه ایزو

ما در این مقاله به طور خلاصه مراحل و شرایط دریافت گواهینامه ایزو و HSE را توضیح دادیم. اگر مشتریان و مخاطبان عزیز در شرکت ها و سازمان تمایل دارند آموزش و مشاوره بگیرد با این گروه مدیریتی به عنوان نماینده شرکت صدور گواهینامه اینسپکت در ایران از طریق شماره های 02177611056 و یا 09102157571 و یا سایر راههای ارتباطی تماس حاصل نمایند.

ما در کنار شما از مرحله مشاوره، آموزش و ثبت و صدور گواهینامه بین المللی از طریق شرکت اینسپکت نمایندگی ایران با اعتبار TURKAK ترکیه و IAS آمریکا هستیم.

مدت زمان مطالعه:9دقیقه