هزینه دریافت گواهینامه ایزو چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه ایزو همیشه جز سوالاتی است که مشتریان از ما می پرسند و در برخی موارد از اختلاف قیمت ها سوال دارند!

ما برای اینکه به شما پاسخ دهیم لازم است چندین موارد و عوامل را بررسی کنیم

اول اینکه شما برای کدام استاندارد قصد دریافت گواهینامه را دارید مثلا ایزو 9001 مدیریت کیفیت را می خواهید یا اینکه ایزو 22000 صنعت مواد غذایی یا حتی می خواهید گواهینامه استاندارد HACCP یا HSE که اصلا جز استاندارد های سری ایزو نمی باشد، را دریافت کنید.

دوم اینکه محل سازمان شما کجاست؟ و یا چند تا سایت کاری یا کارگاهی دارید و قرار است بازدید و ممیزی کجا ها صورت گیرد؟

و از همه مهمتر قیمت دلار در زمان استعلام قیمت چقدر است؟

برای اینکه یک شرکت صدور گواهینامه ایزو CB بخواهد به شما قیمت دهد عوامل متعددی از جمله موارد فوق را بررسی می کند و در خیلی از موارد قیمت گواهینامه یک استاندارد مثلا ایزو 9001 برای دو شرکت با دامنه کاری مختلف و حتی یکسان، متفاوت است.

پس یک شرکت صدور گواهینامه ایزو زمانیکه میخواهد برای یک استاندارد مشابه به دو شرکت مختلف قیمت دهد باز امکان تفاوت وجود دارد چه برسد زمانیکه دو شرکت صدور گواهینامه با برند مختلف بخواهد برای یک شرکت و مشتری گواهینامه ایزو صادر کنند.

شرکت های صدور گواهینامه ایزو ممکن است قیمت پایه داشته باشند ولی همین قیمت پایه با توجه به نوسانات نرخ ارز تغییر می کند.

هزینه گواهینامه مورد تایید مجمع اعتباردهی IAF چقدر است؟

معمولا هزینه گواهینامه استاندارد های سری ایزو که در دامنه کاری شرکت صدور گواهینامه CB باشد به عنوان مثال ایزو 9001 از گواهینامه HSE که در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست با نگارش صنایع نفتی است بیشتر می باشد!

این جمله به این معنا است شرکت های صدور گواهینامه ایزو برای برخی از استانداردها، مجاز به صدور گواهینامه براساس تاییدیه خود هستند به عنوان مثال برخی از شرکت های صدور گواهینامه ایزو نمی توانند استاندارد ایزو 13485 تجهیزات پزشکی را با اعتبار مرجع بالا دستی خود صادر کنند یعنی شما لوگو مراکزی مثل NACI ایران، UKAS سلطنتی انگلستان، JAZ-ANZ استرالیا و … را در گواهینامه خود ندارید (البته بستگی دارد شرکت صدور گواهینامه از کدام مرکز مورد تایید سازمان IAF تاییدیه گرفته باشد)

از طرفی برخی از استاندارد ها که هم ردیف استاندارد های سری ایزو نیستند مثلا استاندارد HSE طبیعی است که لوگو هیچ یک از مراکز اشاره شده فوق را در گواهینامه نبینید.

حال با توضیحات فوق هزینه استاندارد هایی که سری ایزو نیستند ارزان تر است؟

بله، بخاطر اینکه تحت نظارت مراجع بالا دستی شرکت های صور گواهینامه ایزو که ما به این مراجع بالا دستی AB می گوییم مثل NACI ایران نیستند و شرکت های صدور گواهینامه یا شارژ نمی دهند یا اگر هم بدهند خیلی کم است.

چرا قیمت های دو شرکت صدور گواهینامه ایزو برای یک گواهینامه مثلا ایزو 9001 با هم متفاوت است؟

با توجه به اطلاعات میدانی در کشور ما ایران سه مدل گواهینامه در حال ثبت و صدور است که البته گواهینامه های ایزو همانند مدارک دانشگاهی جایگاه های متفاونی را دارند و دو دانشگاه در ایران یا دو دانشگاه در خارج از ایران با یک اعتبار گواهینامه صادر نمی کنند و با توجه برندینگ و حسن شهرتی که دارند متفاوت هستند.

قیمت انواع گواهینامه ایزو معتبر و غیر معتبر 

اولین نوع گواهینامه ایزو، آن دسته گواهینامه هایی هستند که توسط شرکت های صدور گواهینامه ایزو معتبر که سازمان جهانی استاندارد در وب سایت خود به آن اشاره کرده است، صادر می شود.

اگر یکسری به وب سایت سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو بزنیم صراحتا اشاره می کنند بعد از پیاده سازی و استقرار استانداردهای ایزو در محل سازمان خود به منظور دریافت گواهینامه ایزو وارد وب سایت مجمع اعتباردهی IAF شوید و از آنجا در یک تعریف ساده اداره استاندارد کشورهای دنیا را که مورد تایید مجمع اعتباردهی IAF است پیدا کنید.

مثلا برای کشور ایران مرکز ملی تایید صلاحیت که به صورت مخفف به ناسی NACI معروف است، می باشد و یا برای کشور ترکیه به اختصار مرکز TURKAK ترکیه مسئول انجام این کار می باشد که هر دو این مراکز عضو مجمع اعتباردهی IAF هستند، حال با مراجعه به یکی از این مراکز می توانید ببینید چه شرکت هایی مجوز صدور گواهینامه ایزو را دارا هستند و اینجاست که شما یک شرکت صدور گواهینامه ایزو معتبر را پیدا کرده اید.

دومین نوع صدور گواهینامه ایزو، گواهینامه هایی هستند که توسط شرکت های صدور گواهینامه ایزو زیر نظر اعضاء مجمع اعتباردهی IAF صادر نمی شوند و لیکن بی اعتبار نیستند به عنوان مثال انجمنی با نام ASCB وجود دارد که یکسری شرکت های صدور گواهینامه زیر نظرش فعالیت می کنند و ثبت و صدور گواهینامه ایزو انجام می دهند اما اعتبار گواهینامه این مراکز بسیار بسیار از مراکز دسته اول که تحت نظر IAF کار می کند کمتر است. زیرا توصیه سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو وب سایت IAF است.

سومین نوع گواهینامه آن دسته ای هستند که جز هیچ یک از مراکز فوق و دو دسته بالایی فعالیت نمی کنند و متاسفانه بصورت جعلی و فیک گواهینامه صادر می کنند و حتی ممکن است وب سایت داشته باشند و دارای قسمتی در سایت خود باشند که امکان رجیستر کردن گواهینامه نیز وجود داشته باشد. لطفا دقت کنید!!!

پس به همین دلیل است که دو شرکت صدور گواهینامه حتی آنهایی که در دسته یک هم هستند و زیر نظر AB ها و سازمان IAF فعالیت می کنند قیمت های مختلفی دارند

شرکت های صدور گواهینامه معتبر کدام ها هستند؟

برخی از شرکت های دسته اول، برندسازی خیلی خوبی در خصوص صدور گواهینامه ایزو کرده اند و دارای جایگاه بالایی در دنیا هستند برخی هم برندسازی خوبی در کشور ما ایران انجام داده اند لذا قیمت های اعلامی آنها متفاوت است. برخی از شرکت های صدور گواهینامه امکان ندارد بدون انجام فرآیند ممیزی گواهینامه صادر کنند و هزینه های بالایی دریافت می کنند و افراد خبره  و کارشناسان استاندارد می دانند کسی که از این شرکت صدور گواهینامه ایزو گرفته حتما الزامات استاندارد را رعایت کرده است.

شرکت های صدور گواهینامه ایزو می تواند از تمامی کشورهای دنیا باشد اما آنهایی که از قاره اروپا هستند معمولا نزد ما شرکت های ایرانی جایگاه بالاتری را دارند و ما دوست داریم از آنجا گواهینامه بگیرم تا مثلا یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس یا … این کار صدور را انجام دهد.

این را بدانید گواهینامه هایی که از دسته دوم صادر می شوند نسبت به دسته اول که زیر نظر سازمان IAF است به مراتب ارزانتر است و آنهم بدلیل جایگاهشان است.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو

 

هزینه اخذ گواهینامه ایزو

معمولا هزینه ثبت و صدور گواهینامه در دسته اول و مورد تایید مجمع اعتباردهی IAF با عوامل و مواردی که در بالا ذکر کردیم از  جمله عواملی مانند نوع استاندارد، نوع کشور صادر کننده و غیره بین 250 الی 600 دلار آمریکا در نوسان می باشد.

حال خودتان به ریال به نرخ بازار آزاد برآورد کنید. این تلرانس قیمتی نیز به برندسازی آن شرکت صدور گواهینامه و تعداد نفر روزی که برای ممیزی و بازدید می گذارد و خیلی عوامل دیگر بستگی دارد .

پس اگر رقم های پایین تر مشاهده کردید بدانید از دسته اول گواهینامه نخواهید گرفت زیرا هر شرکت صدور گواهینامه و نمایندگی های آنها در ایران برای هر ثبت و صدور گواهینامه ایزو، هزینه بصورت شارژ دلاری دارد و آن را پرداخت می کند و این هزینه شامل هزینه های ممیزی، بازدید و گزارش نویسی گرفته تا هزینه های سربار تاسیس یک شرکت صدور گواهینامه و یا نمایندگی آن در یک کشور می باشد.

هزینه دریافت ایزو 9001 معتبر

قیمت و هزینه گواهینامه ایزو 9001 یا همان سیستم مدیریت کیفیت که یکی از استاندارد های معروف و محبوب در سراسر دنیا می باشد و رتبه بیشترین صدور گواهینامه ایزو را به خود اختصاص داده نیز تحت تاثیر همین عواملی است که در بالا اشاره کردیم و در واقع یک جورایی پایه و اساس قیمت گذاری نیز می باشد.

هزینه دریافت گواهینامه و نشان CE اروپا

قیمت و هزینه گواهینامه و نشان CE اروپا هم مانند گواهینامه های ایزو به عوامل مختلفی بستگی دارد و اینکه چه نوع گواهینامه ای از این استاندارد صادر شود که قبلا و در مقالات مشابه اشاره کردیم متفاوت است.

 گواهینامه و نشان CE اروپا به سه شکل صادر می شود:

نوع اول CE مارک، نوع دوم سی ای خود اظهاری و نوع سوم بصورت گواهینامه سی ای انطباق که هزینه دریافت هر کدام از سه مدل متفاوت می باشد بطوریکه نوع اول که CE مارک می باشد هم اعتبار بالاتری و هم هزینه بسیار بالایی دارد و امکان صادرات به قاره اروپا نیز وجود دارد که توسط شرکت های به اصطلاح NB انجام می شود اما دو مورد بعدی یعنی گواهینامه های خوداظهاری و انطباق به مراتب دارای هزینه های کمتری هستند البته در همه موارد این هزینه به مراتب از هزینه های صدور گواهینامه های سری ایزو بیشتر است و این رقم بین 1000 الی 5000 دلار آمریکا در نوسان است.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو

البته ما در مطالب فوق به این اشاره کردیم که گواهینامه ایزو و دریافت آن هزینه دارد ولیکن به این موضوع توجه کنیم، پیاده سازی و استقرار صحیح تمامی استاندارد های سری ایزو در کارخانجات، شرکت ها و سازمان ها نتایج فوق العاده ای دارد که می توانند بهره وری سازمانی را بالا ببرد و افزایش بهره وری یعنی کاهش بسیاری از دوباره کاری ها، ضایعات و جلوگیری از اتقاقات هزینه بر، لذا در مقایسه با هزینه ای که ما برای دریافت گواهینامه ایزو صرف می کنم که خود باعث شهرت سازمانی نیز می شود به مراتب کمتر خواهد بود.

 

ما در گروه مدیریتی جلالی که نماینده شرکت اینسپکت ترکیه در ایران هستیم آمادگی خود را به منظور ارایه  قیمت انواع استاندارد و گواهینامه های ایزو اعلام می داریم و مفتخر هستیم دارای تاییدیه از TURKAK ترکیه و IAS آمریکا زیر نظر سازمان IAF می باشیم.

خواهشمند است با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل فرمایید.