سوالات متداول گواهینامه ایزو

ایزو چیست؟

نام ایزو ISO برگرفته از سازمان جهانی استاندارد با نام  International Organization for Standardization می باشد و برای اینکه راحت تر تلفظ شود مخفف حروف اول کلمات بصورت ISO نوشته می شود و مقرر آن در ژنو سوئیس می باشد این سازمان با هدف تهیه و تدوین استاندارد های جهانی تاسیس شده است و لیکن ثبت و صدور گواهینامه انجام نمی دهد.

انواع استاندارد های ایزو و کاربرد آن چیست؟

استانداردهای ایزو در بسیاری از کسب و کارها از جمله صنایع خودروسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، غذایی و … تهیه و تدوین شده است بطوریکه برخی از استاندارد خاص یک صنعت می باشند به عنوان مثال استاندارد ISO 22000 فقط در صنعت مواد غذایی کاربرد دارد، یا استاندارد ISO 13485 فقط در صنعت تجهیزات پزشکی اما برخی دیگر استانداردها نقش عمومی دارند و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار می باشند و قابل اجرا در تمامی صنایع و کسب و کارها از تولید تا خدمات گرفته که معروفترین آن ISO 9001 یا همان سیستم مدیریت کیفیت می باشد.

چرا باید گواهینامه ایزو گرفت؟

ما در هر صنعت و کسب و کاری که فعالیت میکنیم بایستی به مشتریان و ذینفعان خود ثابت کنیم حداقل الزامات و استاندارد ها را در حوزه هایی مانند کیفیت، ایمنی، بهداشت و محیط زیست برآورده کرده ایم و اگر در برخی از موضوعات ضعف داریم درصدد رفع آنها می باشیم.

شرکت های صدور گواهینامه ایزو چه فرقی با هم دارند؟

از نگاه کلی شرکت های صدور گواهینامه ایزویی که از مراجع بالا دستی قوی تر اعتبار گرفتند و در نهایت زیر نظر مجمع اعتبار دهی IAF هستند و سازمان جهانی استاندارد (ایزو) هم توصیه کرده است اعتبار بالاتری دارند.

چه کسب و کارهایی می توانند استاندارد ISO 9001 را دریافت نمایند؟

تمامی کسب و کارها چه تولیدی و چه خدماتی با هر تعداد نفراتی می تواند این استاندارد جهانی را پیاده سازی، استقرار و در نهایت گواهینامه آن را دریافت نمایند.

HSE چیست شامل چه استاندارد هایی است؟

این استاندارد در واقع همان استانداردهای ISO 45001  ایمنی و بهداشت شغلی و ISO 14001 محیط زیست با یک نگارش متفاوت می باشد (برای آشنایی بیشتر به کلیک نمایید)

نهاد تایید صلاحیت صدور گواهینامه ایزو در کشور ایران کیست؟

این نهاد تایید صلاحیت با نام اختصاری NACI می باشد که زیر نظر مجمع اعتبار دهی IAF براساس توصیه سازمان ایزو قرار گرفته است.

مغازه ها، فروشگاه و کسب و کارهای کوچک کدام گواهینامه ها را می توانند دریافت کنند؟

در گام اول بهترین استاندارد ISO 9001 یا همان سیستم مدیریت کیفیت و در کنار آن استاندارد های ISO 10004 و ISO 10002 با نگاه رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایات آنان است که بهترین گزینه ها برای انتخاب می باشد. در صورتیکه این گونه کسب و کارهای کوچک در زنجیره مواد غذایی مانند رستوران، کافی شاپ، قنادی باشند، می تواند در کنار استانداردهای سری ایزو استاندارد انگلیسی SFBB با نام غذای سالم تر، کسب و کار بهتر را کسب نمایند.

هزینه صدور گوهینامه ایزو چقدر است؟

این سوال بسیاری از مشتریان است اما بایستی به این موضوع توجه داشت که این هزینه به تعداد سایت های مشتری، تعداد نفرات، تعداد روزهای ممیزی و اعتبارات شرکت صدور گواهینامه متفاوت می باشد. (برای کسب اطلاعات لطفا کلیک نمایید – تیم گروه مدیریتی جلالی آماده اعلام استعلام قیمت برای تمام مشتریان عزیز می باشد)

برای دریافت مشاوره و گواهینامه های ایزو و HSE با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید.

گواهینامه ایزو چند سال اعتبار دارد؟

گواهینامه ها سه سال معتبر می باشد بطوریکه هر سال نیاز به بازدید مجدد از کسب و کار مشتری می باشد که به آن ممیزی مراقبتی می گویند از نگاه دیگر برای دریافت گواهینامه ایزو ما یک ممیزی اصلی برای سال اول داریم و دو ممیزی مراقبتی برای سال های بعد در همان تاریخ ممیزی اصلی 

ایزو برای اشخاص هم صادر می گردد؟

گواهینامه برای کسب و کارها ثبت می گردد. اشخاص می توانند گواهینامه های آمورشی ایزو دریافت نمایند و در کلاس های آشنایی با الزامات هر استاندارد شرکت کنند و  پس از طی دوره گواهینامه آموزشی کسب نمایند.

فرق بین استاندارد ISO 22000 و HACCP چیست؟

هر دو استاندارد در صنعت مواد غذایی کاربرد دارد در حالت کلی HACCP یا همان آنالیز خطرات و کنترل نقاط بحرانی بخشی از استاندارد ISO 22000 می باشد. استاندارد ISO 22000 از استاندارد های سری ایزو است. (برای آشنایی با تفاوت ها و شباهت ها ی بیشتر کلیک نمایید)

صنایع مواد غذایی کدام استانداردها و گواهینامه های ایزو رو می توانند دریافت کنند؟

این صنایع علاوه بر استانداردهای عمومی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت ISO 145001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 و … می توانند استاندارد تخصصی خود سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ISO 22000 رو دریافت کنند.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کدام استانداردها و گواهینامه های ایزو رو می توانند دریافت کنند؟

این صنایع علاوه براستانداردهای عمومی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت ISO 145001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 و … می توانند استاندارد تخصصی خود سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ISO 29001 رو دریافت کنند.

صنایع تجهیزات پزشکی کدام استانداردها و گواهینامه های ایزو رو می توانند دریافت کنند؟

این صنایع علاوه براستانداردهای عمومی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت ISO 145001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 و … می توانند استاندارد تخصصی خود سیستم مدیریت کیفیت در صنایع تجهیزات پزشکی ISO 13485 رو دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه ایزو ISO چیست؟

به منظور دریافت گواهینامه های بین المللی ابتدا بایستی استاندارد ملی آن کشور رعایت گردد و هر کسب و کاری دارای مجوزات اولیه و جواز کسب و کار و پروانه خود باشد. و در مرحله بعدی الزامات خاص آن استاندارد را در شرکت، سازمان و کسب و کار  خود پیاده سازی و استقرار نماید. (معمولا در این مرحله از مشاوره ایزو استفاده می گردد.)

برای دریافت مشاوره و گواهینامه های ایزو و HSE با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید.

ممیزی ایزو چیست؟

در یک تعریف ساده فرآیند مستقلی است که توسط شرکت صدور گواهینامه ایزو CB به منظور انطباق فرآیندهای مشتری با استاندارد درخواستی صورت می گیرد که این بازدید و آدیت را ممیزی شخص سوم گویند. البته براساس الزامات استاندارد ها فرایند ممیزی نیز توسط افراد آموزش دیده شرکت ها قبل از انجام ممیزی اصلی شرکت های صدور گواهینامه نیز انجام می گیرد که به آن ممیزی داخلی گویند.

گواهینامه IMS چیست؟

IMS  مخفف سیستم مدیریت یکپارچه است و زمانی که یک شرکت و یا کسب و کار چند استاندارد رو با هم پیاده سازی و استقرار می دهد، اتفاق می افتد به عنوان مثال معروفترین حالت IMS ترکیبی از استاندارد های سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت ISO 145001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 است.

ما اخذ گواهینامه فوری ایزو داریم؟

خیر، برای دریافت گواهینامه فرآیندی باید طی شود که اولین گام آن پیاده سازی و استقرار استاتداردها هستند که معمولا این کار با همکاری یک مشاور ذیصلاح صورت می گیرد در زمان پیاده سازی هر استاندارد یکسری الزاماتی وجود دارد که براساس آن مدارک و مستنداتی بایستی تدوین و سوابق آن نیز تهیه گردد. و این سابقه در کمترین حالت باید حدود سه ماه باشد. پس از پیاده سازی و استقرار استاندارد، ممیزی توسط شرکت صدور گواهینامه بنا به درخواست مشتری صورت می گیرد که پس از بازدید ممیز از سازمان مشتری گزارشی تهیه خواهد شد. که این گزارش معمولا به زبان انگلیسی به دفاتر اصلی خود ارسال می گردد و پس از بررسی گزارش توسط دفتر اصلی ثبت و صدور گواهینامه در صورت هر گونه عدم انطباقی انجام می گردد که فرآیند آخر که همان ثبت نهایی می باشد حداقل دو هفته زمان خواهد برد! اما راهکار قانونی دارد لطفا کلیک کنید…

سایت ایزو کجاست؟

www.iso.org

از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

از شرکت های معتبر که براساس توصیه سازمان جهانی استاندارد به آن اشاره کرده است (برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید)

گواهینامه ایزو ایمنی داریم؟

سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت ISO 45001

گواهینامه ایزو محیط زیست داریم؟

سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001

گواهینامه ایزو انرژی داریم؟

سیستم مدیریت انرژی ISO 50001

گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات داریم؟

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO 27001

آیا برای صادرات نیاز به گواهینامه ایزو داریم؟

برخی از کشورها برای واردات محصولات از سایر کشورهای صادر کننده فرآیند بازرسی کالا اعمال می کند تا از کیفیت آنها اطمینان حاصل نماید در خصوص گواهینامه ایزو این امر یک مزیت رقابتی محسوب می گردد.

گواهینامه های ایزو آلمان، انگستان، ترکیه، آمریکا و … چیست؟

منظور کشوری است که شرکت صدور گواهینامه دارای دفتر مرکزی در آن مکان می باشد و دارای نمایندگی در سایر کشورها از جمله ایران دارد.

دوره های آموزشی ایزو کدامیک هستند؟

برای بدست آوردن جواب کلیک نمایید.

گواهینامه نظام آراستگی یا 5S چیست؟

نظام آراستگی یا 5S برگرفته از 5 کلمه ژاپنی که به فارسی پاکسازی، نظم و ترتیب، نظافت، فرآیندسازی و استاندارد سازی است گفته می شود که توسط کارخانجات و شرکت ها در محیط های کاری خود پیاده سازی می شود. که برخی از شرکت صدور گواهینامه این فرایند ثبت و صدور را نیز انجام می دهند. 

نمونه گواهینامه ایزو به چه صورت است؟

ایزو

موارد درج شده در گواهینامه: نام و لوگو مشتری، استاندارد دریافت شده، دامنه کاری مشتری، تاریخ صدور، تاریخ انقضاء و تاریخ ممیزی های مراقبتی

ما در مقاله ایزو به موضوعات کلی و در برخی از موارد به جزئیات سیستم های مدیریتی اشاره کردیم اگر مشتریان و مخاطبان عزیز در شرکت ها و سازمان تمایل دارند تشریح کاملی از این استاندارد ها با اشاره به بندهای استاندارد صورت بگیرد با این گروه مدیریتی از طریق شماره های 02177611056 و یا 09102157571 و یا سایر راههای ارتباط تماس حاصل نمایند. ما در کنار شما از مرحله مشاوره، آموزش و اخذ گواهینامه ایزو هستیم.