ISO 10006:2017 مدیریت کیفیت – دستورالعمل هایی برای مدیریت کیفیت در پروژه ها

گواهینامه ایزو 10006: سوالاتی که ممکن است در ذهن مخاطب باشد شامل:

گواهینامه ایزو 10006 چیست؟

هدف از دریافت استاندارد و گواهینامه ایزو ISO 10006 چیست؟

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 10006 چیست؟

از کجا و کدام مراجع گواهینامه ایزو 10006 مدیریت کیفیت در پروژه ها را دریافت نماییم؟

گواهینامه ایزو 10006 چند سال اعتبار دارد؟

هزینه دریافت گواهینامه ایزو 10006 چقدر است؟

گواهینامه ایزو 10006 چیست؟

گواهینامه ایزو 10006 – این استاندارد دستورالعمل هایی را برای کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه ها ارائه می دهد. برای سازمان‌هایی که روی پروژه‌هایی با پیچیدگی‌های مختلف، کوچک یا بزرگ، کوتاه یا بلندمدت کار می‌کنند، پروژه‌های انفرادی تا بخشی از یک برنامه یا سبد پروژه‌ها، در محیط‌ های مختلف، و صرف نظر از نوع محصول/خدمت کار می‌کنند، کاربرد دارد.

 استاندارد ایزو 10006 راهنمای مدیریت پروژه نیست. راهنمای کیفیت در فرآیندهای مدیریت پروژه در این سند ارائه شده است. از طرفی راهنمای مدیریت پروژه و فرآیندهای مرتبط با آن در استاندار ایزو 21500 پوشش داده شده است. ISO 10006:2017 به مفاهیم “مدیریت کیفیت در پروژه ها” و “سیستم های مدیریت کیفیت در پروژه ها” می پردازد.

الزامات و بندهای مرتبط با مدیریت کیفیت در پروژه ها یا همان ایزو 10006 شامل موارد ذیل است:

دامنه، مراجع و اصطلاحات و تعاریف در بندهای 1، 2 و 3

سیستم های مدیریت کیفیت در پروژه ها (که در بند 4 اشاره شده است)

مسئولیت مدیریت در پروژه ها (در بند 5)

مدیریت منابع در پروژه ها (بند 6)

تحقق محصول/خدمت در پروژه ها (بند 7)

و اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود در پروژه ها (بند 8)

هدف از دریافت استاندارد و گواهینامه ایزو ISO 10006 چیست؟

 این استاندارد دستورالعمل هایی را برای مدیریت کیفیت در پروژه ها ارائه می دهد. اصول و شیوه‌های مدیریت کیفیت را طوری ترسیم می‌کند که اجرای آن‌ها برای دستیابی به اهداف کیفیت در پروژه‌ها مهم است و بر آن تأثیر می‌گذارد.

این استاندارد با ISO 9000:2015 و همچنین ISO 9001:2015 همراستا شده است و راهنمای ارائه شده در استاندارد ایزو ISO 21500:2012 را نیز تکمیل می کند.

دستورالعمل های ارائه شده در این سند برای مخاطبان گسترده در نظر گرفته شده است. و اشکال مختلفی از پروژه ها از کوچک تا بسیار بزرگ، از ساده تا پیچیده، از یک پروژه انفرادی تا بخشی از یک برنامه یا مجموعه ای از پروژه ها، قابل استفاده هستند.

این دستورالعمل ها در نظر گرفته شده اند تا توسط افرادی استفاده شوند که در مدیریت پروژه ها تجربه دارند و باید اطمینان حاصل کنند که سازمان آنها از شیوه های مندرج در استانداردهای مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت کیفیت ISO/TC 176 استفاده می کند.

آخرین ویرایش استاندارد برای گواهینامه ایزو 10006 مربوط به سال 2017 می باشد.

لطفا اطلاعات ذیل را نگاه بیندازید (اطلاعات براساس سایت جهانی استاندارد – ایزو است)

ویرایش استاندارد ایزو 10006

ISO 10006

General information

Publication date: 2017-11

Status: Published

Number of pages: 34

Edition: 3

Technical Committee: ISO/TC 176/SC 2 Quality system

ICS: 03.100.70 Management system -03.120.10 Quality management and quality assurance

در این سند از رویکرد فرآیندی استفاده می‌کند که شامل چرخه برنامه‌ریزی-انجام-بررسی-عمل (PDCA) و «تفکر مبتنی بر ریسک» است.

برخی از تعاریف درج شده در استاندارد ایزو 10006

فعالیت

قطعه کار مشخصی که برای تکمیل یک پروژه لازم است انجام شود.

ارزیابی پیشرفت

ارزیابی پیشرفت انجام شده در دستیابی به اهداف پروژه

پروژه

فرآیند منحصر به فردی که برای دستیابی به یک هدف انجام می شود

مدیریت پروژه

 برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت، کنترل و گزارش کلیه جنبه های یک پروژه  و انگیزه کلیه دست اندرکاران آن برای دستیابی به اهداف پروژه

طرح مدیریت پروژه

سندی که مشخص می کند برای دستیابی به هدف(های) پروژه چه چیزی لازم است

سازمان پروژه

ساختار موقتی که شامل نقش‌ها، مسئولیت‌ها و سطوح اختیارات پروژه و مرزهایی است که باید تعریف و به همه طرف‌های ذینفع پروژه ابلاغ شود

فاز پروژه

تقسیم چرخه عمر پروژه به مجموعه های قابل مدیریت از فعالیت ها، مانند تصور، توسعه، تحقق و خاتمه

چرخه عمر پروژه

مجموعه فازهای تعریف شده از شروع تا پایان پروژه

طرح کیفیت

مشخص کردن اقدامات، مسئولیت ها و منابع مرتبط که باید برای یک شی خاص اعمال شوند

از کجا و کدام مراجع گواهینامه ایزو 10006 مدیریت کیفیت در پروژه ها را دریافت نماییم؟

تنها مرجع اصلي و رسمي ثبت و صدور گواهينامه هاي ايزو براساس تاکيد و توصيه سازمان جهاني استاندارد (ايزو) که در وب سايت آن (https://www.iso.org/certification.htmlصراحتا اشاره شده است اعضاء زير گروه مرجع اعتباردهي IAF مي باشد لذا صدور و دریافت این مدل گواهینامه ها بسیار معتبر می باشد و بقیه مراکز یا اعتباری ندارد  و یا بسیار بسیار کم می باشد. 

گواهینامه ایزو 10006 چند سال اعتبار دارد؟

گواهینامه ایزو 10006 سه سال اعتبار خواهد داشت که در این سه سال علاوه بر یکبار ممیزی اصلی در سال اول شاهد دو بار ممیزی مراقبتی نیز برای سال های دو و سوم خواهیم بود که با موفقیت گذراندن ممیزی ها، اعتبار گواهینامه تمدید خواهد شد.

هزینه دریافت گواهینامه ایزو 10006 چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه ها به عوامل مختلفی از جمله تعداد نفرات، تعداد پروژه ها برای بازدید، تعداد نفر روز ممیزی و سایر عوامل بستگی دارد. خواهشمند است برای اطلاع از حدود قیمت به لینک آن مراجعه نمایید.

PMBOK

تفاوت بین استاندارد و گواهینامه ایزو ISO 10006 با ISO 21500 در چیست؟

 در حال حاضر، دو استاندارد ISO وجود دارد که به مدیریت پروژه مربوط می شود. اولین مورد ISO 10006:2017 است که راهنمایی در مورد کیفیت در فرآیندهای مدیریت پروژه را پوشش می دهد و ISO 21500 که راهنمایی در مورد مدیریت پروژه و فرآیندهای مرتبط را پوشش می دهد.

مقایسه تفاوت ها و شباهت های استاندارد و گواهینامه ایزو 10006 و PMBOK 

سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) استاندارد جدیدی را منتشر کرد. با عنوان “ISO 10006:2017، دستورالعمل های مدیریت کیفیت در پروژه ها”، این استاندارد درک ما را از مدیریت پروژه بیشتر می کند و فایده ای که در هنگام برنامه ریزی پروژه ها باید در نظر گرفته شود.

در اینجا قصد داریم این دو دستورالعمل و استاندارد را به شرح زیر مقایسه و تفسیری برای برنامه ریزی موفق پروژه ها ارائه دهد نگاه کنیم

  • محتوای دستورالعمل ISO 10006 چگونه با مجموعه دانش مدیریت پروژه (PMBOK) موسسه مدیریت پروژه (PMI) مقایسه می شود؟
  • اهمیت هر دو دستورالعمل برای مدیریت مستمر پروژه ها چیست؟
  • پیامدهای این دو دستورالعمل بر مدیریت همه پروژه ها چیست؟
  • استراتژی های مورد نیاز برای پیاده سازی ISO 10006 چیست و ISO 10006 چگونه در سازمان ها اعمال می شود؟

موسسه مدیریت پروژه (PMI) چیست؟

موسسه مدیریت پروژه یا همان طور که شناخته می شود PMI، انجمن حرفه ای غیرانتفاعی پیشرو در جهان برای مدیریت پروژه است که به پیشرفت حرفه مدیریت پروژه اختصاص دارد.

PMBOK چیست؟

 PMBOK مجموعه دانش مدیریت پروژه PMI است. این مجموعه دانشی را که به طور کلی در حرفه مدیریت پروژه پذیرفته شده است، توصیف می کند. “به طور کلی پذیرفته شده” به این معنی است که دانش و شیوه های توصیف شده برای اکثر پروژه ها، در بیشتر مواقع قابل استفاده است، و اجماع گسترده ای در مورد ارزش و مفید بودن آنها وجود دارد. هدف کلی PMBOK ارائه یک واژگان مشترک در حرفه مدیریت پروژه و تمرین برای صحبت و نوشتن در مورد مدیریت پروژه است.

بررسی تفاوت ها و شباهت های استاندارد گواهینامه ایزو 10006 و PMBOK 

مقایسه استاندارد ISO 10006 و PMBOK بحث های زیادی در مورد اینکه آیا یک پروژه باید از دستورالعمل های PMBOK یا ISO 10006 پیروی کند یا هر دو وجود دارد. از طریق این مقایسه و تفسیر هر یک از بخش‌های اصلی، پاسخ‌هایی به این سؤال ارائه خواهم کرد.

پروژه چیست؟

تعریف ISO 10006 از یک پروژه، اگرچه درست است، اما بسیار پرکلام است. تعریف PMBOK مختصرتر و دقیق تر است. طبق PMBOK، “موقت” به این معنی است که باید تاریخ شروع و پایان پروژه وجود داشته باشد. همچنین، PMBOK شامل این تعریف است که “همه پروژه ها یک محصول، خدمات یا سایر نتایج نهایی قابل اندازه گیری را ارائه می دهند.” ISO 10006 بر فرآیند رسیدن به آن تمرکز دارد.

طرح کیفیت چیست؟

تعاریفی که ISO 10006 و PMBOK برای شناسایی استانداردهای کیفیت ارائه می کنند، اگرچه به طور متفاوت بیان شده اند، مشابه هستند. همه پروژه ها باید خط مشی کیفیت و استانداردهای قابل اجرا و نحوه اجرای خط مشی کیفیت توسط تیم مدیریت پروژه را مشخص کنند. سپس این استانداردها با فرآیندی در طرح پروژه قرار می گیرند که می تواند تشخیص دهد که آیا تیم پروژه را مطابق با خط مشی کیفیتی که ایجاد شده است مدیریت می کند یا خیر.

اصول مدیریت کیفیت از طریق فرآیند استراتژیک

 ISO 10006 نه (9) مرحله اصلی را برای فرآیند استراتژیک ارائه می دهد که عبارتند از: تمرکز بر مشتری، رهبری، مشارکت افراد، رویکرد فرآیند، رویکرد سیستمی به مدیریت، بهبود مستمر، رویکرد واقعی به تصمیم گیری و رابطه سودمند متقابل با تامین کننده.

اما PMBOK جزئیاتی را در بخش مدیریت کیفیت پروژه ارائه می دهد که شامل: سهامداران پروژه، مهارت های کلیدی مدیریت عمومی، ساختار سازمانی، بسته شدن اداری و مدیریت تدارکات پروژه است.

 مسئولیت مدیریت ISO 10006 همچنین شامل این است که مدیریت ارشد باید در نظارت بر پروژه ها برای اطمینان از موفقیت نقش داشته باشد. آنها این کار را با ارائه پشتیبانی، تاییدیه ها و غیره انجام می دهند. درک آنها از آنچه باید برای اطمینان از موفقیت پروژه انجام دهند مهم است.

متأسفانه PMBOK این جنبه مهم مدیریت پروژه را لمس نمی کند. ISO 10006 بر لزوم همسویی استراتژیک پروژه ها تاکید می کند در حالی که PMBOK به این جنبه مهم مدیریت پروژه اشاره نمی کند. پروژه هایی که به نوعی با استراتژی سازمانی یا سازمانی مرتبط نیستند، خطر شکست دارند. تغییر اولویت های سازمانی آنها را در انتهای لیست قرار می دهد. فقط پروژه هایی که از نظر استراتژیک همسو هستند به عنوان اولویت بالا نگه داشته می شوند. در تصمیم‌گیری اینکه کدام پروژه‌ها باید باقی بمانند و کدام‌ها باید حذف شوند، وجود فرآیندهای صحیح تصمیم‌گیری مهم است.

تعهد مدیریت

 PMBOK تعاریف و ابزارهای پیشنهادی را برای مدیریت پروژه ها توصیف می کند، اما به سطح بعدی شناسایی اهمیت مدیریت در تضمین موفقیت پروژه نمی رود. در مقایسه، ISO 10006 در این زمینه بسیار قوی است و راهنمایی های بیشتری نسبت به PMBOK ارائه می دهد.

 بسیاری از پروژه ها به دلیل عدم حمایت مدیریت آسیب می بینند. مدیریت باید در نقش حامی پروژه و/یا به عنوان مدیران کارکردی که منابع را به تیم پروژه متعهد می کنند عمل کند. آنها مسئولیت روشنی دارند که باید مشخص شود.

تمرکز بر مشتری / ذینفعان

 تمرکز مشتری بر پروژه ها برای موفقیت بر اساس ISO 10006 بسیار مهم است. استاندارد ISO 10006 اشاره می کند که فرآیند پروژه با سایر فرآیندهای درون سازمان مرتبط است و تشخیص می دهد که همه کارها یک فرآیند هستند. این جنبه از مدیریت پروژه در PMBOK گنجانده نشده است.

 PMBOK در گنجاندن بخشی در مدیریت کیفیت پروژه که جزئیات نیاز پروژه‌ها را برای گنجاندن استانداردهای کیفیت و ایجاد فعالیت‌های خاص که تضمین کننده رعایت استانداردها باشد، بسیار عالی است. PMBOK همچنین ذینفعان مختلف، از جمله مشتریانی را که باید شناسایی شوند که تحت تأثیر پروژه هستند، توصیف می کند.

رهبری/مدیریت عمومی

 دستورالعمل‌های PMBOK در حوزه مدیریت کیفیت واضح و آسان است. تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که پروژه به شیوه ای با کیفیت و با پیروی از خط مشی ها و استانداردهای کیفیت تعیین شده برای سازمان مدیریت می شود.

 هر دو PMBOK و ISO 10006 در مورد اهمیت مشتری واضح هستند، اگرچه PMBOK کار بهتری را در توصیف نیاز به شناسایی مشتری، تعیین نیازهای آنها و مدیریت این الزامات در طول پروژه انجام می دهد.

ISO 10006 شامل بحثی در مورد نیاز به بهبود مستمر در یک پروژه است و این نیز در PMBOK به عنوان بخشی از ارزیابی بسته پروژه گنجانده شده است. نه بحث می کند و نه توصیه می کند که چگونه این دانش باید به دست بیاید و چگونه می توان آن را به دیگران منتقل کرد.

مشارکت مردم

ISO 10006 نیاز به یک رابطه متقابلا سودمند با تامین کننده را تشریح می کند، اما PMBOK در این زمینه چندان واضح نیست. PMBOK نیاز به توافقات قراردادی خوب را ذکر می کند، اما این کاملاً یکسان نیست.

 یک قرارداد خوب همیشه معادل یک رابطه دوجانبه سودمند تامین کننده نیست. رویکردهای فعلی برای مدیریت پروژه ها بر نیاز به ادغام طرح پروژه داخلی سازمان با تامین کننده تاکید دارد. این تضمین می کند که وابستگی های متقابل مهم شناسایی و مدیریت می شوند.

رویکرد فرآیند و سیستم به مدیریت

ISO 10006 یک رویکرد فرآیندی و سیستمی را برای برنامه ریزی پروژه توصیه می کند در حالی که PMBOK جهت مشخص تری را با توجه به ساختار سازمانی ارائه می دهد و بر بهبود کیفیت تمرکز می کند.

بررسی مدیریت/ارتباطات

 ISO 10006 فرآیند گزارش دهی منظم به مدیریت در مورد پروژه و توانایی پروژه برای برآورده کردن برنامه مدیریت کیفیت آن را شرح می دهد. در مقایسه، PMBOK حاوی اطلاعاتی در مورد نیاز به ایجاد یک برنامه مدیریت کیفیت است، اما هیچ اطلاعات خاصی در رابطه با روند انتقال این موضوع به مدیریت را شامل نمی شود.

با این حال، PMBOK نیاز به برقراری ارتباط با همه ذینفعان، از جمله مدیریت، در مورد پیشرفت پروژه را مورد بحث قرار می دهد. می توان حدس زد که این شامل توانایی پروژه برای مطابقت با استانداردهای کیفی آن می شود. به طور کلی، ISO 10006 در مورد نیاز مدیریت به مشارکت در کیفیت پروژه واضح تر است.

مدیریت منابع – فرآیندهای مرتبط با منابع

ISO 10006 روند شناسایی و کسب منابع برای پروژه را مشخص می کند. این شامل توضیحی در مورد چگونگی بررسی منابع مورد نیاز است. PMBOK مشابه است، اما بر خود قرارداد تأکید دارد، نه بر فرآیند کسب و مدیریت منابع.

فرآیندهای مرتبط با پرسنل

هر دو ISO 10006 و PMBOK نیاز به یک ساختار سازمانی پروژه واضح را توصیف می کنند و شامل نکاتی هستند که بر نیاز به کسب، آموزش و مدیریت منابع کارکنان پروژه تمرکز دارند. همچنین، هر دو دستورالعمل نیاز به روشن بودن شایستگی‌های پرسنل را مورد بحث قرار می‌دهند و نیاز به توسعه تیم را مورد توجه قرار می‌دهند.

به طور کلی، هر دستورالعمل مشخص می کند که مدیر پروژه باید توانایی سهامداران برای مشارکت و همچنین توانایی تیم برای عملکرد را افزایش دهد.

تحقق محصول

 با مقایسه ISO 10006 با PMBOK، می‌توانم بگویم که ISO 10006 در توصیف فرآیندهای مورد نیاز برای مدیریت موفقیت‌آمیز یک پروژه بیشتر فرآیندگرا است، به طوری که تمام نیازهای اهداف اصلی و الزامات ذینفعان را برآورده می‌کند. ISO 10006 هفت گروه فرآیند مدیریت پروژه را که برای تولید محصول پروژه ضروری هستند، شناسایی می کند.

که عبارتند از: برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت، کنترل، گزارش و انجام اقدامات اصلاحی به صورت مستمر.

تجزیه و تحلیل اندازه گیری و بهبود

هر دو ISO 10006 و PMBOK به وضوح نیاز پروژه ها به فرآیند بسته شدن، ارزیابی و مستندسازی درس های آموخته را مشخص می کنند. علاوه بر این، هر کدام بیان می‌کنند که باید سیستمی برای بازیابی این درس‌های آموخته‌شده ایجاد شود تا بتوان دانش از پروژه‌ای به پروژه دیگر را به دست آورد و انتقال داد. اما اینکه چگونه دانش در واقع منتقل می شود، از هر دو غایب است.

روش و استراتژی پیاده سازی استاندارد ایزو 10006 و PMBOK در پروژه ها

  1.  در کل، استاندارد های ایزو 10006 و PMBOK از مجموعه مهمی از دانش پشتیبانی می کنند. بهترین استراتژی کلی برای پیاده سازی ISO 10006 این است که ابتدا PMBOK را مرور و درک کنید و سپس بررسی و درکی از ایزو 10006 از ابتدا تا انتهای پروژه داشته و ایجاد کنید.
  2. بدانید که این استاندارد ایزو 10006 فقط یک چارچوب است. پروژه ها در اندازه و وسعت متفاوت هستند و این فرآیند باید با این نیازهای مختلف سازگار باشد. یک فرآیند برای عناصر کلیدی در پروژه ایجاد کنید. یعنی فرآیند مدیریت ریسک، فرآیند مدیریت تغییر، فرآیند ارتباط، فرآیند مدیریت ذینفعان و غیره و استانداردهای کیفیت را توسعه دهید.
  3.  این استانداردهای کیفیت مشخص می‌کنند که از ابتدا تا انتهای پروژه چه کاری انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تمام تحویل‌های اولیه برآورده می‌شوند، نیازهای ذینفعان برآورده می‌شوند و منابع پروژه به خوبی مدیریت می‌شوند و نتیجه نهایی را تضمین می‌کنند.
  4. پروژه تمام انتظارات را برآورده می کند همه این فرآیندها را در یک طرح اصلی پروژه ادغام کنید تا همیشه مشخص شود که آیا تمام کارهایی که باید انجام شود، طبق استانداردهای کیفیت تعیین شده انجام می شود یا خیر. پروژه های خود را ممیزی کنید تا مطمئن شوید که به عنوان یک پروژه با کیفیت مدیریت می شوند.
  5.  برای این کار از دستورالعمل های ISO 10006 استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که همه پروژه‌ها دارای فرآیند ارزیابی و ارزیابی شفاف هستند و درس‌های آموخته‌شده گرفته شده‌اند. انتقال دانش از درس های آموخته شده به پروژه های جدید. (مدیریت دانش)

مدیریت پروژه

 استاندارد ایزو ISO 10006 چگونه در سازمان ها ارزیابی و ممیزی می شود؟

معماران بهبود کسب و کار از دستورالعمل های ISO 10006 برای ممیزی پروژه ها استفاده می کنند تا از انطباق با این دستورالعمل ها اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، ما تمام اسناد پروژه را بررسی می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که فرآیندهای:

  • مدیریت هر پروژه واضح و مستند است.
  • مدیریت تغییر در پروژه آشکار و ثبت می گردد.
  • مدیریت ریسک بررسی و مستند می شود.
  • بررسی بودجه انجام، ثبت و پیگیری می شود.
  • ارزیابی پروژه انجام و پیگیری می گردد.

تفاوت بین PMBoK و استاندارد ایزو 21500 در مدیریت پروژه چیست؟

ساختار توصیف فرآیندها در ISO 21500 با راهنمای PMBoK متفاوت است. تفاوت اصلی این است که ISO 21500 توضیحی از ابزارها و تکنیک ها ارائه نمی دهد. شرح هر فرآیند در ISO 21500 شامل توضیحات کلی و جدولی حاوی ورودی های اولیه و خروجی های اولیه است.

مشاوره گواهینامه ایزو 10006

گروه مدیریتی جلالی (اینسپکت ایران) آمادگی خود را به منظور ارایه خدمات آموزشی، ثبت و صدور گواهینامه ایزو 10006 با نام راهنمای مدیریت کیفیت در پروژه های شما مشتریان عزیز که در حوزه مهندسین مشاور و پیمانکار هستید اعلام میدارد. خواهشمند است برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.