گواهینامه ایزو برای مناقصات

گواهینامه ایزو مناقصات: اخذ گواهینامه ایزو برای مناقصات یکی از موضوعاتی است که یک شرکت پیمانکاری برای اینکه بتواند در یک مناقصه عمومی یا محدود شرکت کند نیاز به اخذ آن را دارد حالا این شرکت پیمانکاری می تواند فعال در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد و یا ساختمانی باشد و یا اینکه در حوزه انفورماتیک فعال باشد. شرکت های پیمانکاری علاوه بر اینکه دارای رتبه و گرید از سازمان برنامه و بودجه هستند نیازمند این می باشند که گواهینامه های ایزو خود را در مرحله مناقصه ارایه نمایند.

البته برخی از شرکت های مجاز تعیین رتبه بندی سازمانی هم برای سنجش اعتبار شرکت های پیمانکاری از آنان گواهینامه های سری ایزو طلب می کنند و در این خصوص نیز کاملا اصالت گواهینامه ایزو را مورد ردیابی قرار می دهند تا مطمئن شوند گواهینامه ایزو ارایه شده توسط پیمانکار تایید نهاد های ذیصلاح ایزو را دارا می باشند یا خیر؟!

ارزیابی کیفی پیمانکاران

در زمان ارزیابی کیفی پیمانکاران توسط کارفرما لازم است پاکات الف، ب و ج ارایه گردد که پاکت الف شامل ضمانت نامه های بانکی و اسناد تعهدآور بوده، پاکت ج نیز شامل پیشنهاد قیمت کالا و خدمات ارایه شده در آن پروژه خاص توسط پیمانکار می باشد و اما پاکت ب که از پیمانکاران مواردی از جمله:

  • رتبه و گرید پیمانکاری،
  • تعداد ماشین آلات و تجهیزات،
  • پرسنل کلیدی،
  • توان مالی،
  • توان مدیریتی،
  • سوابق و رزومه های پروژه های گذشته

و گواهینامه های معتبر و از جمله ایزو درخواست و دریافت می گردد. که این گواهینامه براساس جداول از پیش تعیین شده سازمان برنامه و بودجه دارای امتیاز خاص خود می باشد. ارزیابی های کیفی پیمانکاران معمولا توسط مهندسین مشاور که در حقیقت نماینده کارفرما هستند صورت می گیرد. خود شرکت های مهندسین مشاور نیز برای افزایش رتبه و گرید خود در سازمان برنامه و بودجه نیز گواهینامه هایی از جمله گواهینامه ایزو 9001 که البته به گواهینامه تضمین کیفیت نیز معروف است دریافت می کنند.

گواهینامه ایزو مناقصه

برای دریافت مشاوره و دریافت گواهینامه های ایزو و HSE ویژه مناقصه با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید.

گواهینامه های مورد نیاز شرکت های پیمانکاری چیست؟

یکسری از گواهینامه ها می تواند برای تمامی پیمانکاران مورد استفاده و بررسی قرار گیرند که از این میان می توان به گواهینامه ایزو 9001 اشاره کرد که به نوعی تضمین کیفیت خدمات ارایه شده توسط پیمانکار می باشد. حال این پیمانکار می تواند یک پیمانکار ساختمانی باشد و یا یک پیمانکار در زمینه طبخ و توزیع غذا بصورت کترینگ باشد. در این میان به عنوان مثال شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر دریافت گواهینامه ایزو 9001، گواهینامه های ایزو 14001 یا همان سیستم مدیریت زیست محیطی، گواهینامه ایزو 45001 یا همان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی دریافت می کنند. پس گواهینامه های ایزو عمومی مورد نیاز پیمانکاران برای حضور در مناقصه مواردی از جمله استانداردهای ذیل می تواند باشد:

گواهینامه ایزو ISO 9001 سیستم مدیریت کیفیت

گواهینامه ISO 14001 سیستم مدیریت زیست محیطی

و ISO 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

در این میان یک گواهینامه شناخته شده و معروف دیگر در مناقصات نیز داریم و آن هم گواهینامه HSE می باشد که در حقیقت ترکیبی از گواهینامه های ایزو 14001 و گواهینامه ایزو 45001 می باشد این گواهینامه نشان دهنده توان مقابله یک پیمانکار در قبال ریسک های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در طول یک پروژه می باشد. که برای برخی از کارفرمایان بسیار مهم و با ارزش خواهد است البته در کنار گواهینامه HSE مدارکی از جمله hse plan نیز توسط کارفرما در زمان شروع پروژه از پیمانکار برنده دریافت می گردد که این مدرک در واقع برنامه های پیمانکار در طول اجرای پروژه در موضوعات hse است.

 الزام ارایه این مدرک hse plan در قرارداد طرفین نیز معمولا تاکید می گردد.

سایر گواهینامه های ایزو مورد نیاز کارفرمایان در مناقصه

حال بریم سراغ دیگر گواهینامه های ایزو و استانداردهای تخصصی که برخی از کارفرمایان در زمان مناقصه آن را طلب می کنند که یکی از این گواهینامه های ایزو مربوط به سیستم مدیریت امنیت اطلاعات یا همان گواهینامه ایزو 27001 است که بصورت ISMS نیز تعریف می گردد. برخی از پیمانکارانی که در عرصه انفورماتیک و IT فعالیت می نمایند بایستی این گواهینامه ایزو را به کارفرمای خود ارایه دهند. در کنار ایزو 27001 می توان به گواهینامه ایزو 20000 برای پیمانکاران خدماتی در حوزه فناوری اطلاعات نیز اشاره کرد.

گواهینامه فوق یعنی ایزو 27001 و ایزو 20000 برای دریافت گواهینامه افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) از سازمان فناوری اطلاعات ایران ضروری می باشد و این گواهینامه ها امتیاز آور می باشد.به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت گواهینامه افتا کلیک نمایید.

از گواهینامه تخصصی دیگر میتوان به گواهینامه ایزو 22000 یا گواهینامه HACCP اشاره کرد که مربوط به موضوعات ایمنی مواد غذایی هست که برای پیمانکارانی که در صنعت کترینگ و پخت و پز فعالیت می کنند توسط کارفرما درخواست می شود.

همچنین می توان به گواهینامه ایزو 29001 که سیستم مدیریت کیفیت در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است اشاره کرد که معمولا کارفرمایانی که در این صنعت فعالیت می کنند این گواهینامه را در زمان برگزاری مناقصه از پیمانکار خود طلب می کنند.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو برای مناقصات به چه صورت است؟

مراحل و شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای مناقصات با شرایط عادی دریافت گواهینامه ها یبن المللی فرقی نمی کند تنها فرق آن عجله پیمانکار برای دریافت گواهینامه است زیرا می خواهد مثلا ظرف یک هفته که برای شرکت در مناقصه وقت دارد گواهینامه ایزو و HSE خود را ارائه دهد ما در این شرایط می توانیم به پیمانکار کمک کنیم البته در چارچوب قوانین داخلی خود و آن هم به این صورت هست که توسط شرکت صدور گواهینامه مورد تایید گروه مدیریتی جلالی ممیزی و بازدید صورت خواهد گرفت و عدم انطباق های سیستمی به پیمانکار و یا مشتری به صورت گزارشی درج و ابلاغ می گردد.

در بازه زمانی که سرممیز به پیمانکار فرصت داده است (مثلا 10 روز کاری)  مشتری یا همان پیمانکار به رفع عدم انطباق های خود می پردازد البته ممکن است عدم انطباقی هم نداشته باشد در این لحظه شرکت صدور گواهینامه ایزو ما می تواند توصیه نامه ای از طرف خود برای پیمانکار صادر کند که نشان دهد مراحل ممیزی، ثبت و صدور گواهینامه ایزو و یا HSE در حال اجرا است و تا چند روز آینده صدور گواهینامه ایزو صورت می گیرد و تقدیم پیمانکار می شود و پیمانکار نیز می تواند این توصیه نامه رسمی و مهر شده را به کارفرمای خود ارایه دهد.

در حال عمومی مراحل دریافت گواهینامه ایزو بصورت ذیل می باشد:

  • پیاده سازی و استقرار استاندارد مورد درخواست با همکاری مشاور ایزو
  • انجام ممیزی داخلی توسط خود سازمان، مشتری یا پیمانکار
  • انجام ممیزی مرحله یک توسط شرکت صدور گواهینامه CB
  • انجام ممیزی مرحله دو توسط شرکت صدور گواهینامه CB
  • اعلام عدم انطباق های احتمالی مشتری و پیمانکار توسط سر ممیز ایزو شرکت صدور گواهینامه CB
  • رفع عدم انطباق ها و تایید سر ممیز
  • ثبت و صدور گواهینامه های سری ایزو

ایزو

کارفرما چه گواهینامه هایی را تایید می کند؟

کارفرما گواهینامه های ایزویی را برای شرکت در مناقصه تایید می کند که دارای اعتبار از مراجع ذیصلاح باشد لذا زمانی که قصد دریافت گواهینامه ایزو برای مناقصات را دارید از شرکت های صدور گواهینامه یا همان CB هایی که دارای مرجع بالا دستی معتبر هستند گواهینامه بگیرید. برای این کار به وب سایت مجمع اعتبار بخشی به نشانی IAF مراجعه نمایید.

در ابتدا از شرکت صدور گواهینامه بپرسید با اعتبار چه مراجع اعتباربخشی گواهینامه ایزو صادر می کنند سپس از طریق سایت IAF ببینید که این مرجع اعتباربخشی داخل این سایت وجود دارد یا خیر … اعتبار سایت IAF بسیار بالا است زیرا سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو ISO آن را توصیه کرده است.

به این جمله دقت کامل کنید تنها مرجع اصلي و رسمي ثبت و صدور گواهينامه هاي ايزو براساس تاکيد و توصيه سازمان جهاني استاندارد (ايزو) که در وب سايت آن (https://www.iso.org/certification.htmlصراحتا اشاره شده است اعضاء زير گروه مرجع اعتباردهي IAF مي باشد. به منظور بررسی صحت جمله پیشنهاد می کنیم کلیک نمایید

بررسی کد رجیستری گواهینامه ایزو

البته این را هم در نظر بگیرید دادن یک کد رجیستری و استعلام از یک وب سایت دلیلی بر اعتبار گواهینامه نیست! و اهمیت این موضوع را شاید در مطالب بسیاری از وب سایت های مشاور دهنده ایزو دیده باشید. معمولا شرکت های صدور گواهینامه ایزو داخل ایران دفتر نمایندگی دارند ابتدا از صحت این دفتر نمایندگی مطلع شوید که برای این کار می توانید به دفتر اصلی آن شرکت در خارج ایران ایمیل بزنید.

در مرحله بعد ببینید این شرکت صدور گواهینامه ایزو یا همان CB دارای اعتبار رسمی از مرجع اعتباربخشی یا همان AB هست یا خیر که شما می توانید به وب سایت های آن AB مراجعه نمایید به عنوان مثال گروه مدیریتی جلالی که نماینده رسمی شرکت صدور گواهینامه اینسپکت ترکیه است از مراجع اعتبار بخشی TURKAK ترکیه  و IAS آمریکا تایید صلاحیت دارد و توسط آنها ممیزی استاندارد ISO 17021 می شود

بنابراین اسم و نام اینسپکت ترکیه حتما بایستی در وب سایت این دو مرجع باشد. از طرفی نام این دو مرجع نیز بایستی در وب سایت مجمع اعتبار بخشی یا همان IAF باشد. و در نهایت ما می دانیم که AB های زیر نظر IAF را سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو توصیه کرده است.

ترتیب مراحل به صورت ذیل است:

سازمان جهانی استاندارد ISO

مجمع اعتباربخشی IAF

مراجع اعتبار بخشی AB

شرکت صدور گواهینامه CB

گواهینامه ایزو فوری برای مناقصه داریم؟

ما در مقالات قبلی این مجموعه به این موضوع پرداخته ایم و بارها اشاره کرده ایم که ما گواهینامه ایزو فوری نداریم!!! و بایستی مراحل آن که در بالا نیز اشاره کرده ایم طی گردد که معمولا از زمان ممیزی تا ثبت و صدور بین 14 روز الی 30 روز زمان نیاز است به این دلیل که گزارش ارسالی از دفتر نمایندگی ایران که توسط سرممیز نهیه می گردد به دفتر اصلی خارج از کشور پروسه ای زمانبر می باشد و این گزارش نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

البته شرکت صدور گواهینامه مورد تایید گروه مدیریتی جلالی که در بالا به آن اشاره شده است با سال ها تجربه این زمان را به حداقل رسانده است اما ما گواهینامه فوری 3 روزه نداریم و اگر این ادعا مطرح شده بدانید که یک جای کار مشکل دارد این را بدانیم شرکت های صدور گواهینامه ایزو خودشان براساس الزامات استاندارد ISO 17021 فعالیت می کنند. همانطور که اشاره کردیم بهترین راهکار برای کاهش زمان صدور گواهینامه ایزو توصیه نامه ای است که شرکت صدور گواهینامه ایزو می تواند به مشتری یا پیمانکار بدهد تا او به کارفرمای خویش ارائه دهد. این امر نشان میدهد که پروسه ثبت و صدور در حال اجرا است.

 برای این منظور با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. گروه ما بهترین همراه شما در مناقصه با سال ها تجربه در کنار شرکت های پیمانکاری بوده است.

گواهینامه ایزو پیمانکار ساختمان و ابنیه در اسناد مناقصه

پیمانکاران رشته ساختمان و ابنیه به منظور افزایش نمره خود در مناقصات می توانند گواهینامه ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت، ایزو 14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت را دریافت نمایند و در اسناد و پاکت ب خود قرار دهند.

گواهینامه ایزو مورد نیاز پیمانکار تاسیسات و تجهیزات در مناقصه

پیمانکاران رشته تاسیسات و تجهیزات نیز میتوانند همانند پیمانکار ساختمان و ابنیه گواهینامه های ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 که به این سه استاندارد سیستم مدیریت یکپارچه معروف است دریافت نمایند و صاحب امتیاز در اسناد مناقصه خود شوند.

گواهینامه ایزو پیمانکار مخابرات و ارتباطات در مناقصه

پیمانکاران شرکت های مخابراتی نیز علاوه بر سه استاندارد و گواهینامه ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 می توانند گواهینامه ایزو 27001 امنیت اطلاعات و ایزو 20000 سیستم مدیریت خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و IT را دریافت نمایند

گواهینامه ایزو پیمانکار راه و ترابری در مناقصات

پیمانکاران راه و ترابری همانند دو دسته اول می توانند جهت ارایه اسناد کیفیتی خود در مناقصه گواهینامه های ایزو 9001 ، ایزو 14001 و ایزو 45001 را قرار دهند

گواهینامه ایزو پیمانکار آب و فاضلاب در مناقصه چیست؟

پیمانکاران آب و فاضلاب نیز علاوه برسه گواهینامه ایزو 9001 کیفیت، ایزو 14001 محیط زیست و ایزو 45001 ایمنی بهتر است گواهینامه HSE را نیز دریافت کنند و در اسناد مناقصه قرار دهند

گواهینامه ایزو پیمانکاران حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در مناقصه

پیمانکاران حوزه نفت، گاز و پتروشیمی که حتما بایستی گواهینامه HSE خود را که مربوط به موضوعات ایمنی، بهداشت و محیط زیست هست را در گام اول در اسناد مناقصه خود قرار دهند و در کنار آن گواهینامه ایزو 9001 را دریافت نمایند.

گواهینامه ایزو پیمانکار برق و خطوط انتقال نیرو در مناقصه

پیمانکاران این گروه که در حوزه برق و خطوط انتقال فعال هستند بهتر است علاوه بر گواهینامه های سیستم مدیریت یکپارچه شامل ایزو کیفیت، محیط زیست و ایمنی، گواهینامه HSE را نیز دریافت نمایند و در اسناد و مدارک مناقصه و پاکت ب قرار دهند.

هزینه دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت در مناقصه چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه ایزو معتبر تاکید می کنیم معتبر براساس اطلاعاتی که در چند پاراگراف بالا اشاره کردیم که مختص به شرکت های صدور گواهینامه در زیر گروه مجمع اعتباردهی IAF است به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله نوع گواهینامه درخواستی، تعداد نفرات شرکت، تعداد روز ممیزی و … لطفا برای اطلاع از قیمت حدودی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره و دریافت گواهینامه های ایزو و HSE ویژه مناقصه با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید.

مدت زمان مطالعه: 12دقیقه