گواهینامه ایزو 21001 – سیستم مدیریت برای مراکز آموزشی

گواهینامه ایزو 21001 – سوالاتی که در ذهن دارید می تواند شامل موارد ذیل باشد که ما به آنها پاسخ داده ایم

ایزو 21001 چیست؟

چرا اخذ گواهینامه ایزو 21001 مهم است؟

مراحل دریافت گواهینامه ایزو 21001 به چه صورت می باشد ؟

مرجع صدور گواهینامه ایزو 21001 کیست؟

هزینه اخذ و دریافت گواهینامه ایزو 21001 چقدر است؟

 

در سراسر جهان، کیفیت آموزش به طور قابل توجهی متفاوت است. این بدان معناست که در برخی موارد، فراگیران بهترین سطح آموزشی موجود را دریافت نمی کنند. ایزو 21001 به عنوان یک سیستم مدیریت سازمان آموزشی (EOMS) تلاش می کند تا این مشکل را برطرف کند

EOMS مخفف Management systems for educational organizations می باشد.

آموزش نه تنها یک حق اساسی، بلکه بخشی اساسی از جامعه است، بنابراین کیفیت ارائه دهندگان آموزشی دغدغه همه است. در حالی که آنها لزوما نمی توانند نتایج را تضمین کنند، مؤسسات آموزشی می توانند کارهای زیادی برای تحریک یادگیری انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که فراگیران سطح کیفیت مورد انتظار خود را دریافت می کنند.

گواهینامه و استاندارد ایزو 21001 چیست؟

ایزو 21001 یک استاندارد بین المللی است که توسط سازمان بین المللی استاندارد  – ایزو – ایجاد شده است که ابزارهای مدیریتی را برای سازمان هایی که محصولات و خدمات آموزشی ارائه می دهند ارائه می دهد. در نظر دارد به ارائه دهندگان آموزشی کمک کند تا نیازها و نیازهای دانش آموزان را برآورده کنند. ISO 21001 مبتنی بر ISO 9001 – سیستم‌های مدیریت کیفیت است، اما چارچوب خاصی را برای سازمان‌های آموزشی فراهم می‌کند که هدف آن افزایش رضایت فراگیران از طریق بهبود فرآیندهای آموزشی و اطمینان از انطباق با الزامات فراگیران است. این استاندارد می‌تواند برای همه سازمان‌هایی که برنامه درسی توسعه دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها را با روش‌های مختلف سخنرانی ارائه می‌کنند، قابل اجرا باشد.

اهداف و محدوده کاربرد استاندارد ایزو 21001چیست؟

 هدف اولیه ایزو 21001 ارائه ابزار مدیریت مشترک به سازمان های آموزشی است. این استاندارد همچنین بر رفع نیازهای فراگیران و ذینفعان تمرکز دارد. این فرآیند شامل فعالیت های اجباری، مانند ارزیابی رضایت یادگیرنده، بررسی برنامه و بررسی سالانه مدیریت است.

در واقع هدف ایزو 21001 بهبود کیفیت آموزش و تجربه فراگیران است. در نتیجه، این استاندارد به گونه ای طراحی شده است که برای هر سازمان آموزشی، صرف نظر از اندازه یا صنعت، اعمال شود. برای آموزش عالی، مراکز آموزش حرفه ای و خدمات آموزش الکترونیکی اعمال می شود.

آخرین نسخه ایزو 21001 چیست؟

 ایزو 21001 توسط سازمان جهانی استاندارد در می 2018 منتشر شد و جایگزین استاندارد قبلی برای بخش آموزش و آموزش ISO 29990:2010 شد.

ISO 21001:2018

ویرایش استاندارد ایزو 21001

چرا گواهینامه و استاندارد ایزو 21001 برای مجموعه آموزشی شما مهم است؟

 آموزش یک نیاز اساسی برای همه افراد جامعه است. بنابراین، همه باید نگران کیفیت آموزش ارائه شده توسط ارائه دهندگان آموزش باشند. با این حال، حتی اگر نتایج را نمی توان تضمین کرد، مؤسسات آموزشی می توانند نقش مهمی در تضمین دریافت کیفیت مورد انتظار آموزش توسط فراگیران ایفا کنند.

گواهینامه ایزو 21001 شما را قادر می سازد تا خدمات آموزشی را به شیوه ای موثرتر و کارآمدتر ارائه دهید و تجربه شخصی تری را به همه فراگیران، به ویژه برای کسانی که نیازهای آموزشی ویژه دارند و زبان آموزان از راه دور ارائه دهید. علاوه بر این، با دریافت گواهینامه ایزو 21001می توانید به ذینفعان نشان دهید که نسبت به بهبود سیستم آموزشی خود متعهد هستید.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 21001 چیست؟

 گواهینامه ایزو 21001 به شما این امکان را می دهد که خدمات آموزشی موثرتر و کارآمدتری ارائه دهید و در عین حال از افراد با نیازهای آموزشی ویژه حمایت کنید.

 ایزو 21001 به سازمان های آموزشی کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که فراگیران کیفیت مطلوب آموزشی را دریافت می کنند و در عین حال بهره وری، ایمنی و رفاه یادگیرنده را بهبود می بخشد.

و افزایش رقابت و اعتبار – با اجرای یک EOMS موثر، که مکمل رویکرد یادگیرنده محور است، داشته باشید

مزایای گواهینامه ایزو 21001

تفاوت و شباهت های بین ایزو 9001 و ایزو 21001 در چیست؟

ایزو 9001 یک استاندارد برای سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) است و برای همه صنایع اعمال می شود، در حالی که ایزو 21001 یک استاندارد برای سیستم های مدیریت سازمان های آموزشی (EOMS) است و به طور خاص برای آموزش کاربرد دارد.

در حالی که یک سازمان آموزشی هرگز نمی تواند موفقیت فراگیران خود را تضمین کند، اما راه های متعددی وجود دارد که می تواند به طور مؤثرتری نیازهای آنها را برآورده کند و به نتایج یادگیری بهتر کمک کند.

 ایزو 21001 یک استاندارد سیستم مدیریتی است که تا حدی با ایزو 9001 برای سیستم‌های مدیریت کیفیت همراستا است. این یک ابزار مدیریت مشترک برای سازمان های آموزشی با هدف بهبود فرآیندهای خود و رفع نیازها و انتظارات کسانی که از خدمات آنها استفاده می کنند، فراهم می کند.

براساس مطالب استخراج شده از وب سایت سازمان جهانی استاندارد:

 ایزو 21001 الزامات یک سیستم مدیریت برای سازمان های آموزشی (EOMS) را مشخص می کند که تا چنین سازمان هایی:

 الف) توانایی خود را برای حمایت از کسب و توسعه شایستگی از طریق آموزش، یادگیری یا تحقیق نشان دهد.

 ب) افزایش رضایت فراگیران، سایر ذینفعان و کارکنان از طریق استفاده مؤثر از EOMS خود، از جمله فرآیندهای بهبود سیستم و اطمینان از انطباق با الزامات یادگیرندگان و سایر ذینفعان را جزو اهداف خود قراردهند.

اين استاندارد همانند استاندارد سيستم مديريت کيفيت ايزو 9001 در 10 بند تعريف و تدوين شده است و با نگاه يک سيستم مديريتي در جهت جلب رضايت فراگيران قدم برداشته است. اين استاندارد با محوريت فرآيندگرايي و تعريفي از شاخص هاي ارزيابي در جهت بهبود مستمر براي سازمان ها و مراکز آموزشي حرکت مي کند.

 در 10 بند و الزامات اين استاندارد در خصوص خط مشي، اهداف، مديريت ريسک ها و فرصت ها، منابع و امکانات و شرايط محيط آموزشي، ارزيابي عملکرد و رضايت فراگيران صحبت مي کند و در ضميمه اين استاندارد بين المللي به موضوعاتي از جمله موارد ذيل و نه محدود به اينها برخورد مي کنيم که گامي فراتر براي استقرار يک سيستم مديريتي برداشته است و در استقرار اين استاندارد کمک شاياني مي کند.

تعیین فرآيندها در استاندارد ایزو 21001

فرآيندها در سازمان هاي آموزشي مي تواند شامل موارد زير باشد:

– تامين منابع کافي – جذب، انتخاب و ثبت نام متقاضيان – مديريت و حفظ زيرساخت‌هاي آموزشي لازم (شامل کلاس‌هاي درس، آزمايشگاه‌ها، فضاهاي مطالعه، کتابخانه‌ها) – برنامه ريزي، طراحي، مديريت و ارزيابي دوره ها – ارزيابي عملکرد کارکنان – ارزيابي عملکرد فراگيران – ارتباطات داخلي و خارجي – اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه – استخدام کارکنان – توسعه حرفه اي مستمر کارکنان- بررسي مديريت – رعايت امنيت، بهداشت و ايمني – انتشار مطالب آموزشي (از جمله کتاب ها، مقالات مجلات) – اطلاع دادن به طرف هاي مربوطه از تغييرات در خط مشي، استراتژي يا دستورالعمل – حفظ اطلاعات مستند – پاسخگويي به بازخوردها، سوالات و شکايات طرف هاي ذينفع – سيستم‌هاي پشتيباني و جهت‌گيري يادگيرنده – شکايات تجديد نظر – جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات

معيارهاي ارزيابي در استاندارد ایزو 21001 چیست؟

معيارها و شاخص ها در سازمان هاي آموزش دهنده مي تواند شامل موارد ذيل باشد:

 – نرخ ترک تحصيل – نرخ سواد- رضايت يادگيرنده- ميزان حضور و/يا مشارکت فراگيران – رضايت ساير ذينفعان – نرخ فارغ التحصيلي (به عنوان درصد پذيرش هاي اصلي) – مدت زمان تکميل برنامه- نرخ استخدام در فواصل زماني مشخص پس از فارغ التحصيلي – سطح کلي صلاحيت کارکنان – انتشار و خروجي تحقيق کارکنان – تعداد ساعات پيشرفت حرفه اي مستمر – درصد برنامه هاي معتبر- تعداد شکايات – نرخ قبولي ارزيابي

ابزارها ارزشیابی در استاندارد ایزو 21001 چیست؟

ابزارهاي ارزشيابي در سازمان هاي آموزشي مي تواند شامل موارد زير باشد:

– تجزيه و تحليل هزينه – نظرسنجي هاي رضايت مندي – طرح هاي پيشنهادي – سيستم هاي شکايت و تجديد نظر – تجزيه و تحليل داده هاي آماري- هيئت ها و کميته هايي براي تجزيه و تحليل عملکرد – SWOT – طوفان فکري – روش‌هاي کيفيت (مانند TQM، شش سيگما، کايزن).

اصول مدیریتی در استاندارد ایزو 21001 (همگام با اصول مدیریتی در ایزو 9001)

الف) تمرکز بر فراگيران و ساير ذينفعان

ب) رهبري

ج) مشارکت مردم

د) رويکرد فرآيندي

ه) بهبود

و) تصميمات مبتني بر شواهد

ز) مديريت روابط

ح) مسئوليت اجتماعي

ط) دسترسي و برابري

ي) رفتار اخلاقي در آموزش

ک) امنيت و حفاظت از داده ها.

محدوده کاربرد ایزو 21001 چیست؟

همه الزامات ایزو 21001عمومی هستند و برای هر سازمانی که از برنامه درسی برای حمایت از توسعه شایستگی از طریق آموزش، یادگیری یا تحقیق استفاده می کند، صرف نظر از نوع، اندازه یا روش ارائه، قابل اجرا هستند.

در نظر داشته باشید ایزو 21001 را می توان برای سازمان های آموزشی در سازمان های بزرگتر که تجارت اصلی آنها آموزش نیست، مانند دپارتمان های آموزش حرفه ای اعمال کرد.

نکته بسیار مهم این است که ایزو 21001 برای سازمان هایی که فقط محصولات آموزشی تولید می کنند اعمال نمی شود.

ایزو 21001 برای انواع ارائه دهندگان آموزشی، از مهدکودک گرفته تا آموزش عالی، مراکز آموزش حرفه ای و خدمات آموزش الکترونیکی مفید باشد.

هزینه دریافت گواهینامه ایزو 21001 چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه ایزو 21001 همانند سایر گواهینامه ایزو می باشد و دریافت گواهینامه آن نیز نیازمند ممیزی و بازدید از مجموعه آموزشی است و پارامترهای تعیین مقدار هزینه گواهینامه ایزو 21001 اندازه و حجم موسسه آموزشی، تعداد نفرات از جمله اساتید، فراگیران و … می باشد اما این قیمت بین 250 الی 600 دلار در نوسان است. برای آشنایی بیشتر از قیمت ها پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط با آن را کلیک نمایید.

مشاور استاندرد و گواهینامه ایزو 21001 سیستم مدیریت مراکز آموزشی

گروه مدیریتی جلالی نماینده رسمی شرکت صدور گواهینامه اینسپکت ترکیه با سال ها حضور در زمینه آموزش، ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی ایزو همراه شما مشتریان عزیز خواهد بود لطفا با شماره های 09102157571 و 02177611056 تماس حاصل نمایید.