گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند

در خصوص استاندارد و گواهینامه ایزو 10668 – ارزش گذاری برند به سوالات شما پاسخ خواهیم داد در ادامه با ما همراه باشید:

استاندارد و گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند چیست؟

اصطلاحات و تعاریف در استاندارد ایزو 10668

مراحل کلیدی ارزشیابی ارزش گذاری در استاندارد ایزو 10668

از کجا و کدام مراجع گواهینامه ایزو معتبر 10668 ارزش گذاری برند بگیریم؟

هزینه دریافت و اخذ گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند چقدر است؟

گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند چند سال اعتبار دارد؟

 

استاندارد و گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند چیست؟

گواهینامه ایزو 10668 و استاندارد آن الزامات رویه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری ارزش برند پولی را مشخص می‌کند.

دارایی های نامشهود به عنوان دارایی های با ارزش بالا شناسایی می شوند. مسلماً با ارزش ترین اما کمتر شناخته شده، دارایی های نامشهود، برندها هستند. با این حال، ارزش های قابل اعتماد باید برای برندها در نظر گرفته شود.

 استاندارد بین المللی و گواهینامه ایزو 10668 یک رویکرد ثابت و قابل اعتماد برای ارزش گذاری برند، از جمله جنبه های مالی، رفتاری و قانونی ارائه می دهد.

دامنه این استاندارد بین المللی ایزو 10668 الزامات رویه ها و روش های اندازه گیری ارزش نام تجاری پولی را مشخص می کند. این استاندارد بین‌المللی چارچوبی را برای ارزش‌گذاری برند، شامل اهداف، مبانی ارزش‌گذاری، رویکردهای ارزش‌گذاری، روش‌های ارزش‌گذاری و منابع داده‌ها مشخص می‌کند. همچنین روش هایی را برای گزارش نتایج چنین ارزش گذاری مشخص می کند.

برندها مدتهاست که در حرفه بازاریابی به عنوان دارایی های نامشهود مهم شناخته شده اند. برندها می‌توانند مزایای قابل‌توجهی مانند ایجاد وفاداری مشتری و ایجاد امتیاز قیمت برای محصول مارک دار به همراه داشته باشند. به این ترتیب، ارزش گذاری برندها یک کارکرد مهم برای ارائه شواهد مالی ملموس از وضعیت آنها به عنوان دارایی است.

 

کمیته تدوین تاریخ و ویرایش آن در ذیل آمده است که برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازمان جهانی استاندارد – ایزو مراجعه فرمایید.

ISO 10668:2010

ویرایش استاندارد ایزو 10668

ISO 10668

General information

Publication date: 2010-09

Status: Published

Number of pages: 11

Edition: 1

Technical Committee: ISO/TC 289 Brand evaluation

ICS: 03.100.01 Patents. Intellectual property

به منظور انجام ممیزی استاندارد و دریافت گواهینامه ایزو 10668 با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.

برخی اصطلاحات و تعاریف استاندارد – گواهینامه ایزو 10668:

دارایی

 حق قانونی یا منبع سازمانی که توسط یک واحد تجاری قابل کنترل است و ظرفیت ایجاد منافع اقتصادی را دارد

دارایی نامشهود

دارایی غیرمالی قابل شناسایی بدون ماده فیزیکی

ارزش نام تجاری پولی ( ارزش برند)

ارزش اقتصادی برند در واحدهای پولی قابل انتقال

پیش فرض ارزش

فرض در مورد محتمل ترین مجموعه شرایطی که می تواند برای ارزیابی موضوع مورد استفاده قرار گیرد

4 مولفه ارزش برند چیست؟

ارزش ویژه برند دارای چهار بعد است:

  •  وفاداری به نام تجاری
  •  آگاهی از برند
  •  تداعی برند
  •  و کیفیت درک شده

 که هر کدام به طرق متعددی برای شرکت ارزش ارائه می کنند.

ارزش ویژه برند چگونه محاسبه می شود؟

 در این روش اندازه‌گیری ارزش ویژه برند، ارزش برند به این صورت محاسبه می‌شود که ابتدا تفاوت قیمت بین محصول مارک و یک محصول عمومی را در نظر می‌گیریم و سپس اختلاف را در کل حجم فروش برند ضرب می‌کنیم.

در مقدمه ایزو 10668 آمده است: «دارایی های نامشهود به عنوان دارایی های با ارزش بالا شناخته می شوند. مسلماً با ارزش ترین اما کمتر شناخته شده دارایی های نامشهود برندها هستند. هدف استاندارد ارائه یک رویکرد سازگار و قابل اعتماد برای ارزیابی برند است. برای این منظور الزامات و رویه‌های مربوط به روش‌های ارزش‌گذاری، منابع اطلاعات و الزامات گزارش‌گری را مشخص می‌کند.

ارزش گذاری برند

 

به منظور انجام ممیزی استاندارد و دریافت گواهینامه ایزو 10668 با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.

راهنمایی هایی در خصوص مراحل کلیدی ارزشیابی ارزش گذاری و گواهینامه ایزو 10668:

 

1- تعریف برندی که ارزش گذاری شده است

اصطلاح «برند» در استاندارد به عنوان یک دارایی نامشهود مرتبط با بازاریابی تعریف شده است که ممکن است شامل نام‌ها، اصطلاحات و آرم‌هایی باشد که به منظور شناسایی کالاها و ایجاد تصاویر و تداعی‌های متمایز در ذهن سهامداران است و از این طریق منافع اقتصادی را برای سهامداران ایجاد می‌کند.

2- هدف از ارزش گذاری برند

ارزیابی نام تجاری را می توان برای طیف وسیعی از اهداف از جمله برنامه ریزی استراتژیک، گزارشگری مالی، حل اختلاف و بررسی دقیق قبل از خرید انجام داد. مهم است که ارزش‌گذار هدف ارزش‌گذاری و مخاطبانی را که گزارش به آنها خطاب می‌شود، اعلام کند. هدف از ارزش گذاری می تواند بر فرض ارزش و دامنه گزارش تأثیر بگذارد

3- پیش فرض ارزش برند

این استاندارد، پیش‌فرض ارزش را این‌گونه تعریف می‌کند: «فرض مربوط به محتمل‌ترین مجموعه شرایطی که می‌تواند در مورد ارزیابی موضوع اعمال شود». ارزش در چشم بیننده است، بنابراین تعیین اینکه آیا یک دارایی باید از دیدگاه یک خریدار معمولی (ارزش بازار)، یک خریدار خاص (ارزش سرمایه گذاری)، یا یک فروشنده ناخواسته (ارزش انحلال) ارزش گذاری شود ضروری است. . در بیشتر موقعیت های تجاری ارزش بازار فرض مناسبی است.

4-انتخاب رویکرد و روش ارزش گذاری

استاندارد به ارزش‌گذار این فرصت را می‌دهد که از میان طیف وسیعی از رویکردها و روش‌های ارزش‌گذاری انتخاب کند. سه رویکرد ارزش گذاری وجود دارد:

  • رویکرد درآمد
  • رویکرد بازار
  • و رویکرد هزینه

 در هر رویکرد چندین روش ممکن وجود دارد. برای یک ارزش‌گذار لازم است که تجربه گسترده‌ای از روش‌های ارزش‌گذاری موجود داشته باشد. هدف از ارزش گذاری، ویژگی های نام تجاری و بازار، و در دسترس بودن داده ها بر انتخاب مناسب ترین روش برای یک ارزش گذاری خاص تأثیر می گذارد.

رویکرد درآمدی

 رویکرد درآمد، نام تجاری را به عنوان ارزش فعلی درآمدهای آتی ارزیابی می کند که انتظار می رود در طول عمر مفید اقتصادی باقیمانده خود ایجاد کند. این یک رویکرد رایج برای ارزش گذاری کسب و کار و سایر دارایی ها است. مفروضات خاصی که نیاز به تحقیق و تجزیه و تحلیل دارند شامل جریان های نقدی فعلی برند، رشد پیش بینی شده، ریسک مرتبط با درآمدهای آتی، عمر مفید اقتصادی برند و ملاحظات مالیاتی است.

 استاندارد روش‌های مبتنی بر درآمد زیر را برای تعیین جریان نقدی قابل انتساب به یک برند فهرست می‌کند:

روش های حق بیمه قیمت و حجم:

ارزش یک نام تجاری را با توجه به حق بیمه قیمت و/یا حق بیمه حجمی که تولید می کند، تخمین بزنید. در شرایطی که یک برند هم سود و هم حق بیمه حجم را به همراه دارد، هر دو روش باید اعمال شود. همچنین باید به کارایی هزینه های ناشی از نام تجاری توجه شود.

روش تقسیم درآمد:

نام تجاری را به عنوان ارزش فعلی بخش سود اقتصادی قابل انتساب به برند ارزیابی می کند. از تحقیقات رفتاری برای تعیین سهم برند در سود اقتصادی استفاده می شود.

روش سود مازاد چند دوره ای:

نام تجاری را به عنوان ارزش فعلی جریان نقدی باقیمانده آتی پس از کسر بازده برای تمام دارایی های دیگر مورد نیاز برای فعالیت کسب و کار ارزش گذاری می کند.

روش جریان نقدی افزایشی:

جریان نقدی ایجاد شده توسط یک نام تجاری در یک کسب و کار را از طریق مقایسه با یک تجارت قابل مقایسه که دارای یک نام تجاری نیست، شناسایی می کند.

روش تخفیف حق امتیاز:

ارزش نام تجاری را به عنوان ارزش فعلی پرداخت های حق الامتیاز آتی با فرض اینکه برند متعلق به برند نیست، اما دارای مجوز است، اندازه گیری می کند. این روش به طور گسترده برای گزارشگری مالی و ارزیابی مالیات استفاده می شود، زیرا با رویه تجاری صدور مجوز مارک ها همسو است.

رویکرد بازار

بازار یا رویکرد مقایسه فروش، ارزش را در مقایسه می سنجد با معاملات، برای مارک های مشابه. این رویکرد نیاز به جزئیات دارد ارزیابی قابلیت مقایسه دو برند با در نظر گرفتن عواملی مانند بازارهایی که در آن فعالیت می کنند، قدرت نسبی برند، حمایت قانونی، و چشم انداز اقتصادی در زمان معاملات.

با توجه به این واقعیت که قیمت مورد مذاکره در یک معامله ممکن است منعکس کننده استراتژی باشد ارزش ها و هم افزایی هایی که در اختیار مالک فعلی نیست.

رویکرد هزینه

این رویکرد ارزش یک برند را بر اساس هزینه سرمایه گذاری شده در آن اندازه گیری می کند ساخت برند، یا هزینه جایگزینی یا تولید مثل آن.

فرض بر این است که یک سرمایه گذار محتاط برای یک نام تجاری بیشتر از هزینه پرداخت نمی کند برای جایگزینی یا تکثیر آن.

5- فرضیات و تجزیه و تحلیل

الزامات عمومی استاندارد مشخص می کند که یک ارزیابی باید:

  • از ورودی های معتبر و داده های کافی استفاده کند.
  • پارامترهای مالی، رفتاری و قانونی را در نظر بگیرید.
  • مبتنی بر فرضیات و نتایجی باشد که عینی و قابل اعتماد هستند.

 به‌علاوه، ارزش‌گذاری برند مستلزم مجموعه‌ای از ورودی‌ها و مفروضات خاص است که به طور خلاصه بیان می‌شوند.

داده های بازار و مالی

 به منظور سنجش عملکرد فعلی برند موضوع، ارزیابی باید یک بررسی تحلیلی از اندازه فعلی و پیش بینی شده بازار انجام دهد. اگرچه به صراحت در استاندارد ذکر نشده است، اما اغلب لازم است تمام بخش‌های کلیدی بازاری که برند در آن فعالیت می‌کند، جداگانه ارزیابی شود تا تفاوت‌ها در نیروهای رقابتی و روندهای بازار در نظر گرفته شود.

داده های مالی اشاره شده در استاندارد شامل نرخ تنزیل، مالیات، نرخ رشد بلندمدت و عمر مفید اقتصادی برند می باشد. نیازهای اطلاعاتی بسته به رویکرد ارزشیابی و روشی که انتخاب شده است متفاوت است.

جنبه های رفتاری برند

استاندارد از اصطلاح «رفتار» برای توصیف نگرش ها و رفتار مصرف کنندگان و سایر ذینفعان تجاری استفاده می کند. بیان می‌کند که «ارزش‌گذاری یک برند باید مستقیماً به راه‌هایی که یک برند ارزش‌آفرینی می‌کند، توجه داشته باشد و باید تمام مزایای اقتصادی را که می‌توان از عملکردهای برند در زمینه کسب‌وکار برند به دست آورد، در نظر گرفت». همه رویکردهای ارزش گذاری مستلزم ارزیابی قدرت برند، تأثیر برند بر تقاضا و موقعیت برند در بازارهای کلیدی آن هستند.

حقوق قانونی مرتبط با نام تجاری

 حمایت قانونی مهم است زیرا به مالک برند اجازه می دهد تا از سیستم های قانونی رسمی برای جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث از برند استفاده کند و در نتیجه انحصار را فراهم کند. ارزیابی حمایت قانونی موجود برای برند شامل تجزیه و تحلیل کلیه حقوق قانونی مندرج در تعریف برند موضوع، تأیید مالکیت آنها و در نظر گرفتن پارامترهای قانونی مانند متمایز بودن، میزان استفاده و شهرت است. به طور کلی مهمترین شکل حمایت قانونی علائم تجاری ثبت شده خواهد بود. با این حال، حقوق مشترک و حق چاپ ممکن است از جنبه های خاصی از یک نام تجاری محافظت کند. حقوق قانونی باید در همه حوزه‌هایی که برند جریان نقدی قابل توجهی ایجاد می‌کند در نظر گرفته شود.

 6- گزارش ارزش گذاری برند

استاندارد چک لیستی از چهارده موضوع را ارائه می دهد که باید در هر گزارش ارزشیابی افشا شود، علاوه بر شش مرحله نشان داده شده این موارد شامل موارد زیر است:

 موقعیت و وضعیت ارزیاب.

 مخاطبانی که گزارش به آنها خطاب می شود.

 تاریخ گزارش و تاریخی که نام تجاری در آن ارزش گذاری شده است.

ایزو ارزش گذاری برند

به منظور انجام ممیزی استاندارد و دریافت گواهینامه ایزو 10668 با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.

از کجا و کدام مراجع گواهینامه ایزو معتبر 10668 ارزش گذاری برند بگیریم؟

به منظور دریافت استعلام قیمت گواهینامه ایزو 10668 تنها مرجع اصلي و رسمي ثبت و صدور گواهينامه هاي ايزو براساس تاکيد و توصيه سازمان جهاني استاندارد (ايزو) که در وب سايت آن https://www.iso.org/certification.html صراحتا اشاره شده است اعضاء زير گروه مرجع اعتباردهي IAF مي باشد لذا صدور و دریافت این مدل گواهینامه ها بسیار معتبر می باشد و بقیه مراکز یا اعتباری ندارد  و یا بسیار بسیار کم می باشد. ما برای آشنایی بیشتر شما مقاله کاربردی در خصوص گواهینامه ایزو معتبر منتشر کرده ایم که خواهشمند است لینک مربوط به آن را کلیک نمایید.

هزینه دریافت و اخذ گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند چقدر است؟

هزینه اخذ و دریافت گواهینامه ایزو 100068 ارزش گذاری برند به عوامل متعددی از جمله حجم کار ممیزی، تعداد نفر روز، تعداد برندها و سایر عوامل دیگر بستگی دارد که محدوده قیمتی آن در مقاله مرتبط درج شده است لطفا کلیک نمایید. در ضمن اگر اختلاف قیمت بین شرکت های صدور گواهینامه ایزو دیدید نگران نباشید دلایل خاص خود را دارد تحقیق کنید. ما در مقاله اشاره کرده ایم.

گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند چند سال اعتبار دارد؟

سری گواهینامه ایزو با اعتبار سه ساله صادر می شوند البته این اعتبار سه ساله زمانی پا برجا خواهد ماند که شرکت دارنده گواهینامه ممیزی های سالیانه خود را که به آن ممیزی مراقبتی نیز می گویند با موفقیت پشت سرگذرانده باشند. در واقع ما یک بار ممیزی اصلی درسال اول داریم که منجر به ثبت و صدور گواهینامه خواهد شد و دو بار ممیزی مراقبتی در طول سه ساله که منجر به تمدید گواهینامه ها می گردد.

مشاوره گواهینامه ایزو 10668 ارزش گذاری برند

گروه مدیریتی جلالی به عنوان دفتر نمایندگی شرکت صدور گواهینامه اینسپکت در ایران آمادگی خود را به منظور ثبت و صدور گواهینامه ایزو 10668 برای تمامی شرکت ها و صاحبین برند اعلام میدارد خواهشمند است با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.