مزایای اخذ و دریافت استاندارد و گواهینامه های ایزو چیست؟

مزایای دریافت گواهینامه ایزو – ISO سازمان بین المللی استانداردسازی است، یک سازمان بین المللی مستقل و غیردولتی، با عضویت 168 نهاد استاندارد ملی، که متخصصان را گرد هم می آورد تا دانش را به اشتراک بگذارند و استانداردهای بین المللی مرتبط مبتنی بر اجماع را توسعه دهند و از نوآوری حمایت می کند و راه حل هایی را نیز ارائه می دهد.

استانداردهای ایزو چیست؟

استانداردهای ISO برای ارائه راهنمایی، هماهنگی، ساده سازی و یکسان سازی معیارها به شرکت ها و سازمان ها به منظور کاهش هزینه ها و افزایش اثربخشی و همچنین استانداردسازی استانداردهای محصول و خدمات برای سازمان های بین المللی ایجاد شده اند.

 استانداردهای ISO توسط بسیاری از شرکت ها در بسیاری از کشورها به دلیل نیاز و تمایل به استانداردسازی پارامترهای کیفیت،ایمنی، بهداشت، محیط زیست و … ایجاد و پذیرفته شده است.

ISO اسنادی را به شکل استانداردها، مشخصات، دستورالعمل‌ها یا ویژگی‌های مورد نیاز تهیه می‌کند که می‌توانند توسط شرکت‌ها برای اطمینان از مناسب بودن مواد، محصولات، فرآیندها و خدمات برای هدفشان مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، ISO تضمین می کند که این الزامات در همه کشورهای عضو پذیرفته شده است تا استانداردسازی و یکسان سازی را تضمین کند

محبوب ترین استانداردهای ایزو ISO

اینها 10 نمونه از استاندارد محبوب تهیه شده توسط سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو ISO است  که مختصر برای کسب و کار شما توصیف کرده ایم لطفا ملاحظه فرمایید:

ISO 9000 – مدیریت کیفیت

خانواده ISO 9000 استاندارد مدیریت کیفیت است و از شناخته شده ترین استانداردهای سری ISO تشکیل شده است در این بین ISO 9001:2015 تنها استانداردی در این دسته است که می توانید گواهینامه آن را دریافت کنید. (اطلاعات بیشتر)

ISO / IEC 27000 – سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات

استانداردهای سری 27000 امنیت دارایی های اطلاعاتی را تضمین می کند. این استانداردها به سازمان ها کمک می کند تا امنیت دارایی هایی مانند مالکیت معنوی، مالی و داده های کارکنان را مدیریت کنند. (اطلاعات بیشتر)

ISO 14000 – مدیریت محیط زیست

استانداردهای این دسته بر سیستم های زیست محیطی تاکید دارند و از ابزارهایی مانند ممیزی، ارتباطات، تحلیل چرخه عمر و چالش های محیطی استفاده می کنند. (اطلاعات بیشتر)

ISO 31000: 2018 – مدیریت ریسک

 این استاندارد نمی تواند برای اهداف صدور گواهینامه استفاده شود، اما چارچوبی را برای مدیریت ریسک ها فراهم می کند و سازمان ها را قادر می سازد تا با کمک به شرکت ها در شناسایی فرصت ها و تهدیدها، در یک محیط نامشخص به اهداف دست یابند. (اطلاعات بیشتر)

ISO 50001: 2018 – مدیریت انرژی

ISO 50001: 2018 راهنمایی هایی را برای شرکت ها در اجرای سیستم مدیریت انرژی (EnMS) ارائه می دهد که هدف آن بهبود کارایی در استفاده از انرژی از طریق کاهش ردپای انرژی شرکت ها و انتشار گازهای گلخانه ای است. (اطلاعات بیشتر)

 ISO 26000: 2010 – مسئولیت اجتماعی

سازمان‌ها نمی‌توانند گواهینامه ISO 26000 را دریافت کنند، با این حال، این استاندارد راهنمایی‌هایی در مورد اینکه چگونه کسب ‌و کارها می‌توانند مسئولیت اجتماعی را بپذیرند، ارائه می‌کند. (اطلاعات بیشتر)

ISO 28000: 2007 – مشخصات سیستم های مدیریت امنیت برای زنجیره تامین

این استاندارد الزامات یک سیستم مدیریت امنیتی را در رابطه با زنجیره تامین فراهم می کند. (اطلاعات بیشتر)

ISO 37001:2016 – سیستم های مدیریت ضد رشوه

رشوه برای مشاغل امروزی یک خطر است. این استاندارد راهنمایی هایی را برای ایجاد، اجرا و بهبود سیستم مدیریت مبارزه با رشوه ارائه می دهد. این استاندارد برای همه انواع سازمان ها قابل اجرا است و به پیشگیری، کشف و پاسخ به رشوه کمک می کند. (اطلاعات بیشتر)

ISO 45001 – ایمنی و بهداشت شغلی

چارچوبی برای ایمنی کارکنان، کاهش خطرات محل کار و فراهم کردن محیط های کاری ایمن تری فراهم می کند. (اطلاعات بیشتر)

 

برای دریافت مشاوره و گواهینامه های ایزو و HSE با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید

مزایای دستیابی به سری استاندارد و گواهینامه های ایزو ISO

 استانداردهای بین المللی به این معنی است که مصرف کنندگان می توانند اطمینان داشته باشند که محصولات قابل اعتماد و با کیفیت هستند. گواهی ISO می تواند بیشتر برای شرکت ها مفید باشد زیرا یک شناخت بین المللی امکان فعالیت فراتر از مرزهای ملی را فراهم می کند، به این معنی که شرکت ها می توانند فروش و درآمد خود را افزایش دهند. شرکت‌هایی که دارای برچسب ISO هستند، تصویر خود را بهبود می‌بخشند و به بقیه جهان نشان می‌دهند که مطابق با استانداردهای بین‌المللی کار می‌کنند.

برای بسیاری از خریداران و مشتریان این نشانه این است که شرکت ها محصولات و خدمات عالی ارائه می دهند. استانداردهای ISO سعی در تضمین کیفیت، ثبات و ایمنی دارند و به ما نشان می دهند که چگونه کیفیت را بررسی کنیم. مزایای زیادی برای کسب و کارها وجود دارد که از این استانداردها پیروی می کنند. بعضی از آنها عبارتنداز:

قابلیت اطمینان

 با داشتن گواهینامه ISO، شرکت ها این فرصت را دارند که قابلیت اطمینان خود را به خریداران، تامین کنندگان، شرکای تجاری و دولت نشان دهند. قابلیت اطمینان یعنی کیفیت، ایمنی و دوام محصولات و یا خدمات.

با استاندارد ISO، شرکت ها نشان می دهند که الزامات قوانین و مقررات بین المللی را برآورده می کنند و به آنها پایبند هستند. شرکت ها با گواهی ایزو نشان می دهند که یک به اصطلاح یک بازیگر جدی هستند.

بهبود عملکرد

 استانداردهای ISO با دادن دانش مفید به سازمان ها برای بهینه سازی عملیات و فعالیت هایشان آنها را برای داشتن بهترین عملکرد کمک می کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا مشتریان راضی باشند و روش های کارآمدتری برای فعالیتشان داشته باشند.

کیفیت بهتر محصولات و خدمات

استانداردهای ISO به سازمان ها کمک می کند تا کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند، پروژه ها را به مؤثرترین شکل مدیریت کنند و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند، زیرا محصولات و خدمات می توانند با استانداردهای بین المللی سازگار باشند. این امر همچنین باعث افزایش اعتماد مصرف کننده می شود زیرا آنها لوگوی استاندارد بین المللی را نشانه اعتماد و مترادف کیفیت خوب می دانند. استانداردهای ISO به بهبود شهرت سازمان ها کمک می کند و به مشتریان اطمینان بیشتری نسبت به محصولات و خدمات می دهد.

افزایش درآمد

هنگامی که یک کسب و کار گواهی ISO را دریافت می کند، می تواند گواهینامه کیفیت خود را تبلیغ کند و همچنین به درخواست های برخی کارفرمایان که گواهی ISO را ضروری و اجباری کرده اند، نیز پاسخ دهد.

بنابراین گواهینامه ISO می تواند فروش و درآمد شما را افزایش دهد. در واقع، بسیاری از شرکت‌های بزرگ، تامین‌کنندگان خود را ملزم به دریافت گواهینامه ISO می‌کنند و این گواهی می‌تواند به ویژه در صورت تلاش برای ورود به بازارهای خارجی مهم باشد. باز کردن بازارهای جهانی بدون شک یک مزیت کلیدی بوده است. این استانداردها به این معنی است که جابجایی کالاها، خدمات و فناوری‌های لجستیکی در حال حاضر سازگار هستند و تجارت را آسان‌تر و همچنین ایمن‌تر می‌کنند.

مزایای گواهینامه ایزو

کاهش خطر

یکی از مزایای اصلی استانداردهای ISO این است که سازمان ها را از قبل برای مقابله با خطرات و تبدیل آنها به فرصت آماده می کند. این استانداردها همچنین تضمین می کنند که شما نحوه مدیریت و کاهش خطرات را درک می کنید. بنابراین، در صورت بروز مشکلات، سازمان‌ها برای بقای آن‌ها مجهزتر شده و سریع‌تر بهبود می‌یابند.

پایداری

پایداری اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است و این استانداردها به سازمان ها کمک می کند تا ثابت کنند که واقعاً متعهد به مقابله با چالش های محیطی و اجتماعی هستند. استانداردهای ISO با کمک به کسب و کارها برای بررسی دقیق نحوه استفاده از منابع، انرژی و کنترل ضایعات، به آنها کمک می کند تا در هزینه خود صرفه جویی کنند و تصویر خود را بهبود بخشند و در عین حال به نفع محیط زیست باشند.

نوآوری

استانداردهای ISO به نفع سازمان هایی است که می خواهند فناوری های نوظهور را تجاری سازی کنند. این استانداردها به کسب و کارها کمک می کند تا ویژگی های اصلی محصولات یا خدمات با کیفیت را تعیین کنند. با اجرای استانداردهای ISO، شما اعتبار خود را به مشتریان، کارمندان و سایر ذینفعان خود نشان می دهید. استانداردهای بین‌المللی (ISO) ایمنی و کیفیت را تضمین می‌کنند و به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهند که کسب‌وکارهایی که از آنها خرید می‌کنند به روشی ایمن کار می‌کنند و کالاهای قابل اعتمادی را بدون آسیب رساندن به محیط‌ زیست تولید می‌کنند.

مطالب برگرفته از وب سایت جهانی استاندارد

تاریخچه  ایزو

https://www.iso.org/about-us.html – لینک

داستان ISO

در لندن، در سال 1946، 65 نماینده از 25 کشور برای بحث در مورد آینده استانداردسازی بین المللی گرد هم می آیند. در سال 1947، ایزو به طور رسمی با 67 کمیته فنی (گروه هایی از کارشناسان با تمرکز بر یک موضوع خاص) به وجود آمد.

در حال حاضر مقر آن در ژنو سوئیس می باشد

تعداد استانداردهای ایزو – تعداد کمیته های فنی ایزو:

https://www.iso.org/media-kit.html – لینک

استانداردهای ISO داوطلبانه هستند و ما تنظیم یا قانون گذاری نمی کنیم، اگرچه کشورها ممکن است تصمیم بگیرند استانداردهای ما را به عنوان مقررات اتخاذ کنند یا در قوانین به آنها اشاره کنند. ما بیش از 24861 استاندارد را در مجموعه خود داریم. برنامه ما از استانداردهای فعالیت های سنتی، مانند کشاورزی و ساخت و ساز، از طریق مهندسی مکانیک، تولید و توزیع، حمل و نقل، تجهیزات پزشکی، محیط زیست، ایمنی، فناوری های اطلاعات و ارتباطات و استانداردهای عملکرد خوب و خدمات را شامل می شود.

بیش از 100 عضو ما از کشورهای در حال توسعه هستند و هر عضو کامل حق دارد در توسعه استانداردها شرکت کند، صرف نظر از اندازه یا قدرت اقتصاد خود.

 در حال حاضر سیستم توسعه استانداردهای ISO از 818 نهاد فنی شامل 238 کمیته فنی ISO تشکیل شده است.

تعداد استانداردهای ایزو

عکس فوق در خصوص تعداد استانداردها و نهاد های فنی هر لحظه در حال آپدیت شدن می باشد لطفا برای بدست آوردن اطلاعات به روز شده به لینک ذیل مراجعه نمایید.

https://www.iso.org/about-us.html – لینک

 

رابطه ISO  و مصرف کنندگان:

https://www.iso.org/iso-and-consumers.html – لینک

استانداردهای بین المللی ISO همه را لمس می کند. از امکان استفاده از کارت بانکی خود در خارج از کشور تا اطمینان از نداشتن لبه‌های تیز اسباب ‌بازی‌های فرزندتان، در همه جا استفاده می‌شود. استانداردهای ISO که توسط شرکت‌ها در سراسر جهان دنبال می‌شوند، مشخصاتی را ارائه می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که محصولات و خدمات آن‌طور که شما انتظار دارید کار می‌کنند.

علاوه بر این، آنها به بهبود رضایت مشتری کمک می کنند. در دنیایی که صدای مشتری به طور فزاینده‌ای برجسته است، این یک نیاز ضروری تجاری است.

برای دریافت مشاوره و گواهینامه های ایزو و HSE با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید

استراتژی سازمان جهانی استاندارد برای سال 2030 چیست؟

https://www.iso.org/strategy2030.html – لینک

ساختن زندگی آسان تر، ایمن تر و بهتر

 ما در جهانی عمل می کنیم که در آن تغییر یک امر ثابت است و چالش ها و اختلالات می توانند در مقیاس جهانی باشند. برای قرار گرفتن در این زمینه جهانی، باید یک استراتژی روشن و چابک داشته باشیم که هدف ما و آنچه را که می‌خواهیم به دست آوریم مشخص کند، در حالی که به ما امکان می‌دهد تغییرات را پیش‌بینی کرده و به سرعت با دنیای اطراف خود سازگار شویم. به این معنا، مفهوم بهبود مستمر یکی از اهداف در حال تغییر و تحول است.

 ما در تاریخ نزدیک به 75 ساله خود راه درازی را پیموده ایم – و به پیشرفت بزرگی کمک کرده ایم – اما دنیای امروز نه مانند دنیای دیروز است و نه مانند فردا. اگر می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ISO همچنان در خط مقدم تغییرات مثبت قرار دارد، باید جلوتر برویم.

با در نظر گرفتن این موضوع، چشم انداز ما (چرا کاری را انجام می دهیم)، مأموریت ما (چه کاری انجام می دهیم و چگونه انجام می دهیم)، اهداف ما (آنچه باید برای تحقق مأموریت خود به دست آوریم، و چشم انداز) و اولویت های ما (جایی که باید منابع خود را برای تحقق این امر متمرکز کنیم) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌طور منظم مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت نیاز، برای پاسخ به هرگونه تغییر در محیط خارجی ما، تنظیم شوند.

ما سال 2030 را به عنوان نقطه عطفی برای انعکاس پیشرفت خود و ارزیابی کار اساسی خود به عنوان یک سازمان تعریف کرده ایم. این چارچوب با دستور کار سازمان ملل متحد برای سال 2030 مطابقت دارد، همانطور که در 17 هدف توسعه پایدار مشخص کرده است.

سازمان جهانی استاندارد معتقد است که استانداردسازی نقش کلیدی در تبدیل جهان ما به یک دنیای پایدار دارد.

بخشی از مقاله فوق توسط گروه مدیریتی جلالی (اینسپکت ایران) تهیه و تدوین شده است و بخشی دیگر از وب سایت سازمان جهانی استاندارد – ایزو – استخراح شده است خواهشمند است برای دریافت گواهینامه های ایزو با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.