ایزو 9000 – سیستم مدیریت کیفیت 

ایزو 9000 – برخی از سوالاتی که در ذهن علاقه مندان سیستم های مدیریتی وجود دارد:

سری استانداردهای ایزو 9000 چیست؟

هفت اصل سری ایزو 9000 چیست؟

ممیزی های سری ایزو 9000 چگونه است؟

کدام استاندارد سری 9000 قابلیت ثبت و صدور گواهینامه ایزو را دارد؟

آخرین ویرایش های استاندارد ایزو 9000 مربوط به چه سالی می باشد؟

 

سری استانداردهای ISO 9000 چیست؟

ایزو 9000 – تعریف واژه نامه کیفیت:

استانداردهای سری ISO 9000 به عنوان مجموعه ای از استانداردهای بین المللی در زمینه مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت تعریف شده است که برای کمک به شرکت ها، سازمان ها  و کارخانجات به طور مؤثر عناصر مورد نیاز برای حفظ یک سیستم کیفیت کارآمد را مستندسازی می کند. (وب سایت سازمان جهانی استاندارد – ایزو)

این سری از استاندارد 9000 مختص هیچ صنعتی نیستند و می توانند برای سازمان ها با هر اندازه ای اعمال شوند.

ISO 9000 می تواند به یک شرکت کمک کند تا مشتریان خود را راضی کند، الزامات نظارتی را برآورده کند و به بهبود مستمر دست یابد. و به عنوان اولین مرحله یا سطح پایه یک سیستم کیفیت در نظر گرفته شود.

همکاران ما در این مجموعه به تمامی مشتریان خود ابتدا پیاده سازی و استقرار این سری از استانداردها را پیشنهاد می دهند

ISO 9000 یک سری یا خانواده استانداردهای مدیریت کیفیت است، در حالی که ISO 9001 یک استاندارد درون خانواده است. این استاندارد یعنی ایزو 9000 اصول و واژگان سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) را بیان می کند. خانواده ISO 9000 شامل این استانداردها است:

 ISO 9001:2015:

سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات

 ISO 9000:2015:

سیستم های مدیریت کیفیت – مبانی و واژگان (تعاریف)

 ISO 9004:2018:

مدیریت کیفیت – کیفیت یک سازمان – راهنمایی برای دستیابی به موفقیت پایدار (بهبود مستمر)

 ISO 19011:2018:

رهنمودهایی برای ممیزی سیستم های مدیریتی

ایزو 9000

 

ISO 9000:2015 چیست؟

سیستم های مدیریت کیفیت – مبانی و واژگان (تعاریف)

این استاندارد بین المللی مفاهیم اساسی، اصول و واژگان سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) را فراهم می کند و پایه و اساس سایر استانداردهای QMS را فراهم می کند.

 هدف این استاندارد بین المللی کمک به کاربر برای درک مفاهیم اساسی، اصول و واژگان مدیریت کیفیت است تا بتواند به طور موثر و کارآمد یک QMS را پیاده سازی کند و ارزش سایر استانداردهای QMS را درک کند.

این استاندارد بین‌المللی یک QMS کاملاً تعریف شده را پیشنهاد می‌کند، بر اساس چارچوبی که مفاهیم اساسی، اصول، فرآیندها و منابع مرتبط با کیفیت را به منظور کمک به سازمان‌ها در تحقق اهداف خود یکپارچه می‌کند. برای همه سازمان ها صرف نظر از اندازه، پیچیدگی یا مدل کسب و کار قابل اجرا است. هدف آن افزایش آگاهی سازمان از وظایف و تعهد خود در برآوردن نیازها و انتظارات مشتریان و علاقه مندان و کسب رضایت از محصولات و خدمات است.

7 اصل ایزو 9000 چیست؟

 تمرکز بر مشتری، رهبری، مشارکت افراد، رویکرد فرآیندی، بهبود مستمر، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و مدیریت روابط.

تمرکز بر مشتری

 توسعه تمرکز مشتری قوی روشی عالی برای نشان دادن تعهد شما به کیفیت است. جمع‌آوری بازخورد مصرف‌کننده، چه مثبت و چه منفی، بسیار مهم است، زیرا ممکن است به شما در شناسایی موارد عدم انطباق و بهبود رویه‌ها کمک کند و به شرکت شما اجازه می‌دهد حتی بهتر عمل کند.

رهبری

 رهبری قوی دلالت بر چشم اندازی روشن برای آینده شرکت شما دارد. برقراری ارتباط مؤثر با این چشم انداز تضمین می کند که کل کارکنان شما در جهت اهداف یکسانی کار می کنند و به سازمان شما احساس هدف می بخشد. بنابراین این می تواند اشتیاق و بهره وری کارکنان را افزایش دهد.

مشارکت افراد

برای سود بردن از مدیریت کیفیت، باید آشکارا به چالش ها بپردازید و اطلاعات و تجربیات خود را با کارکنان خود به اشتراک بگذارید. بسیار مهم است که همه در سازمان شما عملکرد خود را درک کنند و به خاطر سهمشان در موفقیت شرکت احساس ارزشمندی کنند. این به شما در کسب اعتبار کمک می کند و تعهد سازمان شما را به بهبود کیفیت نشان می دهد.

رویکرد فرآیندی

 اصل PDCA یا همان Plan، Do ، Check و Act استاندارد ISO 9001 به شما در ترویج فرهنگ فرآیند محور در سراسر سازمان کمک می کند. PDCA یک روش اثبات شده برای برنامه ریزی کارآمد، تامین منابع و مدیریت فرآیندهای شما است.

این چرخه PDCA به شما می گوید قبل از هر کاری ابتدا برنامه ریزی کنید و سپس اجرا و پس از اجرا چک و بررسی نمایید تا فعالیتی که اجرا کرده اید ببینید به درستی اجرا شده است یا نه و در آخر در صورت عدم اجرای صحیح اقدام لازم را تعریف کنید و این چرخه کماکان ادامه دار است.

فرآیند محوری با تعریف شاخص های دقیق و کلیدی به سازمان شما کمک می کند که در دوره های زمانی تعریف شده روند کاری خود را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید و ببینید این روند و پیشرفت صعودی یا نزولی بوده است و در صورت نیاز طرح اقدام لازم را انجام دهید.

 بهبود مستمر

 این واژه برای یک سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 حیاتی است و باید هدف اصلی سازمان شما باشد. اجرای رویه‌هایی برای شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها، شناسایی و رفع عدم انطباق‌ها، و ارزیابی و نظارت بر تلاش‌های شما، کسب‌وکار شما را تقویت و تقویت می‌کند.

تصمیم گیری مبتنی بر شواهد

 قضاوت آگاهانه نیازمند داده های دقیق و قابل اعتماد است. برای مثال، شواهد مناسب برای تعیین علت اصلی عدم انطباق مورد نیاز است. بنابراین، خطوط ارتباطی را باز نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات در دسترس کسانی است که به آن نیاز دارند.

مدیریت روابط تامین کنندگان

 شما می توانند یک مزیت رقابتی ایجاد کنند که نیازمند یک ارتباط قابل اعتماد است. توسعه روابط بلندمدت با تامین‌کنندگان و سایر طرف‌های ذینفع مستلزم ایجاد تعادل بین پاداش‌های مالی کوتاه‌مدت و ابتکارات بلندمدت و متقابل سودمند است.

تمرکز اصلی ISO 9000 چیست؟

 ایزو 9000 مجموعه ای از استانداردهای بین المللی شناخته شده برای تضمین کیفیت و مدیریت است. این برنامه که توسط سازمان بین المللی استاندارد منتشر شده است، با هدف تشویق تولید کالاها و خدماتی است که سطح کیفی قابل قبولی در سطح جهانی دارد.

چرا ISO 9000 اینقدر محبوب است؟

سری ایزو 9000، بهترین شیوه ها و دستورالعمل های سیستم های مدیریت کیفیت را ارائه می کند. منجر به بهبود مستندسازی فرآیندهای سازمانی، کارآمدتر کردن فرآیند تولید، کاهش اتلاف و به حداقل رساندن هزینه ها می شود.

ISO 9004:2018 چیست؟

مدیریت کیفیت – کیفیت یک سازمان – راهنمایی برای دستیابی به موفقیت پایدار

ISO 9004:2018 دستورالعمل هایی را برای افزایش توانایی سازمان برای دستیابی به موفقیت پایدار ارائه می دهد. این راهنمایی با اصول مدیریت کیفیت ارائه شده در ISO 9000:2015 مطابقت دارد.

ISO 9004:2018 یک ابزار خودارزیابی برای بررسی میزان پذیرش مفاهیم در این سند توسط سازمان ارائه می دهد.

این سند با ارجاع به اصول مدیریت کیفیت شرح داده شده در ایزو 9000، راهنمایی هایی را برای سازمان ها برای دستیابی به موفقیت پایدار در یک محیط پیچیده، خواستار و همیشه در حال تغییر ارائه می دهد. در جایی که اصول مدیریت کیفیت به طور جمعی به کار گرفته شوند، می‌توانند مبنایی یکپارچه برای ارزش‌ها و استراتژی‌های سازمان فراهم کنند. در حالی که ISO 9001:2015 بر ایجاد اطمینان در محصولات و خدمات سازمان تمرکز دارد، این سند بر ایجاد اطمینان در توانایی سازمان برای دستیابی به موفقیت پایدار تمرکز دارد.

 تمرکز مدیریت ارشد بر توانایی سازمان برای برآوردن نیازها و انتظارات مشتریان و سایر طرف های ذینفع مربوطه، اطمینان را در دستیابی به موفقیت پایدار فراهم می کند. این سند به بهبود سیستماتیک عملکرد کلی سازمان می پردازد. این شامل برنامه ریزی، اجرا، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و بهبود یک سیستم مدیریت موثر و کارآمد است.

عوامل مؤثر بر موفقیت یک سازمان به طور مداوم در طول سال ها ظهور، تکامل، افزایش یا کاهش می یابد و سازگاری با این تغییرات برای موفقیت پایدار مهم است. به عنوان مثال می توان به مسئولیت اجتماعی، عوامل محیطی و فرهنگی، علاوه بر مواردی که قبلاً در نظر گرفته شده بودند، مانند کارایی، کیفیت و چابکی اشاره کرد. در مجموع، این عوامل بخشی از زمینه سازمان هستند. توانایی دستیابی به موفقیت پایدار توسط مدیران در تمام سطوح با یادگیری و درک زمینه در حال تحول سازمان افزایش می یابد. بهبود و نوآوری همچنین از موفقیت پایدار حمایت می کند.

ISO 19011:2018 چیست؟

رهنمودهایی برای ممیزی سیستم های مدیریتی

از زمانی که ویرایش دوم این سند در سال 2011 منتشر شد، تعدادی استاندارد جدید سیستم مدیریت منتشر شده است که بسیاری از آنها دارای ساختار مشترک، الزامات اصلی یکسان و اصطلاحات و تعاریف اصلی مشترک هستند. در نتیجه، نیاز به در نظر گرفتن رویکرد گسترده‌تری برای ممیزی سیستم مدیریت و همچنین ارائه راهنمایی‌های عمومی‌تر وجود دارد.

نتایج ممیزی می تواند ورودی به جنبه تجزیه و تحلیل برنامه ریزی کسب و کار ارائه دهد و می تواند به شناسایی نیازها و فعالیت های بهبود کمک کند.

ممیزی می تواند بر اساس طیف وسیعی از معیارهای ممیزی، به طور جداگانه یا ترکیبی انجام شود، از جمله، اما نه محدود به:

– الزامات تعریف شده در یک یا چند استاندارد سیستم مدیریت

– سیاست ها و الزامات مشخص شده توسط طرف های ذینفع مربوطه

– الزامات قانونی و مقرراتی

– یک یا چند فرآیند سیستم مدیریتی تعریف شده توسط سازمان یا سایر طرفها؛

– طرح(های) سیستم مدیریت مربوط به ارائه خروجی های خاص یک سیستم مدیریتی (مانند طرح کیفیت، طرح پروژه).

این سند راهنمایی برای همه اندازه‌ها و انواع سازمان‌ها و ممیزی‌هایی در حوزه‌ها و مقیاس‌های مختلف، از جمله مواردی که توسط تیم‌های ممیزی بزرگ، معمولاً در سازمان‌های بزرگ‌تر، انجام می‌شود، و ممیزی‌هایی که توسط ممیزان منفرد، چه در سازمان‌های بزرگ یا کوچک انجام می‌شود، ارائه می‌کند. این راهنما باید متناسب با دامنه، پیچیدگی و مقیاس برنامه ممیزی تطبیق داده شود.

این سند بر ممیزی های داخلی (شخص اول) و ممیزی های انجام شده توسط سازمان ها بر روی ارائه دهندگان خارجی آنها و سایر طرف های ذینفع خارجی (طرف دوم) متمرکز است. این سند همچنین می تواند برای ممیزی های خارجی که برای اهدافی غیر از صدور گواهینامه سیستم مدیریت شخص ثالث انجام می شود مفید باشد.

ISO/IEC 17021-1 الزامات سیستم های مدیریت ممیزی را برای صدور گواهینامه شخص ثالث فراهم می کند.

ISO 9001:2015 چیست؟

ISO 9001 تنها استانداردی در خانواده ایزو 9000 است که سازمان ها می توانند به آن گواهی دهند. (برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق از این استاندارد محبوب کلیک کنید)

گروه مدیریتی جلالی (اینسپکت ایران) با سال ها تجربه کاری آمادگی خود را به منظور آموزش، ثبت و صدور گواهینامه های سری ایزو برای تمامی شرکت ها، سازمان ها و کارخانجات اعلام میدارد. خرسند خواهیم شد صدای گرم شما عزیزان را بشنویم و خدمات مورد نیاز را برآورده سازی نماییم. برای این منظور با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.