آشنایی با گواهینامه های ایزو مرتبط با سالن زیبایی و مراقبت از پوست – آرایشگاه

گواهینامه ایزو سالن زیبایی – استاندارد و گواهینامه های بین المللی ایزو کاربرد و مزایای متفاوتی در صنایع و کسب و کارهای مختلف دارد از افزایش بهره وری در فعالیت های کاری گرفته تا برند سازی و تبلیغات برای یک صنف خاص، بعضی از کسب و کارها از استانداردهای ایزو عمومی مانند ایزو 9001 استفاده می کنند و برخی دیگر علاوه بر این استاندارد های پایه و عمومی از استانداردها تخصصی تر نیز بهره می برند مانند ایزو 22000 در زنجیره مواد غذایی.

با اشاره به مقدمه فوق قصد داریم استانداردهای کاربردی در زمینه سالن های زیبایی را تشریح نماییم که هم جنبه عمومی و هم جنبه تخصصی تر دارد. لذا از استانداردهای و گواهینامه هایی که سالن های زیبایی می توانند دریافت نمایند می توان به موارد ذیل ولی نه محدود به آنها اشاره نمود:

استاندارد و گواهینامه ایزو 9001 – سیستم مدیریت کیفیت

استاندارد و گواهینامه ایزو 45001 – سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کارکنان

استاندارد و گواهینامه ایزو 10002 – سیستم رسیدگی به شکایات مشتریان

استاندارد و گواهینامه ایزو 10004 – سیستم رضایت مندی مشتریان

استاندارد و گواهینامه 5S – نظام آراستگی

استاندارد BS EN 17226 – الزامات برای ارایه خدمات در سالن های زیبایی

گواهینامه ایزو 9001 سالن زیبایی

این استاندارد عمومی مربوط به سیستم مدیریت کیفیت خدمات ارایه شده در سالن های زیبایی می باشد و قصد دارد با تدوین یک استراتژی خوب مدیریتی و بررسی نقاط ضعف و قوت یک سالن زیبایی نسبت به رقبای خود از طریق مدیریت ریسک جایگاه مناسبی را در منطقه بدست آورد. این استاندارد تاکید بر رضایت مشتریان و مراجعه کنندگان را دارد، رضایتی که باعث افزایش مشتریان و در نهایت سود آوری سالن خواهد شد. ما با اجرای این استاندارد و دریافت گواهینامه بین المللی آن به مشتریان اعلام می کنیم یک سیستم تضمین ارایه خدمات با کیفیت داریم خدماتی مانند پاکسازی پوست، کاشت و لاک ناخن، انواع تراپی ها، میکرو بلیدینگ، لیزر و البته خدمات کوتاهی، براشینگ و … (در برخی از خدمات حضور یک پزشک متخصص پوست و مو الزامی می باشد)

گواهینامه ایزو 45001 سالن زیبایی

پرسنل و کارکنانی که در سالن های زیبایی مشغول به فعالیت هستند و حتی ذیتفعان و مشتریان در عرض آسیب خطرات بالقوه اطراف خود می باشد به عنوان مثال استفاده از مواد شیمیایی در سالن های زیبایی بسیار رایج است. اینکه بدانیم این ماده شیمیایی چه ضررهایی برای ما دارد و اگر مقدار تماس آن با بدن ما بیشتر شده و چکار بایستی بکنیم الزامات این استاندارد بین المللی است و از ما می خواهد حتما برگه اطلاعات شیمیایی مواد را که به آن MSDS گویند در اختیار داشته باشیم.

کارکنان و پرسنل سالن های زیبایی سرمایه های این کسب و کار هستند و حضور یک پرسنل با تجربه نقش بسیار پررنگی در جذب مشتریان دارد پس باید مراقب سلامتی آنها باشیم.

نکته مهمی که در سالن های زیبایی در خصوص رعایت موضوعات ایمنی می باشد بحث ارگونومی است با توجه به اینکه این کار ممکن بصورت ایستاده و یا نشسته با تمرکز بالا باشد باعث آسیب هایی بصورت مزمن از جمله کمردرد، گردن درد و … در طول زمان می گردد.

بحث ایمنی فقط مربوط به پرسنل سالن نیست! و مشتریان و ذینفعان را نیز در بر می گیرد به عنوان مثال در خدمات لیزر به موضوعات ایمنی دستگاه باید توجه گردد از جمله استفاده از عینک در انجام این فرآیند برای مشتریان

ما با اجرای این استاندارد و دریافت گواهینامه بین المللی آن به مشتریان نشان خواهیم داد به فکز سلامتی و ایمنی آنها هستیم و با خیال راحت می توانند به مرکز زیبایی ما مراجعه کنند.

گواهینامه ایزو 10004 سالن زیبایی

هدف هرکسب و کاری کسب درآمد و افزایش سودآوری می باشد و این امر جز در سایه رضایت مشتریان محقق نخواهد شد و این رضایت براساس استانداردهای ایزو زمانی تحقق می باشد که نیاز مشتری و مراجعه کننده برآورده گردد.

بیاد داشته باشیم سه ضلع مثلث با پارامترهای قیمت، کیفیت و تحویل به موقع خدمات از مواردی هستند که می توانند رضایت مشتریان را جلب کنند بطوریکه قیمت مناسب و در برخی موارد رقابتی، خدمات با کیفیت و تضمین شده و سر وقت انجام دادن کارهای مشتریان می تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

البته نیازهای مشتریان می توانند شامل نیازهای تلویجی، تشریحی و مشعوف کنند باشد. نیاز تلویحی ماهیت ارایه هر خدمت می باشد به عنوان مثال ما سالن زیبایی می رویم تا زیباتر و آراسته تر شویم!

 در خصوص نیاز تشریحی به عنوان مثال مشتری از شما موهای صاف و کراتینه می خواهد لذا هر مدل دیگر مورد تایید او نیست و این موضوع را بیان و تشریح می کند.

و همچنین اگر در پایان کار یک خدمات دیگر رایگان انجام دهید که باعث خوشحالی مشتری گردد این در واقع اجرای نیاز مشعوف کننده می باشد. (مثال های دیگر را با خلاقیت خود طرح ریزی کنید)

برآورده کردن نیاز ها منجر به رضایتی خواهد شد که مشتری به شما وفادار می گردد و این هدف استاندارد ایزو 10004 برای سالن زیبایی می باشد البته در حوزه رضایت مشتری استاندارد و گواهینامه ایزو 9001 نیز تاکیدات خاص خود را دارد.

با اخذ و دریافت گواهینامه ایزو 10004 برای سالن زیبایی خود به مشتری القاء می کنید که خواسته های شما اولویت ماست! و ما آن را برآورده می کنیم.

گواهینامه ایزو 10002 سالن زیبایی

طبق برخی آمار تنها 4 درصد از مشتریان نارضایتی های خود را بیان می کند و بقیه افراد این کار را انجام نمی دهند و این عدم رضایتی که به صاحبین کسب و کار انتقال داده نشده قطعا به مشتریان دیگر انتقال داده می شود پس وجود یک سیستم رسیدگی به شکایت، پیشنهاد و انتقاد لازم است بنابراین اجرای استاندارد ایزو 10002 و اخذ گواهینامه آن برای یک سالن زیبایی می تواند در اولویت کار باشد.

با دادن فرم های رضایت و رسیدگی به شکایت مشتریان می توان به نقاط ضعف و قوت خود پی برد از وضعیت بهداشت محیط سالن، کیفیت خدمات، قیمت، نوبت دهی و حتی در برخی موارد موسیقی پخش شده در سالن و …

گواهینامه نظام آراستگی 5S سالن زیبایی

استاندارد 5S در واقع نظم محیط کار می باشد نظمی که از 5 حرف اول کلمات ژاپنی که با S شروع می شود گرفته شده است. زمانیکه وارد ساختمانی می شوید که دارای تابلو طبقات هست، خط کشی پارکینگ و سطل های زباله وجود دارد نشانه هایی از نظام آراستگی یا همان 5S است.

پوشیدن یونیفرم در محیط کار سالن، بخش بندی فعالیت ها و زدن تابلو در سالن بطوریکه مشتری یه احساس خوبی داشته باشد می تواند به جذب بیشتر مراجعه کننده و مشتری کمک کند. ما می دانیم انسان طالب و علاقمند به زیبایی هست و این موضوع 5S بهانه ای برای انجام این کار است.

پنج مورد S در نظام آراستگی به صورت: پاکسازی، نظم و ترتیب، نظافت، استانداردسازی و فرهنگ سازی تعریف می شود.

گواهینامه BS EN 17226 سالن زیبایی

گواهینامه BS EN 17226 سالن زیبایی

همانطور که از حروف اول این استاندارد متوجه می شویم بصورت BS این استاندارد انگلیسی می باشد و مخصوص سالن های زیبایی و خدمات آن طراحی و تدوین شده است.

این استاندارد انگلیسی دارای 9 بند و 3 ضمیمه کاربردی می باشد و جزییات بسیار کاربردی را در حوزه خدمات سالن های زیبایی بیان کرده است. موضوعاتی از جمله:

الزامات اجرایی و عملیاتی در بند 4

الزامات تجهیزات و وسایل و ابزار و سینک ها در بند 5

الزامات بهداشتی و نگهداری در بند 6

جابجایی مواد شیمیایی و خطرناک در بند 7

الزامات پرسنل، شایستگی آنها و مدیریت منابع انسانی در بند 8

و الزامات سرویس دهی به مشتریان از جمله مدیریت نوبت دهی، نحوه ارایه خدمات، بهداشت و ایمنی، حریم خصوصی مشتری، رضایت و رسیدگی به شکایت مشتری در بند 9

و یکسری اصطلاحات، تعاریف و دامنه کاری در بندهای 1 تا 3

در خصوص ضمیمه ها که در سه بخش می باشد موضوعات کاربردی بیان شده است:

طبقه بندی مواد ضدعفونی در ضمیمه A

خدمات درمان زیبایی در ضمیمه B

و فرم مشاوره با مشتری در ضمیمه C

فرم ضمیمه C یکی از مواردی است که در زمان ورود مشتری و قبل از ارایه خدمات زیبایی توسط مشتری تکمیل می گردد تا روند زیبایی بهتر و کم خطر تر صورت گیرد به عنوان مثال سوالاتی ازجمله:

  • آیا به هر نوع صابون یا لوسیون حساس هستید؟
  • آیا پوست شما به راحتی لکه دار، قرمز یا تحریک می شود؟
  • آیا در 6 هفته گذشته در معرض نور خورشید قرار گرفته اید؟
  • آیا در یک ماه گذشته نواحی را که باید درمان شوند اپیلاسیون کرده اید؟

استاندارد BS EN 17226 یک استاندارد کاملی می باشد و اجرای دقیق آن توصیه و پیشنهاد برای سالن های زیبایی می گردد و دریافت گواهینامه آن اعتباریست برای سالن های زیبایی و باعث اعتماد مشتریان خواهد شد.

از کدام مراکز و مراجع گواهینامه ایزو برای سالن زیبایی بگیرم؟

تنها مرجع اصلي و رسمي ثبت و صدور گواهينامه هاي ايزو براساس تاکيد و توصيه سازمان جهاني استاندارد (ايزو) که در وب سايت آن https://www.iso.org/certification.html صراحتا اشاره شده است اعضاء زير گروه مرجع اعتباردهي IAF مي باشد لذا صدور و دریافت این مدل گواهینامه ها بسیار معتبر می باشد و بقیه مراکز یا اعتباری ندارد  و یا بسیار بسیار کم می باشد.

و در ادامه قیمت هایی که ما در خصوص گواهینامه ایزو برای سالن های زیبایی اعلام میدارم از شرکت اینسپکت ترکیه با اعتبار TURKAK ترکیه و IAS آمریکا زیر نظر مجمع IAF براساس توصیه سازمان جهانی استاندارد می باشد.

هزینه دریافت گواهینامه ایزو و اخذ استاندارد برای سالن زیبایی چقدر است؟

هزینه گواهینامه ایزو به پارامترهایی از جمله تعداد نفرات، نفر روز بازدید و ممیزی و تعداد شعب و سایر عوامل دیگر بستگی دارد که ما در یک مشاور تلفنی رایگان به شما اعلام خواهیم کرد. همچنین خواهشمند است به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دریافت حدودی قیمتی مقاله مرتبط با آن را کلیک نمایید.

گواهینامه ایزو سالن زیبایی چند سال اعتبار دارد؟

گواهینامه های سری ایزو همانند ایزو 9001 اعتبار سه ساله با تمدید سالیانه می باشند و این بدان معناست پس از ممیزی و بازدید در سال اول که منجر به ثبت و صدور گواهینامه ایزو خواهد شد. دو بار ممیزی به نام مراقبتی در طول سه سال خواهیم داشت.

مشاوره گواهینامه ایزو سالن زیبایی

گروه مدیریتی جلالی به عنوان نماینده رسمی شرکت صدور گواهینامه اینسپکت ترکیه با اعتبار نهادهای ذیصلاح TURKAK ترکیه و IAS آمریکا آمادگی خود را جهت آموزش، ثبت و صدور گواهینامه ایزو و سایر گواهینامه ها اعلام می دارد.

خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.