نمونه گواهینامه ایزو – نمونه گواهینامه hse

نمونه گواهینامه ایزو – خیلی از مشتریان شاید نگاهی از تصویر گواهینامه های سری ایزو و hse نداشته باشند لذا دوست دارند بدانند مدرکی که دریافت می کنند چه شکلی می باشد.

قبل از هر چیز بدانید گواهینامه های سری ایزو و یا hse ممکن است از یک مرجع صدور گواهینامه صادر نشوند بنابراین دارای فرمت یک شکل نیز نخواهند بود! اما آنچه مسلم است معمولا محتوی درج شده در هر گواهینامه تقریبا یک شکل است.

محتوی گواهینامه ایزو و hse

گواهینامه ایزو شرکت صدور گواهینامه اینسپکت دارای اطلاعات ذیل می باشد:

  • نام استاندارد تحت ممیزی و دریافت شده به همراه آخرین ویرایش آن
  • نام شرکت دریافت کننده گواهینامه یا همان مشتری
  • لوگو شرکت دریافت کننده گواهینامه یا همان مشتری (البته بنا به درخواست خودش)
  • محدوده و دامنه فعالیت شرکت دریافت کننده گواهینامه یا همان مشتری
  • آدرس شرکت دریافت کننده گواهینامه یا همان مشتری
  • تاریخ ثبت و صدور گواهینامه
  • تاریخ ممیزی های سالیانه یا مراقبتی
  • تاریخ انقضاء گواهینامه
  • آدرس وب سایت شرکت جهت ردیابی و اصالت گواهینامه ها
  • امضاء مدیر مسئول شرکت صدور گواهینامه اینسپکت به همراه هولوگرام و مهر برجسته

لوگو نهادهای AB یا همان نهاد های بالا دستی و زیر گروه مجمع اعتباردهی IAF به عنوان مثال TURKAK ترکیه و یا IAS آمریکا و آنهم فقط در گواهینامه های ایزو مانند ایزو 9001 نه گواهینامه HSE و سایر موارد که در ادامه خواهیم گفت…

مواردی که نبایستی در گواهینامه های ایزو درج شود!

قراردادن لوگو سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو به هیچ عنوان نبایستی داخل گواهینامه قرار داده شود و این قضیه در وب سایت این سازمان صراحتا بیان شده است زیرا سازمان جهانی استاندارد مرجع صدور گواهینامه ایزو نمی باشد و این موضوع به مجمع اعتباردهی IAF واگذار شده است و فعالیت سازمان جهانی استاندارد – ایزو – فقط تهیه و تدوین و بازنگری استانداردها می باشد.

همچنین قراردادن لوگو سازمان جهانی استاندارد گمراه کننده می باشد و توصیه می گردد حتی بر روی کالا و بسته بندی های آن قرار داده نشود.

نکته بسیار مهم در گواهینامه ایزو:

به اصالت گواهینامه هایی که لوگو سازمان جهانی استاندارد – ایزو –  بر روی آنها درج شده است شک نمایید و اخذ نکنید!

قراردادن لوگو نهادهای AB به عنوان مثال TURKAK ترکیه برای استانداردهایی که بصورت راهنما استفاده می شوند مانند گواهینامه ایزو 10002 یا ایزو 10004 ممنوع است. این گواهینامه در دامنه نظارت نهاد های بالادستی CB ها که به آنها AB می گوییم وجود ندارد. چون در واقع اینگونه استانداردها جهت صدور گواهینامه تدوین نشده اند و صرفا راهنما می باشند.

قرارگرفتن لوگو نهاد های بالادستی AB بر روی گواهینامه استانداردهایی که شرکت صدور گواهینامه CB هنوز تاییدیه آنها را نگرفته است به عنوان مثال یک شرکت صدور گواهینامه فقط تاییدیه سه استاندارد ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 را از نهاد بالادستی و آنهم برای برخی از دامنه کاری ها به عنوان مثال صنعت غذا را گرفته است بنابراین به عنوان مثال در حوزه نساجی و چرم نباید لوگو درج گردد.

یا به عنوان مثال شرکت صدور گواهینامه ایزو مجوز و تاییدیه برای گواهینامه ایزو 50001 مدیریت انرژی را از نهاد بالا دستی ندارد و نباید لوگو آن در گواهینامه درج شود.

نکته: البته امکان ممیزی و صدور گواهینامه ایزو از سوی شرکت صدور گواهینامه ایزو وجود دارد و گواهینامه صادر می گردد آنهم بصورت Non- accredited و بدون قرار دادن لوگو نهاد های AB

مواردی که نبایستی در گواهینامه های hse درج شود!

برخی از گواهینامه عملا استانداردهای سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو نمی باشند و توسط این سازمان تهیه و تدوین نشده اند به عنوان مثال گواهینامه hse (ایمنی، بهداشت و محیط زیست)، گواهینامه haccp (سلامت غذا) یا گواهینامه  5S (نظام آراستگی) و یا حتی گواهینامه های sfbb (به عنوان غذای سالم تر، کسب و کار بهتر) و …

این مدل گواهینامه توسط شرکت های صدور گواهینامه نیز مورد ممیزی قرار می گیرند و ثبت و صدور گواهینامه مانند ایزو 10004 رضایت مشتری صورت می گیرد اما قرار گرفتن لوگو نهاد های بالادستی AB به عنوان مثال IAS امریکا نباید بر روی گواهینامه باشد!

نکته مهم درج لوگو Accreditation Body

در سال های اخیر با روند شکل گیری تحریم بر کشورمان ایران مشاهده شد که برخی از نهادهای اعتباردهی AB ها ایران را تحریم کردند و اجازه قراردادن لوگو بر روی گواهینامه های شرکت صدور گواهینامه ایزو را ندادند لذا این مورد از عدم اعتبار برخی از شرکت های صدور گواهینامه ایزو معتبر نمی باشد!

نمونه گواهینامه ایزو فوری:

به این مورد بارها اشاره شده است با توجه به الزاماتی که براساس استاندارد ایزو 17021 برای شرکت های صدور گواهینامه ایزو اجباری شده است و باید آنها را رعایت کنند ما گواهینامه ایزو فوری نداریم! و گواهینامه هم برای این منظور با نام فوری صادر نمی گردد!

نمونه گواهینامه ایزو برای مناقصه و یا صادرات

گواهینامه های ایزو فقط برای یک هدف خاص صادر نمی گردند به عنوان مثال با هدف صادرات و یا شرکت در مناقصه، بنابراین فرمت و  قالب تمامی گواهینامه هایی که یک شرکت صدور گواهینامه صادر میکنند یک شکل می باشد. 

زبان نمونه گواهینامه ایزو

معمولا گواهینامه های ایزو چون جنبه بین المللی دارند به زبان انگلیسی صادر می گردند اما برخی از شرکت های صدور گواهینامه ایزو از زبان های دیگر نیز استفاده می کنند در حال حاضر ثبت و صدور گواهینامه ایزو به زبان فارسی در کنار زبان انگیسی در کشورمان ایران رایج شده است.

نمونه گواهینامه ایزو 9001

همانطور که گفتیم قالب گواهینامه های یک شرکت صدور گواهینامه یکسان می باشد و تفاوت در نوع استاندارد دریافتی است بنابراین نمونه گواهینامه ایزو 9001 با ایزو 14001 یک شرکت فقط در نوع استاندارد متفاوت می باشد. (حال ممکن است یک تفاوت جزیی در رنگ بندی داشته باشد مثلا گواهینامه ایزو 9001 با پیش زمینه آبی و یا ایزو 14001 با پیش زمینه سبز)

جمع بندی در نمونه گواهینامه ایزو

نمونه گواهینامه ایزو معتبر را از شرکت صدور گواهینامه معتبر زیر نظر مجمع اعتباردهی IAF که سازمان جهانی استاندارد – ایزو – توصیه کرده است بخواهید و به نکاتی که در فوق به آنها اشاره شد دقت نمایید.

در ضمن تنها مرجع اصلي و رسمي ثبت و صدور گواهينامه هاي ايزو براساس تاکيد و توصيه سازمان جهاني استاندارد (ايزو) که در وب سايت آن https://www.iso.org/certification.html صراحتا اشاره شده است اعضاء زير گروه مرجع اعتباردهي IAF مي باشد لذا صدور و دریافت این مدل گواهینامه ها بسیار معتبر می باشد و بقیه مراکز یا اعتباری ندارد  و یا بسیار بسیار کم می باشد.

لینک های مهم و مرتبط:

www.iso.org

www.iaf.nu

ثبت و صدور گواهینامه ایزو و HSE

به منظور ثبت و صدور گواهینامه های ایزو و hse با گروه مدیریتی جلالی (نماینده رسمی شرکت صدور گواهینامه اینسپکت) با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید. خوشحال خواهیم شد پاسخگوی سوالات شما مشتری گرامی باشیم.