ایزو 26000 – مسئولیت اجتماعی چیست؟

ایزو 26000 – همه سازمان ها اهمیت مسئولیت اجتماعی به خوبی درک نمی کنند. عواملی مانند صنعت، موقعیت جغرافیایی و مقررات دولتی می توانند بر انگیزه شرکت برای «انجام کار درست» تأثیر بگذارند. برای رسیدگی به این موضوع، سازمان بین‌المللی استاندارد استاندارد ISO 26000 را معرفی کرد تا به سازمان‌ها در جهت گیری مسئولیت‌پذیرتر اجتماعی کمک کند. در این مقاله به موارد زیر می پردازم:

 

اصول مسئولیت اجتماعی سازمانی چیست؟

استاندارد ISO 26000 چیست؟

چگونه ISO 26000 با سایر استانداردهای ISO متفاوت است؟

 اهداف ISO 26000 چگونه ISO 26000 می تواند به سازمان ها در بهبود CSR کمک کند؟

7 اصل کلیدی ISO 26000 7  چیست؟

موضوعات اصلی ISO 26000 چیست؟

چگونه با ISO 26000 شروع کنیم؟

چگونه مسئولیت اجتماعی شرکت خود را گزارش کنیم؟

مسئولیت اجتماعی شرکت (یا همان CSR) یک موضوع گسترده است. این تقریباً هر کاری را که یک شرکت برای ارتقای پایداری انجام می دهد پوشش می دهد این شامل اتخاذ شیوه‌های تجاری معقول می‌شود که برای مردم، جامعه و زمین و سودمند است در اصل، سازمان ها باید تأثیرات خود را بر جامعه و محیط زیست برای اطمینان از دوام اقتصادی بلندمدت خود در نظر بگیرند. یکی از راه هایی که آنها می توانند این کار را انجام دهند، پیروی از استانداردهای پایداری، مانند چارچوب ایزو 26000 است.

چرا مسئولیت اجتماعی شرکت ها اهمیت دارد؟

طبق گزارش ها صورت گرفته در سال 2016

75 درصد از مصرف کنندگان احتمالاً علیه شرکت هایی که غیر مسئولانه رفتار می کنند، اقدامات منفی انجام می دهند. این می تواند از پست در رسانه های اجتماعی تا سازماندهی تحریم ها را شامل شود. شرکت هایی که به عنوان افراد غیرمسئول تلقی می شوند تا 39 درصد از مشتریان بالقوه خود را از دست می دهند. از هر چهار مصرف کننده یک نفر به دوستان و خانواده خود می گوید که از شرکت هایی که آنها را غیرمسئول می دانند اجتناب کنند.

 83 درصد از سرمایه گذاران حرفه ای می گویند که احتمال بیشتری برای سرمایه گذاری در شرکت هایی دارند که به دلیل مسئولیت اجتماعی خود شناخته می شوند. کسب‌وکارهایی که از ابتکارات CSR استقبال می‌کنند، به طور کلی شفاف‌تر و صادق‌تر هستند، که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تری داشته باشند.

این نکته آخر ارزش بررسی دقیق تر را دارد. اگر مصرف‌کنندگان شرکت‌ها را غیرمسئول تلقی کنند، شرکت‌ها باید برای نشان دادن فعالانه عملکرد اجتماعی و زیست‌محیطی‌شان بیشتر تلاش کنند. آنها همچنین باید نشان دهند که تلاش هایشان بیش از حرف زدن است و واقعاً تأثیر مثبتی دارد. این باور که سازمان ها باید تلاش کنند تا شهروندان شرکتی مسئولیت پذیر باشند، تنها در طول زمان رشد کرده است

تأثیرات مستقیم مسئولیت اجتماعی شرکت در میان چیزهای دیگر، مسئولیت اجتماعی که توسط یک سازمان درک شده باشد می تواند بر توانایی آن در موارد زیر تأثیر بگذارد:

تأمین یا حفظ مزیت رقابتی

محافظت از شهرت/تصویر نام تجاری خود

جذب و حفظ کارگران، اعضا، مشتریان، مشتریان، یا کاربران

جذب سرمایه گذاران، مالکان، اهداکنندگان، حامیان مالی و جامعه مالی

ایجاد روابط سازنده با دولت ها، رسانه ها، تامین کنندگان، همتایان، مشتریان و جوامع محلی

ایزو 26000 چیست؟

ایزو 26000 یک استاندارد بین المللی است که برای کمک به سازمان ها در ارزیابی و رسیدگی به مسئولیت های اجتماعی خود ایجاد شده است.

 آخرین نسخه استاندارد ISO 26000:2010 که آخرین بار در سال 2017 بررسی و تایید شد. از آن زمان تاکنون بیش از 80 کشور ISO 26000:2010 را به عنوان استاندارد ملی پذیرفته اند.

 اینها شامل ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آلمان و فرانسه و همچنین بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. هزاران شرکت و سازمان در سراسر جهان از این استاندارد استفاده می کنند، از جمله برندهای جهانی مانند کوکا کولا و استارباکس.

تفاوت ایزو 26000 با سایر استانداردها:

  • ایزو 26000 داوطلبانه است. بر خلاف سایر استانداردهای ایزو، این استاندارد برای صدور گواهینامه یا مقررات در نظر گرفته نشده است.

 از آنجایی که شامل الزامات نیست، نمی تواند به عنوان مبنایی برای ممیزی ها، تست های انطباق یا سایر اظهارات انطباق باشد. در عوض، توصیه هایی را برای کمک به سازمان ها در بهبود جنبه های مسئولیت اجتماعی شرکت ارائه می دهد. این شرکت ها را تشویق می کند تا از استانداردهای قانونی انطباق فراتر بروند تا به توسعه پایدار کمک کنند.

  • ایزو 26000 برای هر سازمانی اعمال می شود. ایزو 26000 برای کمک به انواع سازمان ها در بخش های دولتی، خصوصی و غیر انتفاعی در نظر گرفته شده است. موضوعات اصلی به موضوعاتی می پردازند که برای هر سازمانی، صرف نظر از اندازه یا مکان، مرتبط است. آنها باید با هر صنعتی از جمله انرژی، حمل و نقل، تولید، خرده فروشی و مواد غذایی سازگار شوند. در حالی که پذیرندگان اولیه این استاندارد اغلب شرکت‌های چند ملیتی بودند، ایزو 26000 با انعطاف‌پذیری طراحی شده بود تا در انواع دیگر سازمان‌ها نیز مانند بیمارستان‌ها، مدارس و موسسات خیریه غیرانتفاعی مورد استفاده قرار گیرد.

ثبت و صدور گواهینامه برای استاندارد ایزو 26000 مسئولیت اجتماعی براساس اطلاعات فوق نداریم!

اهداف ایزو 26000 چیست؟

هدف اصلی ایزو 26000 حمایت از توسعه پایدار با تشویق سازمان ها به انجام رفتار مسئولانه اجتماعی است. البته اینکه چه چیزی «رفتار شرکتی مسئولیت‌پذیر اجتماعی» را تشکیل می‌دهد موضوع بحث باقی می‌ماند.

ایزو 26000 تلاش می کند تا حد وسط قابل قبولی بین قوانین بیش از حد و آزادی کامل از مقررات ایجاد کند. در نهایت، رویکرد توصیه‌شده سازمان‌ها را دعوت می‌کند تا بدون محدود کردن توانایی‌شان برای فعالیت، خود را پاسخگو نگه دارند. این چارچوب انعطاف‌پذیر می‌تواند به‌ویژه برای شرکت‌هایی که نیاز به نشان دادن مسئولیت برای کسب مجوز اجتماعی برای فعالیت دارند، جذاب باشد، اما ممکن است مأموریت آنها بر توسعه پایدار تأکید نداشته باشد.

چگونه ایزو 26000 می تواند به سازمان ها در بهبود مسئولیت اجتماعی یا همان CSR کمک کند؟

ایزو 26000 به سازمان ها و شرکت ها راهنمایی عملی ارائه می دهد:

  • مسئولیت اجتماعی را به گونه ای مطرح کنید که به تفاوت های فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، قانونی و اقتصادی احترام بگذارد
  • اجرای اصول مسئولیت اجتماعی
  • شناسایی و ارتباط با ذینفعان برای گزارش مسئولیت اجتماعی قابل اعتمادتر و معتبرتر
  • اولویت بندی عملکرد کسب و کار، از جمله اصول بهبود مستمر
  • افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان
  • ادغام و تکمیل استانداردهای ISO موجود، مقررات دولتی و کنوانسیون های بین المللی
  • آگاهی عمومی از ابتکارات مسئولیت اجتماعی خود را افزایش دهید

7 اصل کلیدی ایزو 26000

ایزو 26000 هفت اصل کلیدی را تشریح می کند که آنها را ریشه های رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی می داند:

  •  مسئولیت پذیری
  •  شفافیت
  •  رفتار اخلاقی
  •  احترام به منافع ذینفعان
  •  احترام به حاکمیت قانون
  • احترام به هنجارهای رفتاری بین المللی
  • احترام به حقوق بشر

 ایزو 26000 همچنین 7 موضوع اصلی مسئولیت اجتماعی را مشخص می کند. هر موضوع موضوعات مختلفی را پوشش می دهد که باید به آنها پرداخته شود.

7 موضوع اصلی ایزو 26000

  • حاکمیت سازمانی
  • حقوق بشر
  • شیوه های کار
  • محیط زیست
  • شیوه های عملیاتی منصفانه
  • مسائل مصرف کننده
  • مشارکت و توسعه جامعه
  1. حاکمیت سازمانی

ایزو 26000 سازمان ها را تشویق می کند تا مسئولیت پذیری، شفافیت و اخلاق را در فرآیند تصمیم گیری و شیوه های حاکمیتی خود در نظر بگیرند. به طور خاص، این شامل فرآیندهای رسمی و غیر رسمی و همچنین هنجارها و ارزش های سازمان می شود. ISO راهنمایی هایی را برای کمک به شرکت ها ارائه می دهد تا فرآیندها، سیستم ها و سایر مکانیسم ها را برای پاسخگو نگه داشتن خود ایجاد کنند.

  1. حقوق بشر

 حقوق بشر آزادی های جهانی است که برای همه انسان ها صرف نظر از نژاد، جنسیت، زبان، مذهب، منشاء ملی یا موقعیت های دیگر اعمال می شود. این حقوق بر اساس اصل احترام به فرد است و هدف آن محافظت از مردم در برابر سوء استفاده، تبعیض و استثمار است. ISO 26000 راهنمایی هایی را برای شرکت ها برای حمایت از حقوق بشر، به ویژه از طریق:

اجازه دادن به سازماندهی آزاد و مذاکره جمعی

ایجاد فرصت های شغلی برابر

جلوگیری از هر گونه تبعیض

حل و فصل شکایات

جست‌وجوی راه‌هایی برای جلوگیری یا کاهش اثرات نامطلوب حقوق بشر، از جمله کار کودکان

  1. شیوه های کار

 شیوه های کاری یک سازمان باید با سیاست های آن سازگار باشد. این امر در مورد کارمندان یک سازمان، و همچنین برای هر کاری که از طرف آن انجام می شود، مانند کارهای قراردادی فرعی، صدق می کند. شیوه های کار مسئولانه باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

روابط استخدامی و قراردادی

شرایط کار و حمایت اجتماعی

گفتگوی اجتماعی

بهداشت و ایمنی در کار

توسعه و آموزش انسانی در محیط کار

  1. محیط زیست

 مهم نیست که یک سازمان در کجا واقع شده است، تصمیمات و فعالیت های آن به طور اجتناب ناپذیری بر محیط زیست تأثیر می گذارد. این ممکن است شامل استفاده از منابع، تولید آلودگی و زباله و آسیب به زیستگاه های طبیعی باشد. ISO 26000 از سازمان ها می خواهد که اثرات زیست محیطی خود را به حداقل برسانند و اطمینان حاصل کنند که مصرف منابع آنها پایدار است. آنها تشویق می شوند که رویکردی کل نگر اتخاذ کنند که اثرات مستقیم و غیرمستقیم اجتماعی-اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی فعالیت هایشان را در نظر بگیرد. از جمله، از سازمان‌ها خواسته می‌شود تا ابتکاراتی را برای موارد زیر اتخاذ کنند: جلوگیری از آلودگی استفاده از منابع پایدار کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوا حفاظت از محیط زیست، تنوع زیستی، و احیای زیستگاه‌های طبیعی

  1. شیوه های عملیاتی منصفانه

 شیوه های عملیاتی منصفانه به نحوه تعامل سازمان با دیگران می پردازد. ISO 26000 از سازمان ها می خواهد که با مشتریان، شرکا، تامین کنندگان، پیمانکاران، رقبا و سازمان های دولتی رفتار اخلاقی داشته باشند تا نتایج مثبت حاصل شود. شیوه های عملیاتی منصفانه عبارتند از: جلوگیری از فساد مشارکت سیاسی مسئولانه رقابت عادلانه ارتقای مسئولیت اجتماعی در زنجیره ارزش رعایت حقوق مالکیت

  1. مسائل مصرف کننده

 سازمان هایی که محصولات و خدمات را ارائه می دهند، مسئولیت های خاصی در قبال مصرف کنندگان دارند. ایزو 26000 شرکت ها را تشویق می کند تا توسعه اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار را ترویج کنند. رویکرد مسئولانه به مسائل مصرف کننده شامل موارد زیر است: شیوه های بازاریابی منصفانه حفاظت از سلامت و ایمنی مصرف پایدار آموزش مصرف کننده حل اختلاف داده ها و حفاظت از حریم خصوصی حمایت از استفاده منصفانه اطمینان از اینکه محصولات و خدمات ضروری برای همه، از جمله گروه های آسیب پذیر یا محروم در دسترس هستند.

  1. مشارکت و توسعه جامعه

 همه سازمان ها بر جوامعی که در آن فعالیت می کنند تأثیر دارند و مشارکت فعال آنها می تواند به تضمین رفاه این جوامع کمک کند. در واقع، مشارکت و توسعه جامعه دو مورد از مهم ترین راه هایی است که سازمان ها می توانند به جامعه ای پایدارتر کمک کنند.

ISO 26000 راهنمایی در مورد:

  • مشارکت فعال جامعه
  • حمایت از نهادهای مدنی
  •  ترویج آموزش و فرهنگ
  • ایجاد شغل و توسعه مهارت
  • توسعه فناوری و دسترسی درآمد
  • و ایجاد ثروت ارتقاء سلامت سرمایه گذاری اجتماعی

ایزو 26000

 

توضیحات وب سایت سازمان جهانی استاندارد – ایزو 26000 – مسئولیت اجتماعی

برای کسب‌وکارها و سازمان‌هایی که متعهد به فعالیت با مسئولیت اجتماعی هستند، ایزو 26000 وجود دارد. برای کسانی که تشخیص می دهند احترام به جامعه و محیط یک عامل حیاتی موفقیت است راهنمایی می کند. استفاده از ایزو 26000 علاوه بر اینکه “کار درست” است، به طور فزاینده ای به عنوان راهی برای ارزیابی تعهد سازمان به پایداری و عملکرد کلی آن تلقی می شود.

ایزو 26000 به جای الزامات، راهنمایی ارائه می دهد، بنابراین نمی توان آن را بر خلاف سایر استانداردهای معروف ایزو مانند ایزو 9001 که الزامات را بیان می کند دانست. در عوض، به روشن شدن مسئولیت اجتماعی کمک می‌کند، به کسب‌وکارها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا اصول را به اقدامات مؤثر تبدیل کنند و بهترین شیوه‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی را در سطح جهانی به اشتراک بگذارند. هدف آن همه انواع سازمان ها صرف نظر از فعالیت، اندازه یا مکان آنها است.

 این استاندارد در سال 2010 پس از پنج سال مذاکره بین بسیاری از سهامداران مختلف در سراسر جهان راه اندازی شد. نمایندگانی از دولت، سازمان‌های غیردولتی، صنعت، گروه‌های مصرف‌کننده و سازمان‌های کارگری در سرتاسر جهان در توسعه آن مشارکت داشتند، که به این معنی است که نشان‌دهنده یک اجماع بین‌المللی است.

مقدمه و تشریح ایزو 26000 در سازمان جهانی استاندارد چیست؟

سازمانها در سراسر جهان و ذینفعان آنها به طور فزاینده ای از نیاز و مزایای رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی آگاه می شوند. هدف مسئولیت اجتماعی کمک به توسعه پایدار است. عملکرد یک سازمان در رابطه با جامعه ای که در آن فعالیت می کند و تأثیر آن بر محیط زیست، به بخش مهمی از سنجش عملکرد کلی و توانایی آن برای ادامه فعالیت موثر تبدیل شده است.

 این تا حدی بازتابی از شناخت رو به رشد نیاز به تضمین اکوسیستم های سالم، برابری اجتماعی و حکمرانی سازمانی خوب است. در بلندمدت، تمامی فعالیت‌های سازمان‌ها به سلامت اکوسیستم‌های جهان بستگی دارد. سازمان ها در معرض نظارت بیشتر ذینفعان مختلف خود هستند.

ادراک و واقعیت عملکرد یک سازمان در مورد مسئولیت اجتماعی می تواند از جمله موارد زیر را تحت تأثیر قرار دهد:

 – مزیت رقابتی آن.

 – شهرت آن؛

 – توانایی آن در جذب و حفظ کارگران یا اعضا، مشتریان، مشتریان یا کاربران؛

 – حفظ روحیه، تعهد و بهره وری کارکنان؛

– دیدگاه سرمایه گذاران، مالکان، اهداکنندگان، حامیان مالی و جامعه مالی؛

 – و ارتباط آن با شرکت ها، دولت ها، رسانه ها، تامین کنندگان، همتایان، مشتریان و جامعه ای که در آن فعالیت می کند.

این استاندارد بین المللی راهنمایی هایی را در مورد اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، شناخت مسئولیت اجتماعی و مشارکت ذینفعان، موضوعات اصلی و موضوعات مربوط به مسئولیت اجتماعی و راه هایی برای ادغام رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی در سازمان ارائه می دهد.

ایزو 26000 بر اهمیت نتایج و بهبود عملکرد در مسئولیت اجتماعی تاکید دارد. این استاندارد بین‌المللی برای همه انواع سازمان‌ها در بخش‌های خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی، اعم از بزرگ یا کوچک، و خواه در کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه، مفید باشد.

در حالی که همه بخش‌های این استاندارد بین‌المللی برای همه انواع سازمان‌ها به یک اندازه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، همه موضوعات اصلی به هر سازمان مربوط است. همه موضوعات اصلی شامل تعدادی موضوع هستند و این مسئولیت یک سازمان است که از طریق ملاحظات خود و از طریق گفتگو با سهامداران، تشخیص دهد که چه موضوعاتی برای سازمان مرتبط و مهم هستند تا به آنها رسیدگی کند.

استاندارد ایزو 26000 برای سازمان های دولتی

سازمان های دولتی، مانند هر سازمان دیگری، ممکن است بخواهند از این استاندارد بین المللی استفاده کنند. با این حال، قصد جایگزینی، تغییر یا به هیچ وجه تغییر تعهدات دولت نیست.

هر سازمانی تشویق می شود تا با استفاده از این استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته باشد. با توجه به اینکه سازمان ها در مراحل مختلف درک و یکپارچه سازی مسئولیت اجتماعی هستند، این استاندارد بین المللی برای استفاده توسط کسانی که شروع به پرداختن به مسئولیت اجتماعی کرده اند و همچنین کسانی که تجربه بیشتری در اجرای آن دارند در نظر گرفته شده است.

ممکن است برای مبتدی خواندن و به کار بردن این استاندارد بین المللی به عنوان آغازگر مسئولیت اجتماعی مفید باشد، در حالی که کاربر باتجربه ممکن است بخواهد از آن برای بهبود شیوه های موجود و ادغام بیشتر مسئولیت اجتماعی در سازمان استفاده کند. اگرچه این استاندارد بین‌المللی برای خواندن و استفاده به‌عنوان یک کل در نظر گرفته شده است، 

مشاوره استاندارد ایزو 26000

ما در گروه مدیریتی جلالی (اینسپکت ایران) خوشحال خواهیم شد تا صدای گرم شما عزیزان را در خصوص آموزش استاندارد ایزو بشنویم خواهشمند است با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.