گواهینامه غذای سالم تر، کسب و کار بهتر (SFBB)

SFBB مخفف چیست؟ و گواهینامه SFBB چیست؟

مخفف این استاندارد بصورت SFBB (Safer Food Better Business) و به معنای غذای سالم تر، کسب و کار بهتر می باشد و این استاندارد و گواهینامه آن دارای رویه های مدیریت ایمنی مواد غذایی و مقررات بهداشت مواد غذایی برای مشاغل کوچک است که توسط آژانس استاندارد غذایی در سال 2006 در کشور انگلستان تدوین شد. (استاندارد انگلیسی که برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به این وب سایت مراجعه کنید.)

غذایی که می توانید به آن اعتماد کنید

ماموریت اساسی آژانس استاندارد غذایی این است:

مردم می توانند اعتماد کنند غذایی که می خرند و می خورند بی خطر است و آنچه در آن آمده است، غذا سالم تر و پایدارتر است.

به سوالات شما در خصوص استاندارد . گواهینامه SFBB پاسخ خواهیم داد:

استاندارد و گواهینامه SFBB چیست؟

SFBB مخفف چیست؟

عناصر تشکیل دهنده و الزامات استاندارد SFBB شامل چه مواردی می باشد؟

کاربرد استاندارد و گواهینامه SFBB در چه مراکزی می باشد؟

مزایای دریافت گواهینامه SFBB چیست؟

از چه مراجعی گواهینامه SFBB را دریافت نماییم؟

هزینه دریافت گواهینامه SFBB چقدر است؟ویرایش استاندارد sfbb

این مطالب توسط تیم تخصصی گروه مدیریتی جلالی تهیه و تنظیم گردیده است. خواهشمند است با توجه به هوشمند بودن سیستم سرچ گوگل به هیچ عنوان کپی برداری نکنید!!! ما سعی کردیه ایم علاوه بر توضیحات ارایه شده از فیلم های آموزشی برای این منظور استفاده نماییم تا درک آن برای شما عزیران راحت تر باشد

مجموعه کسب و کار شما در حوزه های کترینگ ها، رستوران ها، کافه ها، غذای آماده و سایر مشاغل کوچک پذیرایی می تواند با رعایت و قوانین این استاندارد به شرح توضیحات ادامه موفق به دریافت گواهینامه SFBB شود.

عناصر تشکیل دهنده و الزامات استاندارد SFBB شامل چه مواردی می باشد؟

  1. آلودگی متقابل
  2. تمیز کردن
  3. سرد کردن
  4. پخت و پز (گرم کردن)
  5. مدیریت

مزایای دریافت گواهینامه SFBB چیست؟

  • رعایت قوانین بهداشت مواد غذایی 
  • کارکنان آموزش دیده
  • افزایش شهرت در کسب و کار 
  • بهبود کسب و کار 
  • بهبود نمره رتبه بندی بهداشت غذایی

کاربرد استاندارد و گواهینامه SFBB (غذای سالم تر، کسب‌ و کار بهتر) در چه مراکزی می باشد؟ 

  • کترینگ ها
  • خرده فروشان
  • غذاهای هندی
  • غذاهای چینی

 

برای آشنایی با این استاندارد در حوزه کترینگ ها، رستوران ها، کافه ها، غذای آماده و سایر مشاغل کوچک پذیرایی سرفصل های مهم ذیل را بررسی خواهیم کرد (همچنین به منظور آموزش و کسب اطلاعات بیشتر و شرایط ثبت و صدور گواهینامه SFBB با گروه مدیریتی جلالی و شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.)

 

بررسی آلودگی های متقاطع در استاندارد SFBB:

بهداشت فردی و آمادگی برای کار

برای کارکنان بسیار مهم است که از شیوه های بهداشت فردی خوب پیروی کنند تا از گسترش باکتری ها و ویروس ها به غذا جلوگیری کند.

این بخش آلودگی متقاطع دارای موضوعاتی شامل حساسیت غذایی، لباس کارکنان، نحوه جدا کردن غذاها، آلودگی فیزیکی و شیمیایی، کنترل آفات، سرویس و نگهداری می باشد که برای دریافت گواهینامه sfbb و ممیزی آن بایستی تمامی قسمت ها رعایت گردد که ما بخشی از آن را تفسیر خواهیم کرد و برای آشنایی بیشتر خواهشمند است با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.

رعایت نکات ایمنی و چرایی آن:

کارکنان باید همیشه قبل از دست زدن و تهیه غذا دست های خود را به طور کامل بشویند،  زیرا شستن دست ها یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از گسترش باکتری ها و ویروس های مضر است.

همه کارکنان باید لباس تمیز بپوشند زیرا  لباس ها می توانند کثیفی و باکتری به همراه داشته باشند در مناطق آماده سازی غذا پوشیدن لباس تمیز به جلوگیری از این امر کمک می کند.

لباس کار باید متناسب با وظایف کارکنان باشد و از مواد غذایی در برابر آلودگی محافظت کند. در حالت ایده آل، آنها باید رنگ روشن و بدون جیب خارجی باشند. پوشیدن پیش بند تمیز یا پیش بند یکبار مصرف روی لباس کار نیز ایده خوبی است. زیرا لباس کار باید تماس پوست با غذا را به حداقل برساند و از ورود موها، الیاف و محتویات جیب ها (که می تواند باکتری ها را حمل کند) به غذا جلوگیری کند. رنگ های روشن کثیفی را به وضوح نشان می دهند.

کارکنان باید پس از کار با مواد غذایی خام مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ یا سبزیجات شسته نشده، پیش بند را عوض کنند. زیرا پیش بند به جلوگیری از ورود کثیفی و باکتری به لباس کار کمک می کند و می توان آن ها را به راحتی شست یا در صورت یکبار مصرف دور انداخت.

این تمرین خوبی است که کارکنان هنگام تهیه غذا موها را بسته نگه دارند و از کلاه استفاده کنند. زیرا اگر موها از پشت بسته یا پوشانده نشده باشد، احتمال ریزش آن در غذا بیشتر است و کارکنان بیشتر احتمال دارد موهایشان را لمس کنند.

کارکنان نباید هنگام تهیه غذا از ساعت یا جواهرات استفاده کنند زیرا ساعت‌ها و جواهرات می‌توانند کثیفی و باکتری‌های مضر را جمع‌آوری کرده و پخش کنند و در غذا بیفتند.

کارکنان نباید هنگام دست زدن به غذا سیگار بکشند، بنوشند، بخورند یا آدامس بجوند. همچنین کارکنان باید از دست زدن به صورت یا بینی، سرفه و عطسه روی غذا یا نزدیک آن خودداری کنند و در صورت انجام این کار، دست ها را بشویند. زیرا همه اینها منجر به لمس صورت یا دهان کارکنان می شود. باکتری های مضر می توانند از صورت یا دهان فرد به دست ها و سپس روی غذا پخش شوند.

 

نحوه تمیز کردن در استاندارد SFBB:

شستن دست ها:

شستن موثر دست ها برای کمک به جلوگیری از گسترش باکتری ها به غذا ضروری است.

این بخش از تمیز کردن در گواهینامه SFBB شامل موضوعات برنامه تمیز کردن، نحوه تمیز کردن موثر می باشد که بخشی از توضیح داده خواهد شد ولیکن برای کسب اطلاعات بیشتر و و شرایط ثبت و صدور گواهینامه SFBB با گروه مدیریتی جلالی و شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید

شستن موثر دست ها بصورت مراحل ذیل:

 1: دستان خود را کاملاً زیر آب جاری گرم خیس کنید و صابون مایع را روی کف دست خود بپاشید.

 2: کف دستان خود را به هم بمالید تا کف ایجاد شود.

 3: کف یک دست را در امتداد پشت دست دیگر و در امتداد انگشتان بمالید. با دست دیگر تکرار کنید.

 4: کف دست های خود را با انگشتان به هم چسبیده کنار هم قرار دهید و بین هر یک از انگشتان کاملاً بمالید.

 5: اطراف شست خود را روی هر دست مالیده و سپس نوک انگشتان هر دست را به کف دست خود بمالید.

 6: صابون را با آب جاری تمیز بشویید و دستان خود را کاملاً روی یک حوله یکبار مصرف خشک کنید. شیر آب را با حوله ببندید و سپس حوله را دور بیندازید.

 

چه زمانی باید دستان خود را بشویید: (تاکید استاندارد sfbb)

  • قبل از دست زدن یا دست زدن به هر گونه غذا، به ویژه غذای آماده (مانند گوشت پخته) و پس از دست زدن به گوشت خام، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات شسته نشده یا هر بسته بندی مورد استفاده برای غذاهای خام
  • پس از لمس بریدگی یا تعویض پانسمان.
  • هنگام ورود به آشپزخانه به عنوان مثال بعد از استراحت یا رفتن به توالت.
  • پس از دست زدن به وسایلی مانند گوشی، کلید چراغ، دستگیره در، صندوق و پول.
  • پس از دست زدن یا خالی کردن سطل ها
  • پس از دست زدن به موها، صورت یا دمیدن بینی.
  • قبل از تهیه غذا برای مشتری که حساسیت غذایی خود را اعلام کرده است.
  • بعد ازهرگونه تمیز کاری سطوح

 

نحوه سرد کردن غذا در استاندارد SFBB:

ذخیره سازی و ویترین نمایش غذای سرد:

باکتری های مضر می توانند در غذاهایی که به درستی سرد نشده اند رشد کنند.

در بخش سرد کردن استاندارد غذای سالم تر، کسب و کار بهتر به منظور اخذ گواهینامه sfbb نیز همانند دو مرحله قبل این مجموعه اطلاعات مفید و مختصری را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد ولیکن به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موضوعاتی از جمله یخ زدایی، انجماد و … و همچنین شرایط ثبت و صدور گواهینامه SFBB با گروه مدیریتی جلالی و شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.

رعایت نکات ایمنی و چرایی آن:

برخی از غذاها برای ایمن بودنشان بایستی سرد نگه داشته شوند، به عنوان مثال:

  • مواد غذایی با تاریخ مصرف
  • غذایی که روی برچسب آن نوشته شده است در یخچال
  • غذایی که پخته اید و بلافاصله سرو نمی شود
  • غذاهای آماده مانند سالاد، گوشت پخته شده، ساندویچ و دسر

زیرا اگر این نوع غذاها به اندازه کافی سرد نگهداری نشوند، باکتری های مضر رشد می کنند.

اطمینان حاصل کنید که از غذا قبل از تاریخ مصرف آن استفاده می کنید. برای غذاهایی که آماده یا پخته اید، از برچسب یا روش دیگری برای برچسب زدن استفاده کنید تا از زمان استفاده یا دور ریختن غذا مطلع شوید. برای راهنمایی در مورد مدت زمان نگهداری مواد غذایی، دستورالعمل های ذخیره سازی سازنده روی برچسب محصول را دنبال کنید. غذاهای پرخطر باید در مجموع حداکثر 3 روز (روز پخت / باز کردن + 2) نگهداری شوند، مگر اینکه شواهدی مبنی بر بی خطر بودن آنها برای مدت طولانی تری داشته باشید. زیرا مواد غذایی پخته شده و سایر غذاهای آماده ماندگاری محدودی دارند. غذا را نمی توان پس از “تاریخ استفاده” عرضه کرد یا سرو کرد

دستورالعمل های سازنده را در مورد نحوه استفاده از یخچال ها و تجهیزات نمایشگر و ویترین سرد دنبال کنید. زیرا استفاده صحیح از تجهیزات برای اطمینان از سرد نگه داشتن غذا بسیار مهم است

  • قبل از قرار دادن غذای سرد در ویترین نمایشی، آن را از قبل خنک کنید.
  • فقط به اندازه ای که فکر می کنید به غذا نیاز دارید نمایش دهید.
  • نمایش غذا در کوتاه ترین زمان ممکن باشد
  • از عکس‌ها برای نمایش سفارشی استفاده کنید

زیرا برای جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در غذا، سرد نگه داشتن غذای سرد در هنگام نمایش بسیار مهم است.

 

نحوه گرم کردن غذا در استاندارد SFBB:

آشپزی ایمن:.

پختن کامل باکتری های مضر را از بین می برد

بخش گرم کردن نیز شامل موضوعات نحوه گرم کردن مجدد، گرم نگه داشتن غذا و غذاهای آماده می باشد که برخی از سرفصل ها را این گروه مدیریتی توضیح داده است اما برای آموزش و شرایط ثبت و صدور گواهینامه SFBB با گروه مدیریتی جلالی و شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید

رعایت نکات ایمنی و چرایی آن:

در صورت لزوم، دستورالعمل‌های آشپزی سازنده را برای محصولات غذایی دنبال کنید. زیرا سازنده روش های پخت ایمن را به طور خاص برای محصولات خود امتحان و آزمایش کرده است.

قبل از پختن، وسایلی مانند فر و گریل را گرم کنید. زیرا اگر از تجهیزات قبل از گرم شدن استفاده کنید، پخت غذا به زمان بیشتری نیاز دارد. این بدان معناست که زمان های پخت توصیه شده در دستور العمل ها یا دستورالعمل های سازنده ممکن است به اندازه کافی طولانی نباشد.

اجازه ندهید غذای خام به غذای پخته شده برخورد کند یا چکه کند. هنگام اضافه کردن غذا به گریل/باربیکیو. هرگز از ظروف، بشقاب ها یا ظروف یکسان برای غذاهای خام و پخته یا آماده استفاده نکنید.

ایده خوبی است که مرغ را ابتدا در فر کاملا بپزید، سپس آن را روی کباب پز تمام کنید. اگر از ماریناد (ترکیبات مزه دار) باقیمانده به عنوان سس استفاده می کنید، مطمئن شوید پخته شده است. زیرا غذای خام می‌تواند حامل باکتری‌های مضر باشد و روی غذای پخته پخش شود و از ایمن بودن آن جلوگیری کند. این کار باعث می شود که مرغ کاملاً پخته شود. مارینادها اگر به طور کامل پخته نشوند، می توانند باکتری های گوشت خام یا مرغ را حمل کنند

اگر گوشت گاو یا بره را سرو می‌کنید (برش‌های کامل مانند استیک‌ها و فقط مفصل‌های کامل)، مطمئن شوید که تمام سطوح بیرونی کاملاً پخته شده‌اند این کار باکتری های مضر بیرونی گوشت را از بین می برد.

جگر و کله پاچه، باید در دمای مناسب در مرکز گوشت پخته شوند. باکتری های مضر را می توان در مرکز کبد و همچنین بیرون یافت.

در حین پخت، گوشت و مرغ را برگردانید. زیرا این به پخت یکنواخت‌تر و کامل‌تر کمک می‌کند

اطمینان حاصل کنید ظروف مایع به عنوان مثال. سوپ، سوپ، سس و خورش‌ها در حال جوشیدن هستند و مرتب هم می‌زنید زیرا این کار برای اطمینان از داغ بودن غذا و کشتن باکتری ها است. هم زدن کمک می کند تا مطمئن شوید که دمای غذا در تمام طول یکسان است.

از این چک ها برای تشخیص درست پختن غذا استفاده کنید.

بررسی کنید که پرندگان کامل در ضخیم ترین قسمت ساق پا تا دمای مطمئن پخته شده باشند

بزرگ‌ترین تکه گوشت در خورش‌ها  باید در دمای مطمئن و بدون رنگ صورتی یا قرمز در مرکز پخته شود.

بررسی کنید که تکه های کامل گوشت خوک و فرآورده های گوشتی فرآوری شده، مانند سوسیس و کالباس و همبرگر، در دمای ایمن و بدون رنگ صورتی یا قرمز پخته شده باشند.

بررسی کنید ظروف ترکیبی (مثلاً حاوی گوشت و سبزیجات) در مرکز آن در دمای ایمن پخته شده باشند.

ظروف مایع را مرتباً هم بزنید و بررسی کنید که به سرعت حباب زده و در چندین مکان در دمای ایمن گرم شده باشند 

بررسی کنید که تمام سطوح خارجی تکه های کامل گوشت و مفاصل کامل (گوشت گاو یا بره) کاملاً پخته شده باشد.

بررسی کنید ماهی تا دمای مطمئنی در مرکز پخته شده باشد و رنگ و بافت آن تغییر کرده باشد. برخی از ماهی‌ها (مانند ماهی تن) را می‌توان به‌عنوان «نادر» سرو کرد.

بررسی کنید مفاصل گوشت خوک یا مفاصل گوشت رول شده تا دمای مطمئنی در مرکز پخته شده باشند.

موضوع مدیریت در استاندارد SFBB:

بررسی های شروع و پایان کار:.

ضروری است که شما و کارکنانتان هر بار در شروع و پایان فعالیت خود، بررسی‌های خاصی را انجام دهید. این به شما کمک می کند تا استانداردهای اساسی مورد نیاز خود را حفظ کنید تا مطمئن شوید که کسب و کار شما غذا را ایمن می سازد.

در این بخش ما سعی کردیم به چند آیتم اشاره کنیم در صورت تمایل و  آشنایی با شرایط ثبت و صدور گواهینامه SFBB با ما در گروه مدیریتی جلالی و شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید.

شروع کار

شما باید این بررسی ها را در ابتدای روز انجام دهید.

شما همچنین می توانید بررسی های خود را به لیست اضافه کنید.

یخچال ها، تجهیزات نمایشگر سرد و فریزرهای شما به درستی کار می کنند.

تجهیزات دیگر شما (به عنوان مثال فر) به درستی کار می کنند.

کارکنان برای کار مناسب هستند و لباس کار تمیز می پوشند.

محل های آماده سازی غذا تمیز و ضدعفونی شده است (سطوح کار، تجهیزات، ظروف و غیره).

همه مناطق عاری از شواهدی از فعالیت آفات هستند.

مواد شوینده و تمیز کننده زیادی (صابون، دستمال کاغذی، ضدعفونی کننده و غیره) وجود دارد.

آب گرم جاری در تمامی سینک ها و سینک های دستشویی موجود است.

دماسنج کار می کند و دستمال مرطوب پروب موجود است.

اطلاعات آلرژن برای همه اقلام موجود در فروش دقیق است

پایان کار

در زمان پایان کار این بررسی ها را انجام دهید.

شما همچنین می توانید چک های خود را به لیست اضافه کنید.

همه مواد غذایی را پوشانده، برچسب گذاری کرده و در یخچال/فریزر (در صورت لزوم) قرار دهید.

مواد غذایی در تاریخ مصرف آن دور ریخته شده است.

تجهیزات نظافت کثیف تمیز شده یا دور ریخته شده است.

زباله ها حذف شده و کیسه های جدید داخل سطل ها گذاشته شده است.

مناطق آماده سازی غذا تمیز و ضدعفونی شده است (سطوح کار، تجهیزات، ظروف و غیره). تمام شستشوها تمام شده است. طبقات جارو و تمیز هستند. چک های «اثبات کن» ثبت شده است.

از چه مراجعی گواهینامه SFBB را دریافت نماییم؟

شرکت های صدور گواهینامه ایزو آماده ثبت و صدور گواهینامه sfbb بصورت Non- accredited می باشند و این گواهینامه همانند گواهینامه HACCP صادر می گردد در این میان شرکت صدور گواهینامه اینسپکت که مورد تایید سازمان TURKAK ترکیه و IAS آمریکا می باشند و دارای دفتر نمایندگی رسمی در ایران است این فرآیند را انجام می دهد.

هزینه دریافت گواهینامه SFBB چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه SFBB همانند گواهینامه HACCP به عوامل مختلفی از جمله نوع کسب و کار، تعداد نفرات، شرایط محیطی کار و زیر ساخت ها، تعداد نفر روز انجام فرآیند ممیزی و سایر عوامل دیگر بستگی دارد که برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر خواهشمند است مقاله مرتبط با آن را مطالعه فرمایید.

مشاوره استاندارد و گواهینامه SFBB

گروه مدیریتی جلالی (اینسپکت ایران) که در حال حاضر همکار آموزشی انجمن آشپزان و سرآشپزان ایران در زمینه استاندارد های مدیریتی ایزو شامل ایزو 9001، ایزو 22000 و در کنار آنها sfbb  می باشد، آمادگی خود را به شما عزیزان رستوران دار، کافه دار و تمامی کسانی که در دامنه کاری این استاندارد هستید و ما در بالا به آن اشاره کردیم به منظور آموزش، ثبت و صدور گواهینامه بین المللی اعلام می دارد خواهشمند است با شماره های 02177611056 و 09102157571 تماس حاصل نمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. مفتخریم تا پاسخگوی شما مشتریان گرامی باشیم.