گواهینامه IATF 16949

IATF 16949 چیست؟

IATF 16949:2016 استاندارد بین المللی سیستم های مدیریت کیفیت خودرو است.

گواهینامه  IATF به طور مشترک توسط اعضای گروه بین المللی خودرو (IATF) توسعه یافته و برای تایید و انتشار به سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ارائه شده است. این سند یک الزام رایج سیستم کیفیت خودرو بر اساس ISO 9001 و الزامات خاص مشتری از بخش خودرو است. IATF 16949 بر توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت فرآیند گرا تأکید دارد که بهبود مستمر، جلوگیری از نقص و کاهش تنوع و ضایعات در زنجیره تامین را فراهم می کند. هدف این است که نیازهای مشتری را به طور موثر و موثر برآورده کنیم.

IATF چه کسانی هستند؟

گروهی از تولیدکنندگان خودرو و انجمن های تجاری مربوط به آنها هستند که برای ارائه محصولات با کیفیت به مشتریان خودرو در سراسر جهان تشکیل شده اند. 

این استاندارد برای چه کسانی قابل اجرا است؟

استاندارد IATF برای هر سازمانی که قطعات برای عرضه به صنعت خودرو تولید می کند، قابل اجرا است. در این زمینه می توان به فرایندهای تولیدی از جمله عملیات های حرارتی، جوشکاری، رنگ آمیزی، آبکاری یا سایر خدمات تکمیلی که منجر به تولید قطعه در صنعت خودروسازی می شود اشاره کرد.

تفاوت بین ISO و IATF چیست؟

ISO 9001 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) تهیه و تدوین و مدیریت می شود، در حالی که IATF 16949 توسط IATF با حضور قابل توجهی از اعضای صنعت خودرو سازی ابداع شد.

گواهینامه IATF چیست؟

گواهینامه IATF نشان می‌دهد که شرکت شما یک سیستم مدیریت کیفیت را پیاده‌سازی کرده است که با الزامات دقیق استاندارد IATF 16949 مطابقت دارد که توسط کارگروه بین‌المللی خودرو (IATF) با همکاری تولیدکنندگان پیشرو خودرو توسعه داده شده است.

استاندارد مرتبط با IATF در ISO چیست؟

کارگروه بین المللی خودرو ISO/TS 16949 (ویرایش اول) در ابتدا در سال 1999 توسط کارگروه بین المللی خودرو (IATF) با هدف هماهنگ کردن سیستم های ارزیابی و صدور گواهینامه های مختلف در سراسر جهان در زنجیره تامین برای بخش خودرو ایجاد شد. (در ادامه … همین مطالب بیشتر به آن اشاره شده است)

آیا IATF 16949 بهتر از ISO 9001 است؟

ISO 9001 برای تمامی سازمان، شرکت ها و تولید کنندگان با هر نوع محصول و خدمات اعمال می شود. در حالی که IATF 16949 برای سازمان ها و تولید کنندگان که قطعات مونتاژ خودرو را تولید می‌کنند قابل اجرا است. ISO 9001 بر رضایت مشتری تمرکز دارد ولیکن IATF 16949 بر الزامات خاص مشتری تمرکز دارد.

انواع ممیزی در استاندارد IATF چیست؟ سه ممیزی مختلف عبارتند از:

  • ممیزی سیستم مدیریت کیفیت
  • ممیزی فرآیند تولید
  • ممیزی محصول

چه کسانی به گواهینامه IATF نیاز دارد؟

مشخصات فنی به دست آمده از گواهینامه IATF برای کلیه تولید کنندگان و تامین کنندگان محصولات در صنعت خودروسازی و زنجیره تامین آن کاربرد دارد و بطور کلی حتی تولیدکنندگانی که عملیات هایی مانند آبکاری، حرارتی، جوشکاری و … برای قطعات مونتاژ خودرو انجام می دهند از این امر مستثنی نیستند  بنابراین این شرکت ها و تولید کنندگان نیاز به گواهینامه IATF دارند.

دریافت گواهینامه IATF چقدر زمان می برد؟

مدت زمانی که طول می کشد مجموعه شما گواهینامه IATF بستگی به این دارد که آیا قبلاً گواهینامه ISO 9001 را دریافت کرده اید!! و یک سیستم مدیریتی در اختیار دارید!! و یا فقط در حال توسعه یک سیستم برای گواهینامه IATF هستید. از شروع برنامه تا ثبت نام معمولاً 8 تا 18 ماه طول می کشد که میانگین آن 12 ماه است.

IATF 16949 بر چه اساسی است؟

این بر اساس استاندارد ISO 9001 است و اولین نسخه در ژوئن 1999 با عنوان ISO/TS 16949:1999 منتشر شد. IATF 16949:2016 در اکتبر 2016 جایگزین ISO/TS 16949 شد. این استاندارد توسط کارگروه بین المللی خودرو (IATF) و “کمیته فنی” ISO تهیه شده است.

چند بند در IATF 16949 وجود دارد؟

ساختار جدید ISO 9001:2015 که الزامات  IATF 16949 مبتنی بر آن است دارای ده بند است که بندهای 4-10 الزامات هستند.

الزامات IATF 16949 چیست؟

IATF 16949 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را زمانی مشخص می کند که یک سازمان بخواهد:

توانایی خود را برای ارائه مداوم محصولاتی که الزامات قانونی، نظارتی و ایمنی محصول مشتری خود را برآورده کند، نشان دهد. آن هم از طریق افزایش رضایت مشتری از طریق استفاده موثر از سیستم مثل IATF 16949

استاندارد خودرو سازی

5 ابزار و تکنیک اصلی برای دریافت گواهینامه IATF 16949 چیست؟

 ابزار و تکنیک اصلی کیفیت IATF چیست؟

  • برنامه ریزی پیشرفته کیفیت محصول (APQP)
  • حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن (FMEA)
  • تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری (MSA)
  • کنترل فرآیند آماری (SPC)
  • فرآیند تایید بخش محصول (PPAP)

 

منظور از APQP چیست؟

این مخفف عبارت Advanced Product Quality Planning است که با در نظر گرفتن خواسته های مشتریان و دنبال کردن فرآیندی برای حفظ کیفیت در خط مقدم است. این اساساً شواهد مستندی از تجزیه و تحلیل ریسک قبل از شروع تولید در یک قطعه است

منظور از FMEA چیست؟

هدف اصلی FMEA (تجزیه و تحلیل حالت و اثر شکست) این است که به ما کمک کند این شکست ها را پیش بینی کنیم و اقداماتی برای جلوگیری از آنها انجام دهیم، اگرچه همیشه امکان پذیر نیست اما نتایج FMEA ورودی های ارزشمندی را برای بسیاری از الزامات IATF 16949 فراهم می کند.

منظور از MSA چیست؟

MSA مخفف عبارت Measurement System Analysis است. این ابزار حصول اطمینان از اینکه تجهیزات بازرسی، اندازه گیری و آزمایش سازمان شما داده های اندازه گیری قابل اعتماد و مرتبط را ارائه می دهد یا خیر و در واقع نحوه تعیین کمیت خطای موجود در یک سیستم اندازه گیری است

منظور از SPC چیست؟

کنترل فرآیند آماری (SPC) به عنوان ابزاری برای کنترل فرآیند یا روش تولید تعریف می شود. ابزارها و رویه‌های SPC می‌توانند به شما در نظارت بر رفتار فرآیند، کشف مسائل در سیستم‌های داخلی و یافتن راه‌حل برای مسائل تولید کمک کنند.

منظور از PPAP چیست ؟ و کدام قسمت در IATF 16949 به PPAP اشاره می کند؟

بند 8.3.4.4 به فرآیند تأیید محصول که مطابق با الزامات تعریف شده توسط مشتری است، می پردازد. در بخش 8.4  به فرآیند تأیید بخش محصول (PPAP) به عنوان روشی برای تأیید محصولات و خدمات ارائه‌شده خارجی اشاره می‌کند.

برنامه کنترل IATF چیست؟

یک برنامه کنترلی، مدرکی است زنده و نیارمند به روز رسانی که برای تایید اثربخشی آن نیاز به بررسی های برنامه ریزی شده منظم دارد. این سند باید اقدامات مورد نیاز در هر مرحله از یک فرآیند را توصیف کند تا اطمینان حاصل شود که خروجی های فرآیند الزامات را برآورده می کنند.

رویکرد فرآیندی در IATF چیست؟

رویکرد فرآیندی و توجه به فرآیندگرایی در این استاندارد صنعت خودرو الزامی است بطوریکه سازمان‌های خودروسازی باید اطمینان حاصل کنند که اولویت به موارد زیر داده می‌شود:

تعیین فرآیندها، توالی و تعاملات و عملکرد بین آنها مثل فرآیندهای تولید، خرید، لجستیک و …

ممیزی IATF چیست؟

ممیزی گواهینامه IATF یعنی فرآیند ارزیابی انطباق سیستم مدیریت کیفیت (QMS) سازنده خودرو و قطعات آن با استاندارد IATF 16949:2016 است. استاندارد IATF 16949:2016 جایگزین ISO/TS 16949 شده است و قصد دارد از نقص جلوگیری کند، ضایعات را کاهش دهد و بهبود مستمر را تسهیل کند.

تفاوت ممیزی مرحله 1 یا 2 در IATF 16949 چیست؟

پاسخ کوتاه این است که گزارش ممیزی مرحله 1 برای دریافت گواهینامه IATF فقط گزارشی از وجود رویه‌ها، دستورالعمل ها و کنترل هایی که یک شرکت و تولید کننده تهیه و تدوین کرده و  در حال اجرای آن نیز می باشد اما گزارش ممیزی مرحله 2 دریافت گواهینامه IATF شواهدی از نحوه عملکرد یک سازمان و کنترل های خود در یک دوره زمانی ارائه می دهد.

ممیزی مرحله 1 در IATF چیست؟

هدف ممیزی مرحله 1 دریافت گواهینامه IATF تعیین آمادگی سازمان برای ممیزی گواهی مرحله 2 است. در طول مرحله 1، ممیزین شرکت صدور گواهینامه اطلاعات مستند سیستم مدیریت سازمان را بررسی می کند، شرایط خاص سایت را ارزیابی می کند و با پرسنل نیز گفتگو می کند.

نظام آراستگی 5S در ISO و IATF چیست؟

اینجاست که سیستم 5S (پاکسازی، نظم و ترتیب، نظافت، استانداردسازی، فرهنگ سازی) وارد عمل می‌شود.

5S یک ابزار کار برای ISO 9001:2015 و همچنین الزامات IATF 16949 است که برای کمک به مدیران و پرسنل کار به طور سیستماتیک برای دستیابی به سازماندهی، استانداردسازی، کارایی و ایمنی بیشتر در محیط کار توسعه یافته است.

ممیزی برای دریافت و تمدید گواهینامه IATF هر چند وقت یکبار انجام می شود؟

این الزام IATF یک تقویم و دوره 3 ساله برای دریافت و تمدید گواهینامه IATF دارد

ممیزی مستلزم آن است که تمام فرآیندهای QMS سالی یک بار در یک دوره تقویمی 3 ساله ممیزی شوند، اگرچه فرکانس بر اساس ریسک به مشتری بستگی دارد. ممیزی در سطح سیستم باید با استفاده از رویکرد فرآیند انجام شود. (یک ممیزی اصلی و دو بار ممیزی مراقبتی در سال های بعدی در نظر گرفته شده است)

نظریه کایزن چیست؟

کایزن (بهبود مستمر) چیست؟ کایزن رویکردی برای ایجاد بهبود مستمر و بر اساس این ایده است که اعتقاد دارد یکسری تغییرات مثبت کوچک و مداوم می تواند پیشرفت های قابل توجهی را انجام دهد. 

مروری براستاندارد ISO/TS 16949:2009 (استاندارد منسوخ شده)

ISO/TS 16949:2009 سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات ویژه برای استفاده از ISO 9001:2008 برای تولید خودرو و سازمان های مربوطه آن است که در حال حاضر منسوخ می باشد.

این استاندارد در ارتباط با ISO 9001 ویرایش 2008 می باشد و الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای طراحی، توسعه، تولید و در صورت لزوم نصب و سرویس محصولات مرتبط با خودرو تعریف شده بود.

براساس اطلاعات درج شده در وب سایت سازمان جهانی استاندارد- ایزو – کمیته تدوین و وضعیت استاندارد به شرح بوده است.

ویرایش استاندارد ایزو تی اس خودرو سازی

ارتباط الزامات IATF 16949  با گرید شرکت های سازه گستر سایپا و ساپکو؟

الزامات استاندارد IATF 16949 پایه و اساس الزامات خواسته شده توسط شزکت های سازه گستر سایپا و ساپکو ایران خودرو می باشند زمانیکه یک مجموعه تولیدی و قطعه ساز قصد همکاری با شرکت های اشاره شده را داشته باشد لازم است ابتدا بایستی موفق به دریافت گواهینامه IATF از نهادهای صدور گواهینامه مورد تایید آنها شوند. همچنین این درحالی است که برخی از فرآیندها از جمله فرآیندهای لجستیک، انفورماتیک IT، مالی و …  بسیار پر اهمیت به نظر می رسند.

گروه مدیریتی جلالی با سال ها تجربه در این صنعت بزرگ خودروسازی به عنوان مدرس، مشاور، بازرس و ممیز در شرکت های بزرگ خودرو سازی و قطعه ساز از جمله شرکت سایپا آذین به عنوان بازرس و آدیتور شخص دوم از سوی شرکت سازه گستر سایپا آمادگی خود را برای ارایه خدمات فوق و دریافت گواهینامه IATF اعلام میدارد.

شما قطعه ساز عزیز می توانید با شماره های 09102157571 و 02177611056 تماس حاصل نمایید ما خوشحال خواهیم شد صدای گرم شما صنعت گر گرامی را بشنویم . تیم ما با بسیاری از قطعه سازان از جمله شرکت های جهش پلاستیک اسیا، قالب پیشتاز کیمیا، یاران قطعه، مزین خودرو … سابقه همکاری داشته است. (برای دریافت گریدهای ساپکو و سازه گستر آماده همکاری هستیم)