صدور گواهینامه ایزو 27001 – سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

صدور گواهینامه ایزو 27001:

این استاندارد بین المللی متمرکز بر امنیت اطلاعات است که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) با همکاری کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) منتشر شده است

ISO 27001:2022 بخشی از مجموعه ای از استانداردهای توسعه یافته برای مدیریت امنیت اطلاعات سری ISO/IEC 27000 است.

ویرایش ایزو 27001

عناوین مهم اشاره شده در مقاله صدور گواهینامه ایزو 27001

اهداف ایزو 27001 چیست؟

اهمیت ایزو 27001 چیست؟

چرا به گواهینامه ایزو 27001 نیاز داریم ؟

مزایای دریافت گواهینامه ایزو ISO 27001 چیست؟

الزامات و بندهای استاندارد ایزو 27001 چیست؟

صدور گواهینامه ایزو 27001 برای شرکت در مناقصات

گواهینامه افتا و ارتباط آن با گواهینامه ایزو 27001 چیست؟

از کدام مراکز و مراجع گواهینامه ایزو 27001 امنیت اطلاعات را دریافت نماییم؟

هزینه دریافت و اخذ گواهینامه ایزو ISO 27001 چقدر است؟

 

اهداف ایزو 27001 چیست؟

چارچوب و هدف ISO 27001 چیست؟

چارچوب ISO ترکیبی از سیاست ها و فرآیندهایی است که سازمان ها باید از آنها استفاده کنند.  ایزو ISO 27001 چارچوبی را برای کمک به سازمان ها، در هر اندازه یا هر صنعتی، فراهم می کند تا از اطلاعات خود به شیوه ای سیستماتیک و مقرون به صرفه از طریق اتخاذ یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) محافظت کنند.

(صدور گواهینامه ایزو 27001)

اهمیت ایزو 27001 چیست؟

چرا ISO 27001 مهم است؟

این استاندارد نه تنها دانش لازم را برای حفاظت از ارزشمندترین اطلاعات شرکت ها ارائه می کند بلکه یک شرکت می تواند گواهینامه ISO 27001 را نیز دریافت کند و از این طریق به مشتریان و شرکای خود ثابت کند که از داده های آنها محافظت می کند و از آنجا که ایزو ISO 27001 یک استاندارد بین المللی است، به راحتی در سراسر جهان شناخته می شود و فرصت های تجاری را برای سازمان ها و متخصصان افزایش می دهد.

(صدور گواهینامه ایزو 27001)

هدف امنیتی ایزو 27001 چیست؟

ISMS چه اهدافی را دنبال می کند؟

هدف اساسی ایزو ISO 27001 حفاظت از سه جنبه از اطلاعات است:

محرمانه بودن: فقط افراد مجاز حق دسترسی به اطلاعات را دارند.

صداقت: فقط آنها می توانند اطلاعات را تغییر دهند.

در دسترس بودن: اطلاعات باید در صورت نیاز برای اشخاص مجاز در دسترس باشد.

(صدور گواهینامه ایزو 27001)

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات چیست؟

ISMS چیست؟

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) یا همان ایزو 27001 مجموعه ای از قوانینی است که یک شرکت باید به منظور پارامترهای ذیل استقرار و پیاده سازی کند:

–     شناسایی ذینفعان و انتظارات آنها از شرکت از نظر امنیت اطلاعات

–     شناسایی خطراتی که برای اطلاعات وجود دارد

–     تعریف کنترل ها (ضمانت ها) و سایر روش های برای برآورده کردن انتظارات شناسایی شده و مدیریت ریسک ها

–     اهداف روشن در مورد آنچه باید با امنیت اطلاعات به دست آورد

–     اجرای تمام کنترل ها و سایر روش های حذف و کاهش خطر

–     اندازه گیری مداوم که آیا کنترل های اجرا شده مطابق انتظار عمل می کنند

–     و بهبود مستمر تا کل ISMS بهتر کار کند

این مجموعه قوانین می تواند در قالب خط مشی ها، رویه ها و انواع دیگر اسناد نوشته شود یا می تواند به صورت فرآیندها و فناوری های ایجاد شده باشد که مستند نشده اند. ایزو ISO 27001 تعریف می کند که کدام اسناد مورد نیاز است، به عنوان مثال، که حداقل باید وجود داشته باشد.

(صدور گواهینامه ایزو 27001)

چرا به گواهینامه ایزو 27001 نیاز داریم ؟ و مزایای دریافت گواهینامه ایزو ISO 27001 چیست؟

چرا به ISMS نیاز داریم؟

مزیت هایی که یک شرکت می تواند با اجرای این استاندارد امنیت اطلاعات و صدور گواهینامه ایزو 27001 به دست آورد:

مطابقت با الزامات قانونی – تعداد روزافزونی از قوانین، مقررات و الزامات قراردادی مربوط به امنیت اطلاعات وجود دارد، و خبر خوب این است که بسیاری از آنها را می توان با اجرای ایزو ISO 27001 حل کرد – این استاندارد متدولوژی کاملی را در اختیار شما قرار می دهد.

دستیابی به مزیت رقابتی – اگر شرکت شما گواهینامه دریافت کند و رقبای شما گواهی ندهند، ممکن است از نظر مشتریانی که در مورد ایمن نگه داشتن اطلاعات خود حساس هستند نسبت به آنها برتری داشته باشید.

هزینه های کمتر – فلسفه اصلی ایزو ISO 27001 جلوگیری از وقوع حوادث امنیتی است – و هر حادثه کوچک یا بزرگ هزینه دارد. بنابراین، با جلوگیری از آنها، شرکت شما در هزینه های بسیار زیادی صرفه جویی خواهد کرد. و بهترین چیز این است که سرمایه گذاری در ایزو ISO 27001 بسیار کمتر از صرفه جویی در هزینه است.

سازماندهی بهتر – معمولاً شرکت‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند، زمان توقف و تعریف فرآیندها و رویه‌های خود را ندارند – در نتیجه، اغلب کارکنان نمی‌دانند چه کاری، چه زمانی و توسط چه کسی باید انجام شود. پیاده سازی ایزو ISO 27001 به حل چنین شرایطی کمک می کند، زیرا شرکت ها را تشویق می کند تا فرآیندهای اصلی خود را بنویسند (حتی آنهایی که مرتبط با امنیت نیستند)، و آنها را قادر می سازد تا زمان از دست رفته توسط کارکنان خود را کاهش دهند.

مزایای گواهینامه ایزو 27001

برای دریافت مشاوره و گواهینامه های ایزو و HSE با شماره های 09102157571 – 02177611056 تماس حاصل نمایید

استاندارد ایزو 27001 چگونه کار می کند؟ الزامات و بندهای استاندارد ایزو 27001 چیست؟

 ISO 27001 چگونه کار می کند؟ 

تمرکز ایزو ISO 27001 حفاظت از محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات در یک شرکت است. این کار با یافتن مشکلات بالقوه ای که ممکن است برای اطلاعات رخ دهد (به عنوان مثال، ارزیابی ریسک)، و سپس تعریف کارهایی که برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی باید انجام شود (به عنوان مثال، کاهش خطر یا حذف خطر) انجام می شود.بنابراین، فلسفه اصلی ISO 27001 مبتنی بر فرآیندی برای مدیریت ریسک است.

الزامات ایزو 27001

بخش های استاندارد ایزو 27001

 استاندارد به دو بخش تقسیم می شود:

بخش اول، اصلی شامل 11 بند (0 تا 10) است. بخش دوم که ضمیمه A نام دارد بندهای 0 تا 3 (مقدمه، دامنه، مراجع، اصطلاحات و تعاریف) معرفی استاندارد ISO 27001 را تعیین می کند. بندهای 4 تا 10 الزامات ایزو ISO 27001 را ارائه می کند. 14 “دامنه” در پیوست ایزو A ISO 27001 فهرست شده است که در بخش های A.5 تا A.18 سازماندهی شده اند. بخش ها موارد زیر را پوشش می دهند:

الف.5. سیاست‌های امنیت اطلاعات: کنترل‌های موجود در این بخش نحوه مدیریت سیاست‌های امنیت اطلاعات را شرح می‌دهند.

الف.6. سازمان امنیت اطلاعات: کنترل‌های این بخش با تعریف سازمان داخلی آن (به عنوان مثال نقش‌ها، مسئولیت‌ها و غیره) و از طریق جنبه‌های سازمانی امنیت اطلاعات، مانند مدیریت پروژه، چارچوب اساسی پیاده‌سازی و بهره‌برداری از امنیت اطلاعات را فراهم می‌کند. ، استفاده از دستگاه های تلفن همراه و دورکاری.

الف.7. امنیت منابع انسانی: کنترل‌های این بخش تضمین می‌کند که افرادی که تحت کنترل سازمان هستند به روشی امن استخدام، آموزش و مدیریت می‌شوند. همچنین به اصول برخورد انضباطی و فسخ قراردادها پرداخته شده است.

الف.8.  مدیریت دارایی: کنترل‌های این بخش تضمین می‌کند که دارایی‌های امنیت اطلاعات (به عنوان مثال، اطلاعات، دستگاه‌های پردازش، دستگاه‌های ذخیره‌سازی و غیره) شناسایی شده‌اند، مسئولیت‌هایی برای امنیت آن‌ها تعیین شده است، و افراد می‌دانند که چگونه آنها را طبق طبقه‌بندی از پیش تعریف‌شده مدیریت کنند.

الف.9. کنترل دسترسی: کنترل های این بخش دسترسی به اطلاعات و دارایی های اطلاعاتی را با توجه به نیازهای واقعی کسب و کار محدود می کند. کنترل ها هم برای دسترسی فیزیکی و هم برای دسترسی منطقی هستند.

الف.10. رمزنگاری: کنترل‌های موجود در این بخش، مبنایی برای استفاده مناسب از راه‌حل‌های رمزگذاری برای محافظت از محرمانه بودن، اعتبار و/یا یکپارچگی اطلاعات فراهم می‌کنند.

صدور گواهینامه ایزو 27001 برای شرکت در مناقصات

در بسیاری از مناقصات کارفرما برای اینکه پیمانکار خود را مورد ارزیابی قرار دهد مدارکی از جمله گواهینامه های ایزو و گواهینامه HSE طلب می کند که از میان گواهینامه های ایزو، گواهینامه ایزو 9001 و گواهینامه ایزو 27001 دارای اهمیت بیشتری است. ایزو 27001 مخصوصا برای پیمانکارانی ارزشمند است که فعالیت آنها خدمات در حوزه انفورماتیک و IT هستند. لذا پیشنهاد می کنیم گواهینامه های فوق را دریافت نمایند در خصوص گواهینامه hse هم قبلا توضیحات لازم را داده ایم لطفا رجوع نمایید.

گواهینامه افتا و ارتباط آن با گواهینامه ایزو 27001 چیست؟

سازمان فناوری و اطلاعات ایران به منظور افزایش امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در سطح کشور اقدام به ارزیابی و صدور گواهینامه ای با نام مخفف افتا کرده است که شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند بایستی گواهینامه مذکور را دریافت نمایند و در زمان شرکت در مناقصات ارایه نمایند. در حال حاضر می توانید با مراجعه به وب سایت https://sec.ito.gov.ir/namarequest مرتبط با معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات آیین نامه ها و دستورالعمل های ارزیابی گواهینامه فتا را مطالعه نمایید.

در آیین نامه ساماندهی خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) بر اساس دسته بندی کلان انجام شده، خدمات به چهار نوع خدمت تقسیم بندی شده اند که عبارتند از:

  • خدمات مدیریتی افتا
  • خدمات عملیاتی افتا
  • خدمات فنی افتا
  • خدمات آموزشی افتا

لینک دستورالعمل ارزیابی گواهینامه افتا

لینک آیین نامه ساماندهی خدمات افتا

با مطالعه جداول امتیازدهی اشاره شده در دستورالعمل ارزیابی گواهینامه افتا امتیاز آور بودن گواهینامه های ایزو 27001 و ایزو 20000 قابل مشاهده و تامل است. بنابراین در کنار گواهینامه شورای عالی انفورماتیک، عضویت در انجمن، رتبه خدمات پیمانکاری، گواهینامه های سری ایزو امنیت اطلاعات نیز مورد نیاز می باشد.

از کدام مراکز و مراجع گواهینامه ایزو 27001 امنیت اطلاعات را دریافت نماییم؟

با توجه به اینکه گواهینامه های ایزو 27001 در اسناد مناقصه و همچنین دریافت گوهینامه افتا مورد استفاده قرار می گیرد و اعتبار آن بسیار مهم می باشد، بدانید تنها مرجع اصلي و رسمي ثبت و صدور گواهينامه هاي ايزو براساس تاکيد و توصيه سازمان جهاني استاندارد (ايزو) که در وب سايت آن (https://www.iso.org/certification.html) صراحتا اشاره شده است اعضاء زير گروه مرجع اعتباردهي IAF مي باشد لذا صدور و دریافت این مدل گواهینامه ها بسیار معتبر می باشد و بقیه مراکز یا اعتباری ندارد  و یا بسیار بسیار کم می باشد.

هزینه دریافت و اخذ گواهینامه ایزو ISO 27001 چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه های سری ایزو از جمله ایزو 27001 به پارامترهای مختلفی از جمله نوع خدمات قابل ارایه در حوزه انفورماتیک، تعداد نفرات و فرآیندهای درگیر در استاندارد، تعداد سایت کارگاهی برای انجام ممیزی و تعداد نفر روز ممیزی و سایر عوامل دیگر بستگی دارد. که البته پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از رنج قیمتی مقاله مرتبط با آن را کلیک نمایید.

مشاوره استاندارد و گواهینامه ایزو 27001

ما در این مقاله موضوعات کلی و در برخی از موارد به جزئیات ایزو ISO 27001 اشاره کردیم اگر مشتریان و مخاطبان عزیز در شرکت ها و سازمان تمایل دارند تشریح کاملی از این استاندارد با اشاره به بندهای استاندارد صورت بگیرد با این گروه مدیریتی از طریق شماره های 02177611056 و یا 09102157571 و یا سایر راههای ارتباط تماس حاصل نمایند. ما در کنار شما از مرحله مشاوره، آموزش و ثبت صدور گواهینامه ایزو 27001 هستیم.