نشان و گواهینامه CE

به سوالات شما عزیزان در زمینه ثبت و صدور گواهینامه و نشان CE اروپا پاسخ خواهیم داد:

گواهینامه و نشان CE چیست؟

علائم CE چیست؟

اخذ گواهینامه CE چگونه است؟

چرا محصولات به گواهینامه CE نیاز دارند؟

مسئولیت تولیدکنندگان در قبال محصولاتی که به نشان و گواهینامه CE نیاز دارند چیست؟

محصولاتی که به نشان CE نیاز ندارند!

اسناد مورد نیاز و مربوط به علامت CE چیست؟

هزینه دریافت نشان و گواهینامه CE اروپا چقدر است؟

 

گواهینامه و نشان CE چیست؟

نشان و گواهینامه Conformité Européenne (CE) یک استاندارد نظارتی است که تأیید می کند برخی محصولات برای فروش و استفاده در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) ایمن هستند. تولید کنندگان، علامت CE را روی محصولات تایید شده قرار می دهند تا نشان دهد که این محصول با قوانین ایمنی اروپا مطابقت دارد و می تواند آزادانه در EEA معامله شود. برخلاف سایر علائم گواهی، علامت CE توسط یک نهاد نظارتی خاص اعطا نمی شود، اگرچه برخی از محصولات نیاز به ارزیابی انطباق مستقل توسط یک سازمان اعلام شده دارند تا اطمینان حاصل شود که الزامات گواهی CE را برآورده می کنند. در نهایت این خود تولیدکنندگان هستند که مسئول استفاده صحیح از علامت CE بر روی محصولات خود می باشند.

علائم CE چیست؟

تولیدکنندگان از نشان‌های CE برای نشان دادن اینکه یک محصول با مقررات و دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا (EU) در مورد بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست مطابقت دارد، استفاده می‌کنند. محصولات با این مارک دسترسی آزاد به بازار منطقه اقتصادی اروپا دارند. به این ترتیب، نشان CE را می توان به عنوان یک پاسپورت و گذرنامه تجاری در نظر گرفت.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی توانند بازار محصولاتی را که به ممهور به علامت CE شده اند را بدون شواهد کافی مبنی بر عدم انطباق محدود کنند.

24 دستورالعمل وجود دارد که اعلام و الزام می کند که کدام محصولات به نشان CE نیاز دارند. این دستورالعمل ها الزامات مختلفی دارند و ممکن است چندین دستورالعمل برای یک محصول واحد اعمال شود. این محصولات شامل، اما محدود به موارد زیر نیستند:

الکترونیک.
تجهیزات پزشکی.
اسباب بازی.
یخچال و فریزر خانگی.
تجهیزات حفاظت فردی.
تجهیزات پایانه رادیویی و مخابراتی.

نشان و گواهینامه CE

اخذ و دریافت گواهینامه CE چگونه است؟

تولیدکنندگان مسئول اطمینان از استفاده مناسب از علامت CE و مطابقت محصولات با تمام دستورالعمل ها و مقررات قابل اجرا هستند. سازندگان باید این مراحل را برای چسباندن علامت CE روی محصولات را دنبال کنند:

  1. دستورالعمل های قابل اجرا و استانداردهای هماهنگ را شناسایی کنند.
  2. الزامات خاص محصول را تعیین و تأیید کنند.
  3. داده های لازم را برای فایل های فنی جمع آوری کنند.
  4. محصول را تست و آزمایش و مطابقت آن را بررسی نمایند
  5. اتمام اسناد فنی لازم در بایگانی ایجاد و نگهداری کنند
  6. هماهنگی با شرکت صدور گواهینامه به منظور ارزیابی انطباق محصول با مدارک
  7. چسباندن علامت CE و اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا روی محصولات

چرا محصولات به گواهینامه CE نیاز دارند؟

برای تولیدکنندگان و یا واردکنندگانی که به دنبال فروش محصولات در بازار منطقه اقتصادی اروپا هستند، صدور گواهینامه CE حیاتی است. علامت CE به عنوان یک پاسپورت تجاری در بازار اروپا عمل می کند و به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا آزادانه محصولات تایید شده را در 30 کشور عضو EEA به گردش درآورند. نشان CE جایگزین مقررات ملی گذشته با مجموعه ای از مقررات هماهنگ شده است و نیاز به انطباق محصولات با الزامات خاص کشورهای هر عضو EEA را از بین می برد.

به طور خلاصه، علامت گذاری CE الزامات انطباق را برای تولیدکنندگانی که محصولات را در اتحادیه اروپا می فروشند یا وارد می کنند، ساده می کند.

محصولاتی که به نشان CE نیاز ندارند!

برای جلوگیری از اتلاف وقت خود در جستجوی یک مرکز صدور نشان و گواهینامه CE در زمانی که محصول شما به علامت انطباق اروپایی نیاز ندارد، ما لیستی از انواع محصولاتی که برای فروش در اتحادیه اروپا نیازی به مجوز CE ندارند!، گردآوری کرده ایم. (دقت کنید)

مواد شیمیایی
داروسازی
لوازم آرایشی
مواد غذایی

البته در این حوزه به قطعات و محصولات خودرویی هم بایستی اشاره کرد

پیشنهاد می گردد برای تولیدکنندگان مواد غذایی گواهینامه های GMP، HACCP و ایزو 22000 اخذ گردد که مرتبط با این صنعت بوده و در کل دنیا شناخته شده می باشد و در خصوص محصولات آرایشی و بهداشتی گواهینامه GMP و برای قطعات و محصولات صنعت خودرو سازی نیز گواهینامه IATF 16949 دریافت شود. گواهینامه های اشاره شده خاص آن صنایع بوده و توسط مراکز صدور گواهینامه ایزو تحت نظارت مجمع اعتباردهی IAF که سازمان جهانی استاندارد – ایزو – توصیه کرده است انجام می گیرد.

چرا رعایت استانداردهای CE مهم است؟

به دست آوردن علامت انطباق اروپایی برای محصولات برای مواردی که برای رعایت این سطح از گواهینامه مورد نیاز هستند بسیار مهم است. اگرچه روش‌های اجرایی متفاوت است، شرکت‌ها ممکن است برای جعل نشان CE یا نادیده گرفتن انطباق با CE جریمه و مجازات شوند. مجازات ها می تواند شامل جریمه نقدی، حبس، فراخوان محصول و ممنوعیت محصول باشد.

مسئولیت تولیدکنندگان در قبال محصولاتی که به نشان CE نیاز دارند چیست؟

تولیدکنندگان محصولاتی که ملزم به نشان دادن علامت CE بر روی اقلام خود هستند، برای دریافت این گواهینامه باید از یک فرآیند استاندارد پیروی کنند. فرآیند به دست آوردن نماد CE ممکن است مبهم به نظر برسد. ابتدا تولیدکنندگان باید ارزیابی انطباق را از طریق شرکت های صدور گواهینامه CE انجام دهند، سپس آنها ملزم به تنظیم پرونده فنی هستند و در نهایت آنها باید لوگوی CE را روی محصول خود قرار دهند.

اگر سازنده محصولی هستید که سعی می‌کنید محصول خود را وارد اتحادیه اروپا کنید، برای راهنمایی لطفا با ما تماس بگیرید. ما خدماتی را به شما ارائه خواهیم داد که تضمین می کند محصول شما واجد شرایط فروش در اتحادیه اروپا است.

محصولاتی که نیاز به نشان و گواهینامه CE دارند کدام ها هستنند؟

علامت گذاری CE اجباری است، اما فقط برای محصولاتی که تحت پوشش یک یا چند دستورالعمل رویکرد جدید هستند.

شما مخاطب گرامی می توانید دستورالعمل های رویکرد جدید EC را از وب سایت اروپا مشاهده کنید.

حتی اگر محصول شما در خارج از منطقه اقتصادی اروپا تولید شده باشد، اگر محصول شما تحت محدوده دستورالعملی قرار می گیرد که به نشان CE نیاز دارد، باید اطمینان حاصل کنید که محصول دارای علامت CE است. همه محصولات فروخته شده در اتحادیه اروپا نیازی به داشتن علامت CE ندارند.

نشان CE برای محصولات، از تجهیزات الکتریکی گرفته تا اسباب بازی ها و از مواد منفجره غیر نظامی تا تجهیزات پزشکی اعمال می شود. لیست کامل این دسته بندی محصولات در زیر آمده است:

دستگاه های پزشکی قابل کاشت فعال
وسایلی که سوخت های گازی می سوزانند
تاسیسات کابلی که برای حمل افراد طراحی شده اند
طراحی زیست محیطی محصولات مرتبط با انرژی
سازگاری الکترومغناطیسی
تجهیزات و سیستم های حفاظتی در نظر گرفته شده برای استفاده در جوهای بالقوه انفجاری
مواد منفجره برای مصارف غیرنظامی
دیگ های آب گرم
یخچال و فریزر خانگی
دستگاه های پزشکی تشخیصی آزمایشگاهی
آسانسورها
ولتاژ پایین
دستگاه
ابزار اندازه گیری
تجهیزات پزشکی
انتشار نویز در محیط
وسایل توزین غیر اتوماتیک
تجهیزات حفاظت فردی
تجهیزات تحت فشار
مواد آتش نشانی
تجهیزات پایانه رادیویی و مخابراتی
صنایع دستی تفریحی
ایمنی اسباب بازی ها

 

نمونه گواهینامه انطباق CE

نمونه گواهینامه CE اروپا

اسناد و مدارک مورد نیاز و مربوط به اخذ و دریافت علامت و گواهینامه CE چیست؟

هنگامی که علامت CE را روی محصول خود قرار دادید، باید اسناد خاصی را نگه دارید. این اطلاعات می تواند در هر زمان توسط مقامات نظارت بر بازار درخواست شود تا بررسی شود که علامت CE به طور قانونی روی یک محصول قرار گرفته است.

اطلاعاتی که باید نگه دارید بسته به دستورالعمل های خاص مربوط به محصول شما متفاوت خواهد بود. شما باید سوابق عمومی را نگه دارید: از جمله

  • نحوه تولید محصول
  • چگونه محصول با استانداردهای ملی مربوطه مطابقت دارد
  • آدرس مکان های تولید و ذخیره سازی
  • طراحی و ساخت محصول
  • دستورالعمل های رویکرد جدید در مورد محصول اعمال می شود و چگونه آنها برآورده شده اند
  • گواهینامه های آزمون نوع جامعه اروپا، در صورت وجود

شما باید اطلاعات را در قالب یک فایل فنی نگهداری کنید که در صورت درخواست مقام اجرایی قابل ارایه باشد

بررسی اجمالی و مرور مطالب فوق در خصوص نشان و گواهینامه ce اروپا

نشان و گواهینامه CE

حروف “CE” در بسیاری از محصولاتی که در بازار واحد در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) معامله می شوند ظاهر می شود.

علامت CE برای بسیاری از محصولات مورد نیاز است و نشان می دهد :

  • سازنده بررسی کرده است که این محصولات با الزامات ایمنی، بهداشت یا محیط زیست اتحادیه اروپا مطابقت دارند
  • نشانگر انطباق یک محصول با قوانین اتحادیه اروپا است
  • امکان جابجایی آزاد محصولات در بازار اروپا را فراهم می کند

با قرار دادن علامت CE بر روی یک محصول، یک تولید کننده به مسئولیت خود، مطابقت با تمام الزامات قانونی برای دستیابی به نشان CE را اعلام می کند. بنابراین سازنده از اعتبار آن محصول برای فروش در سراسر منطقه اقتصادی اروپا اطمینان حاصل می کند. این همچنین در مورد محصولات ساخته شده در کشورهای ثالث که در منطقه اقتصادی اروپا و ترکیه به فروش می رسند نیز صدق می کند.

همه محصولات نباید دارای علامت CE باشند. فقط آن دسته از محصولاتی که مشمول دستورالعمل‌های خاصی هستند که نشان‌گذاری CE را ارائه می‌کنند باید دارای علامت CE باشند.

نشان CE به این معنی نیست که یک محصول در EEA ساخته شده است، بلکه بیان می کند که محصول قبل از عرضه به بازار ارزیابی شده است. این بدان معنی است که محصول الزامات قانونی را برای فروش در آنجا برآورده می کند. همچنین این بدان معنی است که سازنده بررسی کرده است که محصول با تمام الزامات ضروری مربوطه مطابقت دارد، به عنوان مثال الزامات بهداشتی و ایمنی.

اگر شما یک تولید کننده هستید، مسئولیت شماست که:

ارزیابی انطباق را انجام دهید
فایل فنی را تنظیم کنید
صدور اعلامیه انطباق EC (DoC)
علامت CE را روی یک محصول قرار دهید
اگر توزیع کننده هستید، باید وجود هر دو علامت CE و اسناد پشتیبانی لازم را بررسی کنید.

اگر محصولی را وارد می‌کنید که از کشور ثالثی است، باید بررسی کنید که سازنده خارج از اتحادیه اروپا اقدامات لازم را انجام داده است. باید بررسی کنید که اسناد موجود باشد.

هزینه دریافت نشان و گواهینامه CE اروپا چقدر است؟

مبلغ هزینه دریافت نشان و گواهینامه CE اروپا به عواملی از جمله چه نوع گواهینامه ای را قرار است دریافت کنید متفاوت می باشد این بدان معناست که شما اگر قصد دریافت یکی از سه گواهینامه سی ای خود اظهاری، انطباق و یا CE مارک رو دارید قیمت ها متفاوت می باشد. با توجه به این گواهینامه CE مارک دارای اعتبار بالاتری است و شما می توانید به اتحادیه اروپا محصولات صادر کنید قیمت آن نسبت به گواهینامه های خود اظهاری و انطباق بالاتر است. البته دو مدل گواهینامه های خود اظهاری و انطباق نیز معتبر بوده و شما می توانید صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها انجام دهید.

در حال حاضر قیمت ثبت و صدور گواهینامه CE مارک حدود 5 هزار دلار آمریکا میباشد و گواهینامه های خود اظهاری و انطباق بین 900 الی 1200 دلار آمریکا برآورد می گردد.خواهشمند است برای کسب اطلاعات بیشتر با این گروه تماس حاصل نمایید.

ثبت و صدور گواهینامه CE اروپا جهت صادرات کالا

ما در این مقاله موضوعات کلی و در برخی از موارد به جزئیات نشان و گواهینامه CE اشاره کردیم اگر مشتریان و مخاطبان عزیز در شرکت ها و سازمان تمایل دارند تشریح کاملی از این استاندارد با اشاره به بندهای استاندارد صورت بگیرد با این گروه مدیریتی از طریق شماره های 02177611056 و یا 09102157571 و یا سایر راههای ارتباط تماس حاصل نمایند. 

در حاصل امکان صدور گواهینامه CE بصورت خود اظهاری و انطباق توسط این مجموعه و دفتر نمایندگی بین المللی از طریق کشور ترکیه به عنوان دروازه قاره اروپا وجود دارد خوشحال خواهیم شد پاسخگوی نیاز شما باشیم