آشنایی با گواهینامه ایزو مرتبط با صنعت کشتارگاهی و سالن های بسته بندی گوشت

صدور گواهینامه ایزو کشتارگاه: صنعت مواد غذايي هميشه يکي از صنايعي بوده که استاندارد هاي زيادي در اين خصوص تدوين، انتشار و بازنگري شده است. در خصوص استانداردهاي مديريتي در زمينه ايمني مواد غذايي نيز مي توان به ISO 22000 و HACCP اشاره کرد. (سازمان جهانی استاندارد ISO) اين استانداردها بيشتر در کارخانجاتي که فرآورده هاي گوشتي توليد مي کردند رونق بيشتري داشته و از اهميت بيشتري برخوردار بوده که به عنوان مثال مي توان به توليد کنندگان سوسيس و کالباس و يا همبرگر اشاره کرد. اما با توجه به روند صنعتي شدن کشتارگاه هاي دام و طيور که تا چند سال پيش سنتي و حتي متفرقه و بدون هيچ گونه نظارتي به فعاليت کشتار و ذبح خود ادامه مي دادند  اين استاندارد ها به اين حوزه نيز وارد شدند و با نفوذ دامپزشکان و حتي روحانيون در فرآيند ذبح اسلامي نظارت بيشتري صورت پذيرفته است.

نقش گواهینامه و استاندارد های ایزو در کشتارگاه

بنابراين در اولين گام تهيه و توزيع محصولات گوشتي، ما مي توانيم رد و پايي از استاندارد هاي مديريتي از جمله ISO 22000 و HACCP در حوزه ايمني مواد غذايي و حتي ISO 14001 مديريت زيست محيطي را مشاهده کنيم. استاندارد ISO 14001 در فرآيند تصفيه پساب هاي کشتارگاهها نقش بسيار مهمي در کاهش آلودگي هاي محيط زيست اعمال مي کند و کشتارگاههاي صنعتي هزينه هاي زيادي در راستاي ساخت و تجهيز تصفيه خانه صرف کرده اند و جاي ستايش دارد.

يکي ديگر از استانداردهايي که مي توان در اين گونه واحدها پياده سازي کرد استاندارد ISO 45001 مي باشد که نقش بسيار مهمي در ايمني پرسنل و کارکنان و حتي بهداشت فردي دارد بطوريکه با صنعتي شدن تجهيزات، خطرات آنها نيز بيشتر شده به عنوان مثال اره اي که لاشه رو به دو نيم مي کند بسيار خطرناک بوده و آموزش هاي ايمني در اين راستا بسيار تاکيد مي گردد. بهداشت کارکنان هم در استاندارد ISO 22000 به عنوان ايمني مواد غذايي و بمنظور دوري از بيماري هاي مشترک بين انسان و دام اشاره و تاکيد شده است و استفاده از چک ليست GHP (فرآيند بهداشت خوب) توصيه مي شود و هم در استاندارد ISO 45001 بمنظور کاهش آسيب هاي شغلي براي کارکنان، معاينات دوره اي بصورت ساليانه تاکيد مي گردد.

گواهینامه ایزو کشتارگاه

صدور گواهینامه ایزو ISO 22000 

شماره های تماس 02177611056 و یا 09102157571

با استقرار استاندارد هاي HACCP و ISO 22000 ما مي توانيم اين اعتماد را به مشتريان کشتارگاه (قصابان، مردم عادي و…) بدهيم که محصولات (لاشه، قطعات بسته بندي شده و …) عاري از هرگونه ميکروب و آلودگي هستند چون اين استانداردها آلودگي را در سه حوزه فيزيکي، شيميايي و ميکرو بيولوژيکي شناسايي و ارزيابي مي کند و اقدامات لازم را اجرايي مي کند و نقاطي و فرايندهايي که احتمال نفوذ آلودگي بيشتر است را تحت کنترل دقيق تر قرار مي دهند. به عنوان مثال فرآيند شستشوي لاشه که در اين فرآيند بايستي ميزان فشار آبي که از نازل ها خارج مي شوند. تحت کنترل قرار گيرد زيرا عاملي که باعث تميز شدن لاشه و دفع فضولات احتمالي و کثيفي مي شود همين فرآيند است.

البته در برخي از کشتارگاه کمبود آب ديده مي شود که انشاالله با يک برنامه ريزي بهتر در تاسيس محل کشتارگاه و يا با حفر چاه هاي بسيار عميق اين مورد رفع گردد. البته نقش استاندارد ISO 9001 به عنوان سيستم مديريت کيفيت و استاندارد پايه براي ISO 22000 را نبايستي ناديده بگيرم. اين استاندارد و حتي ISO 22000 تاکيدي زيادي به مديريت کردن منابع در هر دو حوزه انساني و زيرساخت دارد. لذا به تدوين روش و دستورالعمل هايي در تعميرات و نگهداري تاکيد دارد و حفظ تجهيزات از اولويت بالايي برخوردار است زيرا مانع از توقف خط کشتار و بسته بندي مي گردد و در حوزه منابع انساني به آموزش مستمر پرسنل تاکيد دارد. در بعضي از کشتارگاهها  براي پياده سازي بهتر استاندارد ISO 22000 و HACCP دماسنج درون لاشه اي خريداري شده است

سایر موضوعات کاربردی و طرح ایمنی مواد غذایی HACCP PLAN

که البته با تدوين HACCP PLAN (طرح ايمني مواد غذايي) آن يک نياز مي شود و زماني که لاشه درون سردخانه قرار مي گيرد بايستي سرما به تمام قسمت هاي لاشه برسد. و ما با اين دماسنج که همانند يک سرنگ مي باشد و به درون لاشه فرو مي رود اين اطمينان را کسب خواهيم کرد. ذکر اين نکته ضروريست که در برخي از روز هاي سال حجم کشتار بالا مي رود و لاشه ها درون سردخانه بهم مي چسبند و در اين حالت سرما به تمام قسمت هاي لاشه نمي رسد و موضوع ايمني سلامت لاشه لحاظ نمي گردد و لذا بايستي آن را کنترل کرد. البته موضوع سرد ماندن لاشه در مرحله حمل آن توسط ماشين هاي سردخانه دار نيز مهم است.

احتمال اين امر وجود دارد که برخي از رانندگان که بصورت پيمانکار براي کشتارگاه ها فعاليت مي کنند و بايستي لاشه را بدست قصاب و فروشگاهها برسانند براي صرفه جويي در سوخت خودروي خود و يا خرابي سردخانه خود را حتي در روزهاي گرم سال خاموش کنند که براي جلوگيري از اين موضوع خريد دماسنجي که دما را در ساعت هاي مختلف ثبت مي کند و از سوابق آن نيز مي شود پرينت گرفت توصيه و حتي تاکيد مي گردد و در آخر موضوع هميشگي و تاکيد استاندارد ISO 9001 در خصوص مشتري مداري که استفاده از فرم هاي نظرسنجي حتي در حوزه خدمات کشتار براي قصابان تاکيد مي گردد. زيرا دريافت نظرات و بازخورد آنها در ارائه خدمات بهتر حتي به ميزان 10 درصد هم کمک زيادي مي کند زيرا در اين حالت قصابان بيشتر به کشتارگاههاي صنعتي اعتماد مي کند و از ذبح غير قانوني جلوگيري مي شود.

مشاوره ایزو کشتارگاه و صنایع بسته بندی مواد غذایی

به منظور آموزش، دریافت و صدور گواهینامه ایزو  جهت کشتارگاه و یا سالن های بسته بندی گوشت خود کافیست با شماره های 02177611056 09102157571 تماس حاصل نمایید.

لطفا با توجه به هوشمند بودن موتور جستجو گر گوکل کپی نفرمایید!!!