بدون شک نقش آموزش و وجود يک سيستم مديريتي کارآمد در هر صنفي به همراه اعضاء آن لازم و ضروريست. زيرا هر سازمان، شرکت، مغازه، مشاور املاک داراي مشتري خاص خود مي باشد که بايستي رضايت آنها را بدست آورد و به جايگاهي برسد که مشتري مداري حرف اول و آخر را بزند البته بدون زير پا گذاشتن قوانين ملي و داخلي کشور بنابراين پيشنهاد ما به اتحاديه ها و همچنين مشاورين املاک پياده سازي استاندارد سيستم مديريت کيفيت با نام ISO 9001 مي باشد. اين استاندارد در هر سازمان چه در حوزه توليد محصول باشد و چه خدمات ارائه دهد قابل پياده سازي و اجرا مي باشد. محوريت اين استاندارد در ارائه خدمات با کيفيت به مشتريان و در نهايت رضايت مشتري مي باشد.

در اتحاديه ها از جمله مشاورين املاک ارباب رجوع و مشتري يا مشاورين املاک هستند که ممکن است براي تمديد جواز کسب و يا گذراندن دوره آموزشي خاص به عنوان مثال تشريح موضوعات حقوقي وارد اتحاديه شوند. و يا عموم مردم که ممکن است براي رسيدگي به شکايت احتمالي خود در اتحاديه حضور يابند لذا خدمت دادن به اين دو دسته از مشتريان بايستي بصورت منظم و دقيق باشد و يک سيستم اداري کارا با چارت سازماني و مشخص بودن شرح وظايف و اختيارات مي توان اين کار را انجام داد و هر چند وقت يکبار رضايت آنها را سنجيد. همچنين اين اصناف مي توانند سيستم مديريت رسيدگي به شکايات با نام ISO 10002 را استقرار بدهند و راههاي ارتباطي را بطور شفاف به ارباب رجوع اطلاع رساني نمايند و براساس اين استاندارد شاکي نبايستي هزينه اي را بابت پيگيري شکايت خود پرداخت نمايند و از تمام مسيرهاي رسيدگي به شکايت خود در هر زمان اطلاع يابد. زيرا رسيدگي به هر شکايتي خود منجر به رضايت خواهد شد.

حال برويم سراغ مغازه ها، آژانس ها و يا مشاورين املاک که مشتريان آنها عموم مردم و از هر قشري مي باشند. رضايت تمامي انسان ها با نگاه هاي مختلف کار آساني نيست وليکن اگر چارچوبي که هر اتحاديه از جمله اتحاديه مشاورين املاک براي آژانس هاي خود تعيين کرده توسط آنها رعايت شود از جمله ثبت کد رهگيري و … اين اعتماد در نزد مردم بيشتر مي گردد. آژانس هاي املاک نقش کارشناس را دارند لذا در انتخاب ملک مناسب بايد راهنمايي هاي لازم را به مشتريان بدهند و صرف ديدن چند فايل و يا ورق زدن چند زونکن کافي نمي باشد. زيرا اين حرفه بسيار تخصصي، علمي و داراي نکات ظريف هست!

ما در اين لحظه با طرح چند سوال بحث را ادامه مي دهيم که آيا مشاورين املاک ما آماري از مشتريان خود در طول سال را دارند؟ و آيا در هنگام تمديد قراردادها به مشتريان خود اطلاع مي دهند و به يک شکلي خدمات پس از فروش انجام مي دهند؟ آيا از ريزش مشتريان خود آگاه هستند؟ و يا پس از عقد قرارداد چه در خريد و فروش و چه در زمان اجاره از رضايت آنها مثلا پس از يک ماه اطلاع مي يابند؟ اينها مواردي هستند که در استاندارد ISO 9001 به آنها اشاره شده است. و موضوع رضايت مندي و مشتري مداري استاندارد است.

همچنين آيا صاحب آژانس از عملکرد کارشناس خود آگاه هست و يا در زمان استخدام آنها، بررسي هاي لازم را انجام داده يا خير و پس از استخدام نيز آموزش هاي لازم صورت پذيرفته است؟ اين موضوعات در بخش مديريت منابع انساني استاندارد بين المللي ديده شده است و به آن تاکيد دارد. مگر اين طور نيست که برخي از کارشناسان به محل ملک براي بازديد مي روند لذا بايستي آموزش ببيند و رفتار حرفه اي داشته باشند و مورد امين نيز مردم نيز باشند.

يکي ديگر از مواردي که بايد به آن اشاره نمود موضوع محيط کار و نظام آراستگي مي باشد که استاندارد تاکيد به رعايت آن دارد و اينکه وقتي وارد يک آژانس املاک مي شويد مرتب بودن ميز، صندلي، شيشه، فايل ها، مشخص بودن بخش ها (اجاره، فروش، ملک، آپارتمان) و … در نگاه اول اطمينان خاطري به مشتري مي دهد که همين نظم ظاهري و به اصطلاح ژاپني ها نظام 5S نشان دهنده اصولي بودن روند در ادامه کار تا انعقاد قرارداد و حتي خدمات پس از فروشي مي باشد.

در ادامه مطالب مي توان گفت که استقرار سيستم هاي مديريتي از جمله ISO 9001 خود مي تواند جزء پارامترهايي باشد که در گريد و رتبه هر آژانس املاک نقشي را داشته باشد و يک تفاوتي بين آژانس املاکي که ايزو دارد و ديگري که ندارد مي توان لحاظ نمود.

به منظور استقرار، پیاده سازی و دریافت گواهینامه های بین المللی ایزو برای مشاورین املاک خود کافیست با شماره های 77611056 – 09229716598 – 09102157571 تماس حاصل نمایید و با مشاوران خبره ما در این حوزه صحبت و تبادل اطلاعات نمایید. کارشناسان ما سابقه همکاری و فعالیت در حوزه مشاورین املاک را داشته اند و می توانند در این زمینه به شما مشتریان عزیز کمک جدی و شایانی را انجام دهند.

لطفا با توجه به هوشمند بودن موتور جستجو گر گوگل کپی نفرمایید!!!